wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 12:43

hallo

over een paar maanden is het zover en ga ik mijn 13 jarige KWPN merrie laten dekken.
voor mij word dit de eerste keer. de merrie heeft zelf al wel veel veulens gehad.
nu wil ik graag goed voorbereid zijn over alles wat er voor/tijdens/en na de dracht allemaal
bij komt kijken?

graag wil ik zoveel mogelijk informatie bij elkaar zoeken.

groetjes

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:20

hoi lotte,

heb vorig jaar mijn merrie voor het eerst laten dekken, echt superleuk, hoop dat bij jou ook alles goed gaat.
Tja, wat komt er zoal bij kijken... Waar zullen we beginnen? ;)
Eerst natuurlijk de hengst erbij zoeken. Ik weet niet of je gaat insemineren of natuurlijk laat dekken? Mijn merrie werd geinsemineerd, dus dat begon met schouwen (langs de hengst/ruin lopen om te kijken of ze echt hengstig is). Dan scannen door de dierenarts om te zien of het eitje "rijp" is. Volgende dag insemineren, dan weer scannen en na 3 weken weer kijken of het allemaal gelukt is. Vervolgens na 6 weken nog een keer laten scannen, als ze onverhoopt het eitje verliest (was bij mijn merrie twee keer het geval) kun je weer overnieuw beginnen...
Tijdens de dracht de rhino entingen niet vergeten, we hebben de derde maand niet gedaan, maar wel de vijfde, zevende en negende maand.
En dan na 11 maand elke dag kijken of de banden slapper worden, of ze gaat kegelen (melkdruppels aan de uier), en als je zeker bij de bevalling wil zijn is een geboortemelder wel handig. Die hadden wij ook, maar ik had ook een camera op de stal hangen dus zag al dat er wat ging gebeuren... :D

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:28

Hoi Lotte,

Ik heb mijn merrie vorig jaar ook voor het eerst laten dekken. Ik heb gekozen voor het natuurlijk dekken. De hengst waar ik verliefd op was stond in Brabant. Ik heb de eigenaar gebeld en zij vertelde mij dat als mijn merrie hengstig werd ik haar moest bellen. Zo gezegd zo gedaan en ik kon meteen met mijn merrie komen.

Heel indrukwekkende ervaring als je het nog nooit gezien hebt... de hengst was zooooo mooi en imposant!! Mijn merrie is daar een kleine week gebleven en werd elke dag gedekt tot ze afsloeg. Toen kon ik mijn merrie weer ophalen.

De eerste poging was mislukt en toen de veearts ging scannen voelde zij dat er een nieuwe eicel op knappen stond en dat ze meteen gedekt moest worden. De volgende dag konden wij onze merrie meteen weer brengen en die keer was het gelukt!

Na scannen bleekt ze drachtig en nu is ze 8,5 maand onderweg.

Het natuurlijk dekken is goedkoper dan insemineren omdat je minder veearts er aan te pas laat komen..... maar de kans op dracht is met insemineren hoger omdat de arts scant of ze ovuleert. Alhoewel de kans evengoed best groot is als je merrie een week lang elke dag gedekt word!

voor mij was de keuze direct al voor natuurlijk dekken!

Succes!!

lotte002

Re: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:03

pinto_1 : dankje voor je berichtje. hier heb ik al een boel aan :)
kick1972 : bedankt voor je berichtje. leuk om eens die manier van dekken te horen lijkt me ook bijzonder dat mee te maken.
voor mij is de keus gevallen op insemineren. dus ben benieuwd :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:00

Veel succes, hou je ons op de hoogte?
Vond het wel tijdrovend en heel spannend, de inseminatie, hoop dat het met jouw merrie vlot verloopt.
Heb je nog meer vragen over de dracht e.d.? Moet zeggen dat ik over de "dracht" maanden weinig bijzonders te melden heb, behalve dus de rhino injecties. En dan de laatste maanden de overgang van gewoon voer naar merriebrok, en ja, de laatste maand wordt het spannend. Elke dag kijken, voelen, weer kijken, slapeloze nachten... :D
Vond het geweldig om de geboorte mee te maken, plus dat ik mijn merrie al 5 jaar had en goed kende, en ze me ook volledig met het veulen vertrouwde.
Mocht je meer willen weten lees ik het wel...

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 11:33

pinto_1 : jah ik hou jullie zeker op de hoogte. nog een paar weken wachten en dan gaan we beginnen met insimeren dus ben benieuwd :D

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:35

je hebt dus al een hengst uitgekozen?? heb je foto???

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 11:46

kick1972 : ja de hengst word Houston als je even op google zoekt zie je genoeg fotos van hem :)