In juni 2009 hebben we een prachtig merrieveulentje gekregen van onze eigen pony. De hele zomer hebben we genoten van dit prachtige beestje. In ons achterhoofd speelde wel dat ze op een dag toch een poosje zou moeten verhuizen omdat het ons niet verstandig leek om op hetzelfde terrein aan het afspenen te beginnen. In november zouden alle veulens van een stal hier in de buurt van de moeder afgaan en in een veulengroep geplaatst worden, dat leek ons hèt moment om ons veulen tijdelijk daarheen te brengen. Ze zou goed van de moeder afkomen en het was daarnaast ook nog leerzaam om in een groep te leren jezelf staande te houden. Zo is het ook gegaan en ze heeft het er goed! In maart zijn we van plan haar weer terug te halen. Vanaf het eerste begin hebben moeder en dochter samen op stal gestaan. Het is de bedoeling dat we dat straks ook weer gaan doen. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen bij het terugkomen van het veulen. Herkennen ze elkaar nog, zou het goed gaan? Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden.......
Ze herkennen elkaar zeker nog wel. Ik heb nu 3 jaarlingen in de kudde lopen waarvan 1 jaarling van onszelf is en de andere 2 logeetjes zijn. De moeder van onze eigen jaarling is veel toleranter naar haar toe dan naar de andere 2.
Ze zijn lang genoeg uit elkaar geweest, dus in principe hoef je nergens extra rekening mee te houden. Je hebt ipv een merrie met veulen gewoon 2 paarden op stal.
Die van mij konden elkaar nog wel. De moeder had de neiging om haar kind te verjagen in eerste instantie. Ik heb ze toen een paar weken met een draadje ertussen gehouden. Daarna ging het prima De tweede keer toen ze terugkwam van de opfok was de dochter de baas in huis.
mezeja
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-10 09:03
Ja, haha dat kan ook nog natuurlijk. Als ik het zo lees heb ik er alle vetrouwen in dat het goed komt.
NkPrecious
Geplaatst: 23-02-10 11:04
het is in mijn ogen zeker niet vanzelfsprekend dat ze elkaar nog herkennen... sterker nog, ik heb het vroig jaar overduidelijk meegemaakt. Veulen was ruim 3 maand weg geweest, ze kwam terug, herkende haar moeder wel, maar haar moeder herkende haar niet meer. Die 2 in 1 groep was een best probleem... veulen liep continue naar die merrie toe terwijl die merrie (alfamerrie) echt zo iets had van wat doe je hier??!! je staan onderaan in rang en toch kom je zo dicht bij mij? met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk is dat niet zo met alle paarden, maar wel iets om goed in de gaten te houden. Ik speen sinds vorig jaar trouwens af op eigen terrein wanneer mogelijk, en dat verloopt super.
Ik hoop dat het bij jou merrie en veulen goed verloopt!! Elke situatie is weer anders, maar ik zou er zeker niet zomaar van uit gaan dat het goed gaat, hou ze god in de gaten de eerste dagen, zeker als je ze samen in 1 stal gaat zetten! Eerst goed observeren hoe ze op elkaar reageren, is er herkenning, dan gaat het waarschijnlijk wel goed
ik heb moeder en dochter op stal staan en ze staan ook samen in de bak of weiland en heb totaal geen problemen en op stal staan ze naast elkaar dus gewoon alles op zijn beloop en elkaar kennen ze wel ik heb totaal geen problemen ermee
mezeja
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-10 11:09
Dank! Ook die kant is goed om te weten! Gisteren was ik nog even op stal om bij de veulens te kijken en toen viel het me weer op dat het in zo'n groep veulens een bescheiden beestje is. Ze is zeker niet de baas en weet kenneljk goed haar plaats. Ben ook wel nieuwsgierig of dat straks thuis ook nog zo zal zijn. Maar goed, we halen haar per 1 april weer terug, dan is hopelijk de wei weer wat droger en het weer wat beter. Dan is ze 5 maanden weggeweest en eindelijk weer "van ons".
Toen mijn veulen na twee maanden in januari is terug gekomen herkenden ze elkaar nog . Ik denk dat het de geur was dat ze herkende. Ze is wel wat strenger nu, maar voor de rest is er niet veel veranderd. (buiten dat het veulen niet meer mag drinken natuurlijk )