ik mag een eigen paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

ik mag een eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:29

Eindelijk mag ik van me ouders een eigen paard.
Ben inmiddels 17 (mei 18) en eindelijk heb ik toestemming.
Ik moet wel alles zelf betalen.
Stalling is gelukkig niet zo duur.
Ik koop pas een paard aan het eind van het jaar zodat ik een flinke spaarpot heb voor als er iets mis gaat.
Maar het probleem is ik weet gewoon niet wat voor een soort paard ik wil kwa ras.
Ik wil zowiezo een ruin in de leeftijd van 3 tot 5.
Niet kleiner als 1.50 en niet groter als 1.65
Ik wil vooral buiten rijden en op ten duur endurance starten maar, een sprongetje maken en af en toe in de bak dressuur rijden vind ik ook erg leuk. Er mag best wat pit in zitten ik hoef geen dooie.
Ik houd wel van wat bredere paarden dus niet van die iele beestjes.

Weten jullie misschien een ras waar ik me eens in moet gaan verdiepen?

Only_Hellen

Re: ik mag een eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:33

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:35

Misschien is een tinker iets voor je.

Ik heb zelf een Drumhorse.
Die van mij is een kruising met een Tinker en een Clydesdale.
Hij meet 164 en hij is super breed.

Is een wel een rustige maar wil graag werken en heeft dan genoeg pit.

Tegenwoordig zijn er veel tinkers te vinden met wat pit erin
En ze zijn in voor heel veel dingen.
Voor foto's van mijn Drummie kun je kijken in mijn profiel.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:37

draver vind ik opzich wel leuk is ook leuk voor de endurance. drumhorse is mij toch iets te breed:P hahah en tinker ligt me niet echt.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:37

maar simba is wel schitterend!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:39

Een New Forest?
dat zijn volgensmij over het algemeen geen dooie. :')

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:46

fenna1995 schreef:
Een New Forest?
dat zijn volgensmij over het algemeen geen dooie. :')

New Forests zijn over het algemeen, naar wat ik me kan herinneren, niet erg groot. Schoft van tot 145 ongeveer geloof ik?

NRPS-ers zijn best leuk, ligt natuurlijk aan wat voor bloed je erbij hebt. Ook Arabieren vallen in de catagorien die je stelt, denk ik. Zeker ook met uithoudingsvermogen.

Tja, anders een flinke maat Haff of Fjord (Ok, ben bevooroordeeld :p) - zijn ook paarden met karakter en uithoudingsvermogen!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:50

haha ik verzorg nu een hafj x arabier. Zijn leuke beestjes maar ik kan gewoon niet echt een ras kiezen. New forest zijn me te iel netzo als een arabier. het is mij te smal.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:50

Voor endurance zou ik een niet te breed/zwaar gebouwd paard nemen. Die zijn daar toch meer op gebouwd. Dus daar zit een kleine kwestie, omdat je wel op iets breder type valt.

Ik zou daarom niet voor ene koudbloed kiezen, maar voor een NRPS met wat ander (breder) bloed dan alleen arabier. Of een beetje flinke New-Forest. Mijne is gewoon 1.54 geworden, en zeker niet te klein. Helaas wel een beetje te zwaar voor endurance, maar ook in New-Forests heb je zwaardere en rankere paardjes. Mijne is dus allesbehalve smal of rank. Maar ook trager en minder looplustig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:52

Gewoon wat rondkijken, Haflingers lijken mij je wel passen, maar het verschilt per paard.. Ik ben gisteren wezen kijken bij een enorm rustige arabier, en vorige week trapte een Haflinger me bijna de wei uit, er is geen lijn mee te trekken;)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:54

Kukkie schreef:
Voor endurance zou ik een niet te breed/zwaar gebouwd paard nemen. Die zijn daar toch meer op gebouwd. Dus daar zit een kleine kwestie, omdat je wel op iets breder type valt.

Ik zou daarom niet voor ene koudbloed kiezen, maar voor een NRPS met wat ander (breder) bloed dan alleen arabier. Of een beetje flinke New-Forest. Mijne is gewoon 1.54 geworden, en zeker niet te klein. Helaas wel een beetje te zwaar voor endurance, maar ook in New-Forests heb je zwaardere en rankere paardjes. Mijne is dus allesbehalve smal of rank. Maar ook trager en minder looplustig.

Het is ook niet mijn bedoeling om hoog te komen in endurance.
Maar een klasse I kan elk paard.
het gaat er vooral om dat ik gewoon lekker kan buiten rijden en het word dan mijn maatje voor het leven. Daarom ben ik me nu al aan het oriënteren. Ik wil gewoon niet een verkeerde keuze maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:54

Ten eerste vraag ik me af aangezien het je eerste paard is waarom je in die leeftijdscatogorie zoekt en ten tweede dat aagezien je geen voorkeursras hebt, wel met die voorkeur wilt zoeken?

