Iemand ervaring met hengst die voor t eerst gaat dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindalieneke

Iemand ervaring met hengst die voor t eerst gaat dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:03

Vind t moeilijk om goede titel te bedenken, maar zal mijn 'verhaal' even uitleggen:

Ik heb een vijfjarige hengst die nog nooit gedekt heeft, en superbraaf is. Hij weet dat ie hengst is maar ook hoe hij zich hoort te gedragen. (Beetje stoer mag, maar binnen de perken blijven). Hij loopt ook concours, gaat gewoon in de wei, heeft contact met andere paarden enz.
Nou heb ik ook een merrie, die ik zelf jarenlang in de sport heb gereden (M dres, Z spr) en ik denk dat die twee de perfecte combinatie zijn. :9 Tuurlijk is het altijd afwachten wat er uiteindelijk uitkomt, maar ze vullen elkaar aan. Dus ik hoef geen reacties dat ik niet aan t fokken ben, maar vermeerderen.... Ik heb er goed over na gedacht namelijk. :+

Moraal van t verhaal: Heeft er iemand ervaring mee hoe hengsten kunnen veranderen na t dekken?. Soms hoor je dat ze ineens oervervelend worden, andere worden er juist braver door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:18

Braver worden dat lijkt me stug.
Als je erg veel geluk hebt veranderd er niks, met wat minder geluk wordt hij zich meer bewust van dat hij hengst is en als je pech hebt wordt hij wel vervelend. Maar braver, dat lijkt me niet.

chocobroodje

Re: Iemand ervaring met hengst die voor t eerst gaat dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:25

Mijn vorige fjord heb ik 1x mijn welsh merrie laten dekken. Hij is niet veranderd qua karakter. Heel rustig braaf beestje, daarna is hij gecastreerd. Heb ze gewoon samen op de wei gezet, wij stonden er wel met 3/4 man bij "mocht het misgaan" En voor de nacht heb ik ze weer uitelkaar gehaald. 1 dag samen op de weide resulteerde in een drachtige merrie :))
Helaas heeft ze daarna een ongeluk gehad en is zij ingeslapen met het veulen....

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:36

[***] schreef:
Braver worden dat lijkt me stug.
Als je erg veel geluk hebt veranderd er niks, met wat minder geluk wordt hij zich meer bewust van dat hij hengst is en als je pech hebt wordt hij wel vervelend. Maar braver, dat lijkt me niet.

Braver in de zin van dat ie dan weet wanneer ie wel en niet mag dekken... Hij weet al goed dat ie hengst is, dus ook daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk. Was wel benieuwd naar ervaringen van mensen zelf. Tuurlijk, ieder beest reageerd anders, maar toch...

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:47

Enkele jaren geleden werkte ik op een stal met dekhengsten. Daar werd wel niet natuurlijk gedekt, dus op een bok. De hengsten kregen een speciaal bit in en ze kenden dit zo goed dat ze wisten dat ze alleen mochten dekken met dat bit. De bok stond daar gewoon voor de wasplaatsen en als ik ze dan gewoon met halster ging halen en ze op de wasplaats zette was dat geen probleem. Maar met natuurlijk dekken heb ik geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:00

lindalieneke schreef:
Braver in de zin van dat ie dan weet wanneer ie wel en niet mag dekken...

Na 1 keer?

Mijn eerste rijpaard was een hengst, we hebben hem een keer laten dekken toen hij 6 was en daar werd hij vooral op stal en concours een stuk vervelender van. Veel brullen en met een hengstige merrie in de buurt gefrustreerd. Achteraf vind ik het sneu en had ik hem nooit laten dekken omdat het toch maar eenmalig was.

Ik heb een ggk shetlanderhengst op stal, die is de hele winter rustig en lief geweest maar er is nu weer 1 shetmerrie thuis en daar mag hij ivm te vroeg nog niet bij in, hij is me toch een partij gefrustreerd...
Dus als je ervaringen wil horen: mijn ervaring is dat ze er minder makkelijk van worden

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:25

[***] schreef:
lindalieneke schreef:
Braver in de zin van dat ie dan weet wanneer ie wel en niet mag dekken...

Na 1 keer?

Mijn eerste rijpaard was een hengst, we hebben hem een keer laten dekken toen hij 6 was en daar werd hij vooral op stal en concours een stuk vervelender van. Veel brullen en met een hengstige merrie in de buurt gefrustreerd. Achteraf vind ik het sneu en had ik hem nooit laten dekken omdat het toch maar eenmalig was.

Ik heb een ggk shetlanderhengst op stal, die is de hele winter rustig en lief geweest maar er is nu weer 1 shetmerrie thuis en daar mag hij ivm te vroeg nog niet bij in, hij is me toch een partij gefrustreerd...
Dus als je ervaringen wil horen: mijn ervaring is dat ze er minder makkelijk van worden

Ik heb ook in de planning om hem te laten dekken (planning is op de bok en niet natuurlijk) en als de merrie dragend is doe ik denk ik toch de ballen eruit. Dan kan ie eind van de zomer met de rest op de wei en op de trailer. (Is toch iets makkelijker op concours). Maar goed, vind t fijn dat jullie je ervaringen delen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:00

Mijn hengst is ook superbraaf, maar is wel veel meer hengst geworden nadat ie voor het eerst had gedekt, en dat was op de bok voor het sperma-onderzoek. Toen ie zijn eerste merrie natuurlijk had gedekt was ie nog wat meer hengst. Hij is niet gemeen of zo, maar hij moet wel even laten horen dat hij "de vent" is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:06

lindalieneke schreef:
Braver in de zin van dat ie dan weet wanneer ie wel en niet mag dekken... Hij weet al goed dat ie hengst is, dus ook daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk. Was wel benieuwd naar ervaringen van mensen zelf. Tuurlijk, ieder beest reageerd anders, maar toch...

Ik rij oa de dekhengst van Neonlight en dat verschil, wanneer wel dekken en wanneer niet dekken, dat heeft hij echt moeten leren. Inmiddels zit het besef er wel dat vlechtjes is om te rijden, zadel erop is ook rijden, maar je merkt toch dat als hij meegaat om bijv. te lessen dat hij bij het afkomen van de trailer even het mannetje kan zijn. In het begin met rijden op vreemde locatie gierden de hormonen ook door zijn lijf omdat hij met zijn hoofd bij het dekken zat. Inmiddels is hij weer superbraaf te rijden hoor, dus ze leren dat wel.
Maar die leerperiode zul je ook met ze aan moeten kunnen en ik betwijfel of ze braver zijn dan _voor_ het dekken (weet ik niet, heb tot dusver alleen de of/of gehad, de dekhengsten hadden allemaal al gedekt, de niet-dekhengsten hebben nooit gedekt in de tijd dat ik reed en dan zit je met een stukje karakter).
Wel weet ik van een dekhengst die normaal 's zomers veel dekte en toen een jaar 'rust' kreeg dat hij dat jaar in de zomer erg gefrustreerd en veel hengst was zowel met rijden als in de omgang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:40

Dat heeft mijn (sinds een paar dagen) ruintje ook gehad. Als hij niet dekte was hij gefrustreerd. Zodra hij weer gesprongen had was het goed.

Ik ken hem alleen als hengst die ieder jaar 1 tot max 4 merries dekt. Door het weinige dekken heb ik besloten hem te castreren zodat hij lekker het hele jaar door bij de merries het land op kan (hij loopt altijd in een groep behalve in het voorjaar tussen dat de veulentjes geboren worden en de 1e weer drachtig is, maar vanaf dit jaar mag hij er dus bij blijven).