[EH] Exterieur beoordeling + Hengstekeuze (Prestige x Jazz)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeline

[EH] Exterieur beoordeling + Hengstekeuze (Prestige x Jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:23

In opdracht voor school moesten wij een merrie beoordelen en een hengst ervoor uit te zoeken als project.
Nu ben ik me hier eens echt in gaan verdiepen, omdat ik waarschijnlijk wel een veulen bij deze merrie wil gaan fokken mits het de moeite waard is! Dus vandaar mijn vraag aan jullie.
Wat vinden jullie van deze merrie? Zou het de moeite waard zijn om haar deze zomer voor de keuring te doen? En wat voor hengst zou geschikt voor haar zijn

A-Zoo is een Prestige VDL x Jazz x Roemer uit een merrielijn van ster x ster preferent x keur preferent. Inmiddels 5 jaar oud dus en nog vollop in de bloei, is op dit moment 1.75 m.
Een filmpje zal ik zo snel mogelijk plaatsen is aan het uploaden :)

foto's op stand:
Afbeelding

Afbeelding

Potretje:
http://94.100.122.123/601950001-6020000 ... _7arj.jpeg

En van onder het zadel (zijn inmiddels alweer oud, moet nodig nieuwe maken)
http://94.100.122.144/768000001-7680500 ... OhP_1.jpeg

http://94.100.115.4/734100001-734150000 ... _4A5x.jpeg

Ik ben erg benieuwd naar reacties :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-02-10 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:29

Ik vind het een mooie merrie! Ze oogt sjiek. Op stand laat ze een lichte onderhals zien, maar daar is onder het zadel niks van terug te zien.
Ik denk dat ze zeker een kans maakt op de keuring.

Ik ben niet helemaal thuis in de KWPN fokkerij, maar persoonlijk zou ik er een hengst op doen welke meer front vererfd, maar geen nadrukkelijke onderhals.
Deze merrie is sjiek, maar zou in mijn ogen meer front mogen hebben.

nynkeline

Re: [EH] Exterieur beoordeling + Hengstekeuze (Prestige x Jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:43

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:49

Zeer mooie merrie!

Ik zou voor een hengst met iets meer massa gaan, ook in de achterhand.
Een hengst als De Niro zou wel eens goed kunnen passen op deze merrie!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:20

Ik zou in de eerste plaats een hengst zoeken met een fijn karakter, je hebt 2 "baasjes" achter elkaar.
Maar breng haar eerst voor de keuring, dan kom je er echt achter wat haar min en plus punten zijn, en heeft ze een prok predicaat???

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:51

Ok mijn vraag is dus ook het wel de moeite waard is om haar op de keuring te laten voorbrengen.
Ik wil niet dat ik daar kom en dat het helemaal niks is.
Ze is niet in het bezit van een prok predicaat.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:25

Ik vind het een zeer aansprekende merrie. Alvorens je gaat fokker zou ik je ook adviseren om ermee naar de keuring te gaan en haar te prokken zodat je weet waar je aan toe bent.

Merrie heeft voldoende lengte, ik zou vooral kijken naar een hengst met een schuine schouder en voldoende schoudervrijheid. Daarnaast met een opwaardse romprichting.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:54

ben het helemaal met rhea eens, zou eerst laten prokken, en naar de keuring
hengstkeuze zou zizi top denk heel mooi kunnen passen op deze merrie! ze heeft lengte genoeg! maar mag meer front hebben, opwaartser gebouwd zijn. en zizi heeft ook een super fijn karakter, heel sympathiek paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:24

Op het eerste gezicht een mooie merrie maar er valt nog wel wat aan te verbeteren.

Ze heeft wat onderhals en mist bespiering in de bovenlijn, de overgang van hals in de schoft mag ook wel beter.
De lendenen zijn wat lang en het kruis is flink hellend en een iets aan de korte kant.
De schouder is vrij steil, het achterbeen iets sabelbenig en de kootstand wat steil nm achter.

Bij de hengstenkeuze zou ik vooral letten op de schouder, lendenen/kruis en bespiering van de hals.

