ik heb een 11(bijna 12) jarige merrie .Nicol een arabiertje van ong. 1.43 en een shetlander van bijna 7jaar ik zit er aan te denken om nicol te laten denken ik zou super graag een veulentje willen hebben van der het liefstt over een paar jaar de reden dat ik een veultneje van der wil is dat ik denk ik spijt krijg als ik het niet doe ze heeft nog nooit een vuelentje gekregen, als nicol zou overlijden en ik hb nog een veulen ervan zou ik heel erg blij zijn dat ik dat heb gedaan aan de andere kant : ik ben 13 jaar ik heb het best druk tuurlijk heb ik tijd voor mn paarden anders had ik ze niet maar ik denk niet dat ik heel veel tijd aan het veuelntje kan ebsteden, dat wil ik natuurlijk niet dus zou het verstandig zijn als ik over een paar jaar dr ga laten dekken als ze ongeveer 15 is ? ik ben dan ook 17jaar en kan ik het veulentje ook beter aan ik zou willen weten of dat dus verstandig is om nicol te laten dekken over een paar jaar en wat er allemaal bij komt kijken ( met de hengst enzo, en of ze dan een maand ongeveer bij die hengst meot blijven ) ik weet heel weinig van fokken en veulenen dus daarom graag reacties
Ik vind zelf 15 jaar wat aan de late kant voor het eerste veulen, maar er zijn zat gevallen bekend waarbij dat gewoon goed ging.
Verder zou ik je aanraden in je omgeving mensen te zoeken die bekend zijn met het fokken van veulens, zodat je daar al je vragen aan kunt stellen. Mocht je dan besluiten een veulentje met je merrie te fokken, dan kunnen zij je helpen met de keuze van een hengst en andere praktische zaken.
caj2008
Geplaatst: 08-02-10 19:22
een veulen enter twenter hoef je weinig aandacht aan te besteden als hij zij maar in een kudde komt.
Met caj2008 eens. Zoveel hoeft er niet aan een veulen te gebeuren. Al moet je er natuurlijk wel voor het veulen zijn.
Daarnaast vind ik 15 jaar ook vrij oud voor een maiden. Persoonlijk zou ik dit niet doen. Hoe denken je ouders erover? Ik neem aan dat zij het hier ook mee eens moeten zijn?
Als je het echt graag wil, zou ik er niet te lang meer mee wachten. Er zijn inderdaad genoeg gevallen waarin het gewoon goed gaat, maar het kan ook anders.
Een veulen kost niet zoveel tijd. Zeker niet als je het naar een goede opfok doet. Wel moet je je bedenken dat als je straks wat ouder bent, je misschien met 2 pony's zit. Heb je daar dan tijd voor? Misschien ga je wel studeren.
Ik begrijp dat je het leuk vind om een veulentje van je pony te hebben, maar denk er goed over na. Wat vinden je ouders ervan?