dikke haf , hoe gaan we straks lijnen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shiana

dikke haf , hoe gaan we straks lijnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:44

Hallo allemaal,

Mijn haffie is een gezelliger dikkerd geworden met dit winterse weer .
Hij krijgt alleen onbeperkt hooi en een vitaminekoek, maar momenteel helemaal geen beweging.
Hij staat dag en nacht buiten in een groep dus voeren van het hooi kan niet anders .
Maar straks als het voorjaar begint zal hij toch af moeten gaan vallen ..
Hij is wel zo dat als hij van mening is dat er te weinig gras is , hij het zelf wel een weilandje verder gaat zoeken :o .
Hebben jullie misschien tips of ervaringen hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken .

Mloes

Re: dikke haf , hoe gaan we straks lijnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:49

Haha, join the club.. Mijn haf is ook eigenlijk altijd iets te dik. Ze staat 's zomers gewoon de hele dag in de wei, wel op een zo kort mogeljik stuk. En verder krijgt ze 1 handje brok en wat lucerne, verder niks. Het enige wat voor mij werkt is gewoon veel rijden en hopen dat ze wat afvalt.

(Blijf je die vitaminekoeken voeren van t zomer? Mjine kreeg die eerder ook, tot ik hoorde dat ze daar ook dikjes van kunnen worden.)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:49

ik zou nu in deze winter hem al laten afvallen. als het weer voorjaar gata worden komt er meer voeding in het gras dus ook sneller de kans dat hij dikker word. en welke vitaminekoek geef je hem? mijn haflinger is ook een tijd heel dik geweest. wat ik doe is alleen heel onrijk hooi geven. dus hooi waar niks in zit en zeker ook geen kuil geven. veder al voer geven als hij iets gedaan heeft. mij haflinger krijgt een klein handje voor de lekker en speciale vitamine's. dat is eigelijk al genoeg. en als je dan wat meer gaat trainen bijv. wel meer voer geven, maar ook niet meteen een kilo ofso. veder geen brok geven dit ook veel te veel in. geef bijv. musli.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:21

zou hem graag nu al af willen laten vallen maar dat is dus niet mogelijk, kan hem geen beweging geven ivm slechte bak door winterweer..
Hij krijgt een pavo koek voor de vitamientjes..
En die voer ik zomers ook altijd , juist omdat ik heb begrepen dat ze hier niet dikker van worden en wel alle vitamientjes krijgen.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:30

misschien kun je nu al wat minderen in het voer?
Die van mij staan 24/7 buiten, maar krijgen geen onbeperkt kuil want dan worden ze ook gewoon te dik en ze komen verder niets te kort. ;)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:31

Mijne is ook altijd wat te dik..
Ik heb haar 2 jaar.. vorig jaar was ze eindelijk
mooi slank, totdat ze 2 maanden stil heeft gestaan en 24/7 in de wei stond.
tja vanaf toen is ze nooit meer zó slank geweest.

Ze is nu ook niet té dik, maar wel mollig en niet meer mooi slank.

* toch maar wat aan gaan doen :o

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 00:08

thanks voor de reactie's .. minder voeren wil niet hij staat in een groep en ze krijgen een heel pak met zijn allen, dus ze kunnen allemaal zoveel eten als ze willen. Dus ik ga maar hard duimen dat het weer snel anders wordt en we weer wat kunnen gaan doen :o

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:16

Beweging geven. Althans, dat werkte bij die van mij het beste. En niet te veel voeren, ze worden al dik van lucht :) Alleen wel opletten dat ze genoeg vitamines etc. binnen krijgen.

ankehamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:12

misschien kan je inplaats van die vitamine koek een half schepje pavo nature best geven dat is een meusli speciaal voor sobere paarden. mijn haffie is na het veulenen van der laaste veulen erg bevangen geweest en word dat nu ook snel als ze straks weer eenklein beetje naar buiten mag dan haar ik haar van de brokken af en geef ik die meusli dat scheelt een hoop misschien kan je dat proberen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:23

Ja ik vind ook dat beweging geven de beste optie is. Ik heb zelf 2 hafjes en als ze een dag vrij hebben gaan ze echt niet zichzelf beweging geven, en daardoor gaat de conditie ook achteruit. Dus ook voor de gezondheid is beweging erg belangrijk!