Imo kun je beter gewoon reageren op een paard wat je aanspreekt én qua karakter goed is en aankan wat jij graag wilt qua sport.

Dat zal denk ik al lastig zat zijn ;)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:57

Ik wil een jong paard. Aangezien er dan weinig mee gebeurd is.
kwa inrijden geen probleem.
Ik heb al meerdere jonge paarden ingereden en ben nu ook weer bezig met een drie jarig paard.
Ik ga niet echt een ras zoeken maar ik vroeg me gewoon af wat voor soorten rassen er ong bij mij passen zodat ik die richting op kan zoeken.

De meeste mensen hebben een droompaard zwart lange manen fries bijv. Ik heb dat niet. eigenlijk best raar mja.

superwoman schreef:
Ten eerste vraag ik me af aangezien het je eerste paard is waarom je in die leeftijdscatogorie zoekt en ten tweede dat aagezien je geen voorkeursras hebt, wel met die voorkeur wilt zoeken?

Imo kun je beter gewoon reageren op een paard wat je aanspreekt én qua karakter goed is en aankan wat jij graag wilt qua sport.

Dat zal denk ik al lastig zat zijn ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:00

Leuk! Maar misschien gewoon gaan rondkijken, de klik is toch t belangrijkste dan het ras?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:07

Kelly1992 schreef:
Ik heb al meerdere jonge paarden ingereden en ben nu ook weer bezig met een drie jarig paard.
Ik ga niet echt een ras zoeken maar ik vroeg me gewoon af wat voor soorten rassen er ong bij mij passen zodat ik die richting op kan zoeken.

De meeste mensen hebben een droompaard zwart lange manen fries bijv. Ik heb dat niet. eigenlijk best raar mja.

Dat laatste is helemaal niet raar!

Je reden voor een jong paard vind ik discutabel trouwens.. iets wat vaak geroepen wordt bij mensen die hun eerste paard willen gaan kopen.
Juist met ouderen paarden kom je er snel genoeg achter of ze makkelijk of lastig zijn en merk je dus snel genoeg of er wat "gebeurd is in het verleden".
Bij een 3 jarig paard kan er ook al zat gebeurd zijn of juist te weinig waardoor ze moeilijker zijn. Echter is het dan veel moeilijker om te bepalen of het door ervaring of te weinig ervaring komt of gewoon door hun karakter.

Je voorkeur in een jonger paard kan natuuurlijk wel, maar dan omdat je het opleiden leuk vind en dat natuurlijk ook goed aan kan. (en ook degene kan laten staan die je niet aankan ;) )

Ik raad je aan om juist niet naar ras te gaan kijken als je toch geen voorkeur hebt.

Vooral in de sport info zien te halen waar je op moet letten qua bouw van het paard etc en natuurlijk iemand meenemen die daar verstand van heeft.
Een D.A geeft geen commentaar over een moeilijke rug (zadel) of op een paard wat door zijn bouw veel meer op de voorhand valt en dus meer kans op vervroegde slijtage etc etc.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:14

superwoman schreef:
Kelly1992 schreef:

Dat laatste is helemaal niet raar!

Je reden voor een jong paard vind ik discutabel trouwens.. iets wat vaak geroepen wordt bij mensen die hun eerste paard willen gaan kopen.
Juist met ouderen paarden kom je er snel genoeg achter of ze makkelijk of lastig zijn en merk je dus snel genoeg of er wat "gebeurd is in het verleden".
Bij een 3 jarig paard kan er ook al zat gebeurd zijn of juist te weinig waardoor ze moeilijker zijn. Echter is het dan veel moeilijker om te bepalen of het door ervaring of te weinig ervaring komt of gewoon door hun karakter.

Je voorkeur in een jonger paard kan natuuurlijk wel, maar dan omdat je het opleiden leuk vind en dat natuurlijk ook goed aan kan. (en ook degene kan laten staan die je niet aankan ;) )

Ik raad je aan om juist niet naar ras te gaan kijken als je toch geen voorkeur hebt.

Vooral in de sport info zien te halen waar je op moet letten qua bouw van het paard etc en natuurlijk iemand meenemen die daar verstand van heeft.
Een D.A geeft geen commentaar over een moeilijke rug (zadel) of op een paard wat door zijn bouw veel meer op de voorhand valt en dus meer kans op vervroegde slijtage etc etc.

Sport is niet voor mij het belangrijkste. Als ik een supper leuk paard vind en die kan bijv niet springen dan maakt dat mij niet uit. En ik ben heel erg heb al heel gauw echt een klik met een paard. Gelukkig heb ik mensen om me heen die op me letten! en die zeker mee gaan met mij. Keuren laat ik zowiezo doen.
Het belangrijkste is voor mij:

Lief karakter
Niet kleiner als 1.50 en niet groter al 1.65
niet te iel paard.
Sociaal paard
paard dat in de winter lekker zonder deken kan staan en ook gewoon zonder ijzers.
Het hoeft van mij niet een sport gericht paard. Hou meer van buiten rijden!

