Wie kan mij helpen met het taxeren van een niet-bont veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Wie kan mij helpen met het taxeren van een niet-bont veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:54

De meesten kennen hem wel: Jupiter, de eerste nakomeling van James Bont Junior die bont had moeten zijn. Nu zou ik graag willen weten hoe de bontenmarkt op dit moment is? Oftewel, wat wordt er betaald voor een bont veulen?
De afstamming van Jupiter: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=413796 Hij staat ingeschreven bij het IHW.
Voor meer informatie mag je altijd contact met mij opnemen via PB, je zou mij er in ieder geval heel erg mee helpen en wellicht anderen ook!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:45

suffie schreef:
De meesten kennen hem wel: Jupiter, de eerste nakomeling van James Bont Junior die bont had moeten zijn. Nu zou ik graag willen weten hoe de bontenmarkt op dit moment is? Oftewel, wat wordt er betaald voor een bont veulen?
De afstamming van Jupiter: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=413796 Hij staat ingeschreven bij het IHW.
Voor meer informatie mag je altijd contact met mij opnemen via PB, je zou mij er in ieder geval heel erg mee helpen en wellicht anderen ook!

Dat hangt natuurlijk van meer dingen af, niet alleen van kleur. Stamboek en welke, exterieur, beweging, afstamming, tekening etc etc...
Op zich begint bont wel steeds populairder te worden. Ik snap alleen jouw vraag niet want je vraagt om de prijzen van bonte veulens maar die van jou is toch niet bont??

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met het taxeren van een niet-bont veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:48

Dat is toch niet zo moeilijk? Ze wil het verschil weten tussen bont en niet bont, als het hetzelfde veulen is. Ik denk dat er tussen bont en gewoon vos zo 500-1000 euro zit.
En als volwassen paard is dat verschil misschien nog wel iets groter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:20

[***] schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk? Ze wil het verschil weten tussen bont en niet bont, als het hetzelfde veulen is. Ik denk dat er tussen bont en gewoon vos zo 500-1000 euro zit.
En als volwassen paard is dat verschil misschien nog wel iets groter.

Oh zo. Dan zal ik wel stom zijn dat ik dat niet meteen snapte. :D :o }:0
Ik denk ook dat je voor bont over het algemeen meer betaald. Zal zo 1000 euro schelen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:08

Geeft ook niet, maar Suffie had met een homozygote bonte hengst gedekt en er kwam een vosveulen uit, hengst is dus niet zo fokzuiver als is voorgespiegeld...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:21

[***] schreef:
Geeft ook niet, maar Suffie had met een homozygote bonte hengst gedekt en er kwam een vosveulen uit, hengst is dus niet zo fokzuiver als is voorgespiegeld...

Oeps.... :+
Dan was hij toch niet homozygoot. }:0

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:02

Jullie hebben het goed begrepen dames! Het probleem is alleen dat ik dit op papier moet zien te krijgen, netjes met de naam van degene eronder, al ben ik bang dat dat echt niet gaat lukken. Ik heb al een aantal mensen van Bokt benaderd, maar helaas krijg ik van niemand reactie terug......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:09

Eh tja, benader eens een handelaar die veel in bont handelt wat hij voor je veulen had willen geven bont of vos. Of een hengstenhouder die een bonte hengst ter dekking heeft.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

dit vond ik nog: James Bont Junior is nT- Heterozygoot. Dat wil zeggen dat hij het dominante gen voor Tobiano voert en dit aan 50% van zijn veulens zal doorgeven. Dus zullen 50% van zijn veulens zullen bont zijn. James Bont Junior is Homozygoot voor de Agouti factor a/a. Dit betekent dat Friese merries voor 98% een zwartbont veulen zullen krijgen.

http://www.tophengsten.nl/James-Bont-junior.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:38

Fronika: het eerste jaar werd met hem geadverteerd als zijnde homzygoot, dat stond op internet en in de dekfolder, dus 100 % garantie op een bont veulen.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:53

[***] schreef:
Fronika: het eerste jaar werd met hem geadverteerd als zijnde homzygoot, dat stond op internet en in de dekfolder, dus 100 % garantie op een bont veulen.

kijk dat wist ik niet. thanks

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:29

[***] schreef:
Eh tja, benader eens een handelaar die veel in bont handelt wat hij voor je veulen had willen geven bont of vos. Of een hengstenhouder die een bonte hengst ter dekking heeft.

Hoi Janne,

Het verhaal gaat dus nog verder, zoals je al begrepen hebt. Kos en Hofs hebben "stijve poten" en vinden beide dat ze geen schuld hebben. Ze willen niet eens de kosten van het DNA onderzoek van Jupiter en JBJ betalen, dat had ik echt niet van hen verwacht. Het ligt inmiddels bij de rechter, maar die wil gewoon zoveel mogelijk info hebben om zoveel mogelijk uit deze zaak te halen. Ik dus geinformeerd bij meerdere HH, maar blijkbaar zijn ze bang om hun vingers te branden of houden ze elkaar de handen boven het hoofd....... Ze reageren allemaal netjes terug, maar niet met een taxatie oid of willen niet dat hun naam genoemd wordt en dan kan ik er dus helemaal niets mee.

Groetjes, Astrid.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:41