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:28

shiana schreef:
thanks voor de reactie's .. minder voeren wil niet hij staat in een groep en ze krijgen een heel pak met zijn allen, dus ze kunnen allemaal zoveel eten als ze willen. Dus ik ga maar hard duimen dat het weer snel anders wordt en we weer wat kunnen gaan doen :o

Pavo is zwaar geconcentreed,ik voer het mijn shet ook een kwartblokje en die werkt 5/6 dagen per week intensief.
Je merkt echt dat die daar meer dan genoeg aan heeft.
Ik zou van die hele pavo koek een halve maken en verder gewoon het onbeperkt hooi houden.
Verder zoveel mogelijk laten bewegen een keer langs de fiets een keertje gewoon wandelen misschien is het leuk om aan de lange lijnen te beginnen dan heeft die toch gewoon de beweging en het voordeel is ook je kan het gewoon in het bos of parkje doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:34

ankehamos schreef:
misschien kan je inplaats van die vitamine koek een half schepje pavo nature best geven dat is een meusli speciaal voor sobere paarden. mijn haffie is na het veulenen van der laaste veulen erg bevangen geweest en word dat nu ook snel als ze straks weer eenklein beetje naar buiten mag dan haar ik haar van de brokken af en geef ik die meusli dat scheelt een hoop misschien kan je dat proberen.

Alsjeblieft niet, een halve schep natures best voor een te dikke pony die niets doet is echt veel te veel. Een half handje komt meer in de buurt. Maar een halve pavo koek zal inderdaad ook nog voldoende zijn voor de benodigde vitamines e.d., dus die zou ik ook halveren (en verder niks meer bij voeren).

En als je pony echt veel overgewicht heeft, dan zou ik toch naar andere stalling uitkijken waar niet onbeperkt gevoerd wordt, voordat ie zich dood eet.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:05

hij krijgt niet elke dag een pavo koek hoor , momenteel nog maar 2x per week .. omdat ik ook niks met hem kan doen .. Wil hem heel graag beweging geven .. maar ligt hier overal ijs en sneeuw het is niet te doen .. maar hoorde net dat temp weer wat omhoog gaat dus kunnen we eindelijk weer wat doen .. *D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:47

Niet wachten tot het voorjaar, maar nu beginnen met "afvallen". Dat wil zeggen: veel beweging en hooi in plukjes verdeeld in de paddock, zodat je pony moet lopen voor z'n maal. Hooi kun je onbeperkt voeren, (voordroog)kuil niet. En geen extra's geven, op eventueel wortels na. Je geeft aan dat je hem geen beweging geeft, maar wellicht kun je wel met hem langs de weg/berm wandelen/rijden? ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:10

Veel beweging geven! In de winter zeker niet minder gaan voeren, ze hebben het voer hard nodig namelijk.
Mijn haf is in de winter ook altijd wat dik, maar als het weer beter is dan krijgt ze elke dag ongeveer 2 uur intensief beweging (een uur dressuur en dan nog een uur het bos in) en dan is het er zo weer af.
Ik heb mijn paard in de winter liever iets te dik dan te dun... Ze is al een keer ziek geworden in de winter waardoor ze zo dun werd dat ze er nu pas, na 1,5 / 2 jaar weer helemaal goed bovenop is.
Sinds dat ze ziek geworden is heb ik haar nooit meer op dieet gezet en dat zal ik niet meer doen ook...
In ieder geval niet in de winter want dan moeten ze zoveel energie in verschillende dingen steken dat ze het voer gewoon nodig hebben :j

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:15

shiana schreef:
zou hem graag nu al af willen laten vallen maar dat is dus niet mogelijk, kan hem geen beweging geven ivm slechte bak door winterweer..
En die voer ik zomers ook altijd , juist omdat ik heb begrepen dat ze hier niet dikker van worden en wel alle vitamientjes krijgen.