En ik denk ook dat ik straks niet naar een ras ga zoeken maar gewoon naar een paard dat bij me past maar ik vind het gewoon leuk om het hier over te hebben. Zo krijg ik ook een idee welke richting ik een beetje moet gaan kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:22

Kelly1992 schreef:
Lief karakter
Niet kleiner als 1.50 en niet groter al 1.65
niet te iel paard.
Sociaal paard
paard dat in de winter lekker zonder deken kan staan en ook gewoon zonder ijzers.
Het hoeft van mij niet een sport gericht paard. Hou meer van buiten rijden!

denk aan trailermak en rontgenologisch keuren. Je zoekt meer en recreatiepaard dus hoeft niet 100% op de foto te zijn, maar je moet wel weten wat de kansen zijn op kreupelheid. Een kreupelonderzoek met foto's is al gauw net zo duur als een ront.keuring dus imo beter vooraf ipv achteraf.
Ik heb ook eens een keuring betaald maar het paard niet gekocht. Was mijn geld kwijt maar zat iig niet met een paard wat veel kans had om kreupel te worden..
trailermak is best belangrijk voor het geval je ooit naar een kliniek moet of toch verder weg wilt rijden.
Laat bij de keuring ook gelijk de tanden nakijken en desnoods gelijk vijlen.Ben je daar ook gelijk zeker van ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:25

Een grote fjord?
die zijn er wel van 1.50, maar maakt het wat uit dan als een paard 1 cm kleiner is dan jij wil?
ze zijn niet iel,
bij elk ras ligt het eraan of een paard sociaal is of niet, maar de fjord is meestal erg sociaal.
in de winter kan 'ie zonder deken, en ze hebben sterke hoeven waardoor er geen ijzers onder hoeven.
De fjord is niet (op uitzonderingen na) een sportgericht paard en zeer geschikt om buiten te rijden.
Heeft niet snel (ook hier zijn uitzonderingen) last van kwaaltjes.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:25

Paard word zowiezo gekeurd Rontgen inderdaad.En ik wil zowiezo ook altijd even de rug laten checken op de foto.
Tanden is iderdaad ook wel belangrijk.
trailermak is ook wel fijn hoeft niet binnen 1 minuut op de trailer te staan maar in iedergeval geen doodangsten. Wij hebben trailer dus kan dan elke dag oefenen hahah.

bedanktSuperwomen hier heb ik veel aan!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:37

VVDD > PP

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:54

Ik denk dat een grote haf wel geschikt is :j
Die zijn vaak erg sociaal en hebben een fijn karakter (vind ik).

Cargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:09

Hm... Als ik je omschrijving lees denk ik meteen aan een Groninger. Deze zijn volgens mij vaak wel wat groter, maar wie weet zit er een tussen waar je verliefd op word :)
Groningers hebben vaak een makkelijk karakter, breed van bouw, zeer recreatie geschikt, maar ook een beetje dressuren of springen kunnen ze prima. Weet alleen niet zo goed hoe het zit met endurence, maar dat verschilt natuurlijk per paard.

Zelf ben ik er geen fan van, maar na het lezen van jouw omschrijven kwam ik meteen op dit ras. Zoals al eerder is gezegd kan het handig zijn om gewoon te kijken naar paarden waar het mee klikt, toch is een rassenorientatie zeker niet verkeerd! Ieder paard is anders en hoeft daarom niet de specifieke ras-eigenschappen te hebben, maar weten in welke richting je het zoeken wil is toch ook wel handig. En wie weet kom je tijdens je orientatie wel op andere punten uit die je wel of niet zoekt in je toekomstige paard.

De leeftijd zou ik me verder ook niet te druk over maken. Ik ga er nog steeds vanuit (hoe naief misschien ook) dat ieder mens het beste voor heeft met zijn paard. Natuurlijk gebeuren er vreemde dingen in paardenwereld Nederland, maar ook onvoorziene omstandigheden kunnen je paard van 3 treffen. Je bent natuurlijk vrij om je aan je zoekcriteria te houden, maar ik zou me er niet op vastpinnen als je een leuk paard van een jaar of 10 vindt. Kies het paard bij wie jij je goed voelt...

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:59

Een Welsh Cob :) (Persoonlijke smaak)

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:04

een Haflinger ( die van mij werkt erg graag, staat niet graag stil, en springt ook graag, houd van buitenrijden)

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:09

Een draver :))
Over het algemeen paarden met een topkarakter! Als je de klik met ze hebt, gaan ze helemaal door het vuur voor je!
Absoluut een aanrader om je eens in te verdiepen :D

Overigens misschien wat minder geschikt om hoog mee te dressuren of te springen, maar als recreatiepaarden zijn ze erg veelzijdig! Ook voor endurance zijn ze erg geschikt!