Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

fenna1995 schreef:Een New Forest?
dat zijn volgensmij over het algemeen geen dooie.
Kukkie schreef:Voor endurance zou ik een niet te breed/zwaar gebouwd paard nemen. Die zijn daar toch meer op gebouwd. Dus daar zit een kleine kwestie, omdat je wel op iets breder type valt.
Ik zou daarom niet voor ene koudbloed kiezen, maar voor een NRPS met wat ander (breder) bloed dan alleen arabier. Of een beetje flinke New-Forest. Mijne is gewoon 1.54 geworden, en zeker niet te klein. Helaas wel een beetje te zwaar voor endurance, maar ook in New-Forests heb je zwaardere en rankere paardjes. Mijne is dus allesbehalve smal of rank. Maar ook trager en minder looplustig.
superwoman schreef:Ten eerste vraag ik me af aangezien het je eerste paard is waarom je in die leeftijdscatogorie zoekt en ten tweede dat aagezien je geen voorkeursras hebt, wel met die voorkeur wilt zoeken?
Imo kun je beter gewoon reageren op een paard wat je aanspreekt én qua karakter goed is en aankan wat jij graag wilt qua sport.
Dat zal denk ik al lastig zat zijn
Kelly1992 schreef:Ik wil een jong paard. Aangezien er dan weinig mee gebeurd is.
kwa inrijden geen probleem.
Ik heb al meerdere jonge paarden ingereden en ben nu ook weer bezig met een drie jarig paard.
Ik ga niet echt een ras zoeken maar ik vroeg me gewoon af wat voor soorten rassen er ong bij mij passen zodat ik die richting op kan zoeken.
De meeste mensen hebben een droompaard zwart lange manen fries bijv. Ik heb dat niet. eigenlijk best raar mja.
)superwoman schreef:Kelly1992 schreef:Ik wil een jong paard. Aangezien er dan weinig mee gebeurd is.
kwa inrijden geen probleem.
Ik heb al meerdere jonge paarden ingereden en ben nu ook weer bezig met een drie jarig paard.
Ik ga niet echt een ras zoeken maar ik vroeg me gewoon af wat voor soorten rassen er ong bij mij passen zodat ik die richting op kan zoeken.
De meeste mensen hebben een droompaard zwart lange manen fries bijv. Ik heb dat niet. eigenlijk best raar mja.
Dat laatste is helemaal niet raar!
Je reden voor een jong paard vind ik discutabel trouwens.. iets wat vaak geroepen wordt bij mensen die hun eerste paard willen gaan kopen.
Juist met ouderen paarden kom je er snel genoeg achter of ze makkelijk of lastig zijn en merk je dus snel genoeg of er wat "gebeurd is in het verleden".
Bij een 3 jarig paard kan er ook al zat gebeurd zijn of juist te weinig waardoor ze moeilijker zijn. Echter is het dan veel moeilijker om te bepalen of het door ervaring of te weinig ervaring komt of gewoon door hun karakter.
Je voorkeur in een jonger paard kan natuuurlijk wel, maar dan omdat je het opleiden leuk vind en dat natuurlijk ook goed aan kan. (en ook degene kan laten staan die je niet aankan)
Ik raad je aan om juist niet naar ras te gaan kijken als je toch geen voorkeur hebt.
Vooral in de sport info zien te halen waar je op moet letten qua bouw van het paard etc en natuurlijk iemand meenemen die daar verstand van heeft.
Een D.A geeft geen commentaar over een moeilijke rug (zadel) of op een paard wat door zijn bouw veel meer op de voorhand valt en dus meer kans op vervroegde slijtage etc etc.
Kelly1992 schreef:Lief karakter
Niet kleiner als 1.50 en niet groter al 1.65
niet te iel paard.
Sociaal paard
paard dat in de winter lekker zonder deken kan staan en ook gewoon zonder ijzers.
Het hoeft van mij niet een sport gericht paard. Hou meer van buiten rijden!

(Persoonlijke smaak)