Ik weet niet waar jij woont?
Maar ik rijd al de hele winter buiten, weer of geen weer :D
Als er sneeuw lag kon ik gewoon in de bak of in het bos, als het vriest kon ik in het bos, en nu sinds kort weer echt goed in de bak.
Ik kan me niet voorstellen dat de bak bij jou zo slecht is dat je er werkelijk niets kan doen? Losgooien moet toch wel lukken denk ik, probeer er gewoon alles aan te doen om je paard beweging te geven, want dat hebben ze echt nodig!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:19

Mariekyy schreef:
ik zou nu in deze winter hem al laten afvallen. als het weer voorjaar gata worden komt er meer voeding in het gras dus ook sneller de kans dat hij dikker word. en welke vitaminekoek geef je hem? mijn haflinger is ook een tijd heel dik geweest. wat ik doe is alleen heel onrijk hooi geven. dus hooi waar niks in zit en zeker ook geen kuil geven. veder al voer geven als hij iets gedaan heeft. mij haflinger krijgt een klein handje voor de lekker en speciale vitamine's. dat is eigelijk al genoeg. en als je dan wat meer gaat trainen bijv. wel meer voer geven, maar ook niet meteen een kilo ofso. veder geen brok geven dit ook veel te veel in. geef bijv. musli.

Ik ben absoluut geen voorstander van muesli :n zelfs de dierenarts raadde het ons af!
Is muesli zitten namelijk veel suikers die moeilijk verteerbaar zijn (als ik het goed heb)

Als je brokken wilt geven waar niet zo veel in zit zou ik voor de ligabrok gaan van pavo, speciaal voor haflingers, ijslanders, tinkers noem maar op.
Zijn ook fijne grote brokken waardoor ze niet zo gulzig eten :)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:19

melody93 schreef:
shiana schreef:

Ik weet niet waar jij woont?
Maar ik rijd al de hele winter buiten, weer of geen weer :D
Als er sneeuw lag kon ik gewoon in de bak of in het bos, als het vriest kon ik in het bos, en nu sinds kort weer echt goed in de bak.
Ik kan me niet voorstellen dat de bak bij jou zo slecht is dat je er werkelijk niets kan doen? Losgooien moet toch wel lukken denk ik, probeer er gewoon alles aan te doen om je paard beweging te geven, want dat hebben ze echt nodig!

Bij ons kon je bijna schaatsen in de bak, dus ik vind het dan niet vertrouwd om te gaan rijden of te gaan longeren.Wil mijn paardje wel graag heel houden , hij is ook nog niet zo lang onder het zadel . En dan vind ik stukje veiligheid wel belangrijk . Maar ook met het paardje dat ik bij rijd heb ik pas afgelopen zondag weer voor het eerts kunnen rijden . En nog lag er ijs bij ons in de bak. Was hier bijna 3 mnd echt niet mogelijk .
Maargelukkig kunnen we inmiddels aan de slag , bedankt voor alle reacties

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:21

shiana schreef:

ja dat is dus onzin. er zitten daar zoveel dikmakers in! sins ik dat niet meer geef, is mijn haflinger afgevallen en loopt er nu bij met een strak buikje.

desje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:12

hahaha ja die van mij begint ook al op een hangbuikzwijntje te lijken...
staat heel de dag buiten en krijgt een handje brok en sávonds hooi en wat wortels..
Ook al een tijdje niks kunne doen vanwege de slechte bak..
begin nu ook weer een beetje met longeren en dan valt me hangbuikjezwijntje vanzelf wel weer een beetje af..
Dus gewoon weer wat opbouwen en weer aan het werk zetten..dan komt het wel goed...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:43

Mijn merries en ruin zijn ook wat aangekomen deze winter, ik steek het op te weinig beweging.. :o
De keren dat ik deze winter heb kunnen trainen kan ik op 1 hand tellen.. Ze hebben alleen maar in de wei gestaan en hooi geknabbeld.. Ze hebben deze winter meer hooi gekregen, om het kacheltje te laten branden met die kou.. En dat zie je wel!

Krachtvoer krijgen ze zowiezo al niet veel en doordat ze stilstaan heb ik dat ook gehalveerd tot enkel een handje..
Mijn drachtige merrie moet namelijk wel de volle pot krachtvoer eten, en anders heb ik oorlog op stal.. ;)
Qua krachtvoer voer ik de Liga brok van Pavo, ze krijgen normaal daarvan een kwart kiloschep per dag wanneer ze in training staan..

Dit voorjaar moeten ze dus weer flink aan de gang met een aangepast rantsoen.. Ze hebben spekkies genoeg, dus dan kan t rantsoen ook drastisch omlaag.. Zeker met de nieuwe grasjes in aantocht.. ;)