wat komt er alleen voor/tijdens en na de dracht bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

wat komt er alleen voor/tijdens en na de dracht bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:26

hallo

over een paar maanden is het zover en ga ik mijn 13 jarige KWPN merrie laten dekken.
voor mij word dit de eerste keer. de merrie heeft zelf al wel veel veulens gehad.
nu wil ik graag goed voorbereid zijn over alles wat er voor/tijdens/en na de dracht allemaal
bij komt kijken?

graag wil ik zoveel mogelijk informatie bij elkaar zoeken.

groetjes

bulck

Re: wat komt er alleen voor/tijdens en na de dracht bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:37

Tja allereerst moet je een hengst kiezen. dat is vaak een heel gedoe. Want wat is nu het beste voor jouw specifieke merrie.

Dan moet je kiezen, laat je thuis insemineren of breng je ze een weekje weg?
Ik kies meestal thuis. Dus meestal laat ik de Da komen om te bepalen wanneer de eisprong ongeveer gaat plaatsvinden. Dan spreken we de dag af, op die dag moet het zaad van de hengst er dan uiteraard ook zijn.
Meestal heb je een kleine twee weken na datum de eerste controle en kan je zien of ze gedekt is of niet. Na die controle laat ik een dikke maand later nog een controle doen. En dan pas enkele maanden later.

Verder is het dan afwachten, de merrie goed en correct voederen. Zorg dat alles in orde is met entingen en ontwormingen (geld uiteraard voor elk dier).

Dan enkele maanden op (3-2 maanden zoiets ) begin ik met merriebrok te geven. Immers tijdens deze laatste maanden gaat de merrie meer afgeven aan het veulen. ik verkies de pavo podo lac aangevuld met de strucomix van cavalor, maar er zijn uiteraard tal van andere merken. En uiteraard net als alle paarden onbeperkt ruwvoer.

Dan is het de dagen voor de finale datum ,echt op je tippen lopen. Sommige gebruiken een birthalarm, ik doe dat niet meer gezien het me echt zenuwachtig maakt.

Vanaf het moment dat de merrie begint de kegelen, dan weet je dat het niet lang meer zal duren. Eens de bevalling ingezet is het hopen (en 9/10 is dat ook wel zo) dat alles goed verloopt. Eens het veulen er is, bel ik de da, ivm met de nageboorte te checken en ook het veulen te voorzien van de eerste spuiten.

In elk geval niets zo mooi als een veulen dat pas geboren is en een merrie dat het schoonlikt.

Dus veel succes!!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:55

bulck : dankje voor de info hier heb ik al veel aan :)
de hengstekeuze is al bepaalt dus de eerste stappen zijn al gezet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:01

welke hengst heb je gekozen?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:05

bulck : de hengst word Houston. we zijn er afgelopen dinsdag wezen kijken. en hij zal de punten die graag op mijn merrie wil 'verbeteren' zeker kunnen toevoegen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:06

lotte002 schreef:
bulck : de hengst word Houston. we zijn er afgelopen dinsdag wezen kijken. en hij zal de punten die graag op mijn merrie wil 'verbeteren' zeker kunnen toevoegen.

Is idd een leuke hengst, heb zelf een Houston gereden. Wel bloed, maar harde werkers. In elk geval veel succes ermee!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:07

bulck : dankje.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:09

interessant om te lezen wil onze merrie ook nog een keer laten dekken...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:15

Koop een goed boek waar alles in staat wat je moet weten over dekken, dracht en bevalling van een paard.
Vraag een ervaren iemand, die al meerdere bevallingen heeft meegemaakt,om je te helpen met, sowieso, de bevalling.
Hier ga je denk ik alleen maar nare verhalen horen waar het verkeerd is gegaan, of zie je door al de goed bedoelde meningen door de bomen het bos niet meer.
Hou je vast aan 1 ervaren persoon!!!!!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:19

aerdenhout1 schreef:
Koop een goed boek waar alles in staat wat je moet weten over dekken, dracht en bevalling van een paard.
Vraag een ervaren iemand, die al meerdere bevallingen heeft meegemaakt,om je te helpen met, sowieso, de bevalling.
Hier ga je denk ik alleen maar nare verhalen horen waar het verkeerd is gegaan, of zie je door al de goed bedoelde meningen door de bomen het bos niet meer.
Hou je vast aan 1 ervaren persoon!!!!!

vind ik ook
gelukkig sta ik op stal bij iemand die goed ervaren is .
en er ook bij is , en bij woont .

had ik daar niet gestaan, had ik der misschien niet eens laten dekken .
krijg nu zelf ook best de zenuwen als ik al die verhalen lees hier .

en zit nu op 289 dagen ,dus chiet aardig op .

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:53

Ik lees ook even mee! :+ Wil dit jaar ook mijn ponytje laten dekken!

Leuk om te lezen! ;)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:59

Paul de Vries heeft hier een zeer interessant boek over geschreven, van begin tot eind! Volgens mij heet het Fokkerij.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:01

ah dat klinkt inderdaad wel interessant..
en op het gebied van rijden met conditie e.d. want mijn merrie loopt nu nog volop in de sport mee. Hoe lang kun je die dan niet trainen en welke tijden van de drachtigheid..(begin, einde lijkt me wel logisch maar toch)