Edit; suggestie; San Remo of Oscar
Is nog niet makkelijk om een hengst te vinden zonder Jazz, Roemer of Goodtimes :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:51

Waarom zou de TS haar merrie eerst laten PROKken? Prestige is bij mijn weten gewoon KWPN goedgekeurd dus kan deze merrie ook zonder PROK keuring ster of keur worden :)

Natuurlijk is het wel interessant om te weten hoe je merrie op de benen is, maar PROK zegt ook weer niet alles.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:56

omdat een fokker streeft naar gezonde paarden fokken, dat is belangrijk daarom is het goed te weten of je paard goed is op de foto.. al mijn paarden, inclusief de fokmerries *(vooral die!) worden rontgen gekeurd..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:23

Oke, maar dat is dan iets wat je zelf graag wilt, maar het is geen eis van het stamboek.

Voordat er misverstanden ontstaan: onze merrie hebben wij ook PROK laten keuren hoor :)

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 11:10

Ok bedankt allemaal! Ik laat haar voorlopig nog niet PROK keuren, heb er gewoon het geld op dit moment ook niet voor.
Ik denk dat ik eens even iemand langs laat komen om te laten kijken of het de moeite waard is om dr voor de keuring te gooien.
Ze gaat in ieder geval de PAVO cup deze zomer lopen bij de 5 jarigen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:17

Pletje123 schreef:
Oke, maar dat is dan iets wat je zelf graag wilt, maar het is geen eis van het stamboek.

Voordat er misverstanden ontstaan: onze merrie hebben wij ook PROK laten keuren hoor :)

bij nederlandse merries idd niet, als je een duitse merrie hebt bijv. die je bij kwpn wilt inschrijven is prok certificaat wel verplicht en alle hengsten van het kwpn moeten ook allemaal helemaal goed zijn op de foto :) zo streven we uiteindelijk wel naar nog gezondere paarden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:16

nynkeline schreef:
Ok bedankt allemaal! Ik laat haar voorlopig nog niet PROK keuren, heb er gewoon het geld op dit moment ook niet voor.
Ik denk dat ik eens even iemand langs laat komen om te laten kijken of het de moeite waard is om dr voor de keuring te gooien.

Geen geld om te laten keuren maar wle om evt te lmaten dekken?
Vreemd... ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:24

essiesilly schreef:
Pletje123 schreef:

bij nederlandse merries idd niet, als je een duitse merrie hebt bijv. die je bij kwpn wilt inschrijven is prok certificaat wel verplicht en alle hengsten van het kwpn moeten ook allemaal helemaal goed zijn op de foto :) zo streven we uiteindelijk wel naar nog gezondere paarden.

Daar ben ik ook van op de hoogte, zie mijn eerste post hier :) Prestige is gewoon KWPN gekeurd en dus kan deze merrie zonder PROK gekeurd te worden Ster of Keur worden. Bij een merrie met een "buitenlandse" vader is dat inderdaad een ander verhaal, maar dat is hier dus niet aan de orde :) En dit is ook geen dekhengst die goed op de foto's moet zijn. Vraag me trouwens af of ze bij de hengsten niet meer foto's maken dan bij een PROK keuring...

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:30

Zeker naar de keuring doen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:42

s0173957 schreef:
nynkeline schreef:

Geen geld om te laten keuren maar wle om evt te lmaten dekken?
Vreemd... ;)

Waar staat dat zij op kortetermijn wil laten dekken? :)

TS: Ik vind dat je een hele mooie merrie hebt, zeker een goede basis en in combinatie met een passende hengst kan dit nog best wat leuks op gaan leveren.

Flemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:59

Je hebt echt een hele mooie merrie. :) Het is het zeker waard een keer met haar naar een keuring te gaan.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 00:48

het is indd niet de bedoeling om haar op korte termijn te laten dekken. ik wil eerst met haar de sport in waar ik dr ook voor heb gekocht, en zdat ze eerst moi kan uitgroeien.
ik was ook nieuwschierig wat voor hengst jullie zouden gebruiken dit voor een opdracht voor school.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:58

owkee, mijn fout :+

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:36

als ik jou paard had had ik een wat meer gespierder paard gewilt iets meer gespierdere veulen
zoals decor delatie goede bewegingen zekkers!!
of sir fashion voor al je hem niet ken afstamming van Sir Donnerhal x Rosenkavalier
nou echt een diamantje hoor^^

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:52

Ik zou voor een nakomeling van Flemmingh gaan. Zo weet je dat je ook wat souplesse krijgt in de rug en beenwerk. En dat zie je in de nakomelingen van jouw veulen (als het een merrie wordt) ook weer terug.

Aan de andere kant zou ik zeker ook orienteren op Duits bloed.

En jouw paard is gespierd genoeg! Paarden boven de 170 komen laat in de bespiering. Meestal pas vanaf hun 6e jaar.