hoi lotte,
heb vorig jaar mijn merrie voor het eerst laten dekken, echt superleuk, hoop dat bij jou ook alles goed gaat.
Tja, wat komt er zoal bij kijken... Waar zullen we beginnen?
Eerst natuurlijk de hengst erbij zoeken. Ik weet niet of je gaat insemineren of natuurlijk laat dekken? Mijn merrie werd geinsemineerd, dus dat begon met schouwen (langs de hengst/ruin lopen om te kijken of ze echt hengstig is). Dan scannen door de dierenarts om te zien of het eitje "rijp" is. Volgende dag insemineren, dan weer scannen en na 3 weken weer kijken of het allemaal gelukt is. Vervolgens na 6 weken nog een keer laten scannen, als ze onverhoopt het eitje verliest (was bij mijn merrie twee keer het geval) kun je weer overnieuw beginnen...
Tijdens de dracht de rhino entingen niet vergeten, we hebben de derde maand niet gedaan, maar wel de vijfde, zevende en negende maand.
En dan na 11 maand elke dag kijken of de banden slapper worden, of ze gaat kegelen (melkdruppels aan de uier), en als je zeker bij de bevalling wil zijn is een geboortemelder wel handig. Die hadden wij ook, maar ik had ook een camera op de stal hangen dus zag al dat er wat ging gebeuren...