Ik zit al een tijdje in me hoofd met de volgende vragen
Hebben jullie je arabier zelf ingerden & hoe ging dat ?
Zo niet waar heb jij je arabier in laten rijden?
Hoe oud was jullie arabier toen jullie hem in lieten rijden?
Liefs Desiree
Voor de duidelijkheid Kadir is bijna 2. Maar word voorlopig nog niet bereden. En gaat eerst nog lekker een jaartje op de wei spelen met zijn viend, en lekker buiten wandelen met mij.
Laatst bijgewerkt door _Desiree op 08-02-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
isverwijderd
Geplaatst: 08-02-10 12:10
Een arabier kan je gewoon op dezelfde manier inrijden als elk ander jong paard. Als je zelf geen ervaring hebt met zadelmak maken, zou ik het iemand anders laten doen, of heel goede begeleiding vragen.
Odysseus
Geplaatst: 08-02-10 12:10
Ik heb even in je profiel gespiekt en je paard is nog niet eens 2?
De meest gangbare leeftijd is 3 met beginnen van zadelmak maken en tussen 3,5 en 4 inrijden... Maar hoe later hoe beter, je paard is pas uitgegroeid met 6...
Ik zou hem laten inrijden als je er zelf nog nooit een ingereden hebt. Kan snel fout gaan, en je hebt liever dat je nog jaren plezier van hem hebt toch?
@ Focussed, dacht al dat die opmerkingen gingen komen. Maar ben het ook nog lang niet van plan hoor, hij gaat eerst nog lekker een jaartje op het land spelen, en lekker buiten wandelen met hem.
Ik zou sowieso wachten tot zijn 4e met inrijden. Voor die tijd hoogstens zadelmak maken ed.
Mijn arabier heb ik zelf ingereden toen hij 4 was. Ging heel makkelijk, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Maar net als bij andere rassen verschilt het per paard en moet je zelf wel goed weten wat je doet.
mirano
Geplaatst: 08-02-10 14:43
Mirano wordt dit jaar ook 4 en gaat als het weer goed is naar iemand die voorzichtig met hem aan de slag gaat. Het zijn soms echt laatbloeiers en dan kan je beter nog even wachten. Mirano is ook een echt laatbloeier.
Idifix
Geplaatst: 08-02-10 15:37
Die van mij is 6j en nu 3 maand en half onder het zadel. De eerste anderhalve maand is ze door degene die haar zadelmak heeft gemaakt verder gereden de andere maanden tot nu toe dus heb ik gedaan. Wel met begeleiding .
Charis404
Geplaatst: 08-02-10 23:25
Mijn merrie werd in januari 3 en ben toen in september begonnen, dus ruim 3 jaar. Alles zelf gedaan, in het begin liep er iemand naast, nooit problemen gehad en daarna natuurlijk regelmatig les
Rumay is van april 2005 en hij heeft voor het eerst in augustus 2009 een zadel erop gehad en een goede 2 maanden later mij op zijn rug. Ik rij 2 a 3x per week en hij staat veel buiten Dit alles om hem goed te laten uitgroeien en hem de kans te geven er zowel lichamelijk als geestelijk aan te wennen. En tot nu toe gaat dat super hij pakt he tleuk op en is heel relaxed.
Kijk naar je paard vind je hem nog te veel baby laat hem staan en ga idd wandelen en dat soort dingen maar blijf nog van die rug af en kijk goed wat hij aankan, hoe is hij na dingen die je doet, dat is ook erg belangrijk.
Met Kyliam ben ik nu een paar maandjes bezig en hij wordt in maart 4 jaar. Ik moet zeggen dat ik al veel paarden zadelmak gemaakt en ingereden heb. Maar dat Kyliam duidelijk een stuk moeilijker is. Vooral omdat hij echt heel gevoelig is voor alles. Nu rij ik vooral met hem in het bos. Eerst alleen in stap. Toen kleine stukjes in draf. En nu kan hij al stukjes galoperen. In de bak rijden vind hij helemaal niks aan en wordt hij heel erg sloom. Dan is het heel hard werken om hem te activeren. Maar dat hoeft voor mij nog niet. Lekkere buitenritjes zijn wat mij betreft voorlopig meer dan genoeg. Als hij er aan toe is zal het rijden in de bak vanzelf wel komen denk ik.
Als je een goede band hebt met je paard is een AV inrijden in mijn ogen makkelijker dan andere paarden, omdat ze zo werkwillend en mensgericht zijn. Maar ik zou zeker wachten tot hij 4 is! Een Arabier is nog later rijp dan andere rassen. Je kan hem wel eerder inrijden, dood zal hij er niet aan gaan, maar het jaar dat je nu wint zul je merken in de jaren dat je hem eerder met pensioen mag doen. Eigen keuze is het altijd, maar je kan nu ook gewoon lekker gaan wandelen, schrikparcoursjes, als hij van springen houd vrij springen, loswerken, grondwerk etc. met hem gaan doen: Dat is ook leuk, en erg efficiënt om de goede band op te bouwen, die voor een goed verloop van het inrijden IMO heel belangrijk is.
Manon262
Geplaatst: 10-02-10 16:05
MLoeser schreef:
Als je een goede band hebt met je paard is een AV inrijden in mijn ogen makkelijker dan andere paarden, omdat ze zo werkwillend en mensgericht zijn.
Idem met onze Trakehners (ben overigens ook gek met Arabieren)
Ik heb nog geen arabier ingereden wél verkeersmak. Bij mij ging het stug, maar goed. Gewoon net als alle andere paarden. Wél iets meer schrikkerig, tenmiste bij die arabier. Een weekje verder was het al helemaal klaar en kon ik alles met dr, van zwemmen naar racen, van boomstammem springen naar lekker op het veldje trainen. Prima!
Kady1
Geplaatst: 11-02-10 13:37
ik heb al verschillende arabieren zadelmakgemaakt en doorgereden. Dit ras is dan rijtypisch ook echt mijn favo. Ik heb ook al heel veel kwpners - friezen - tinkers enz... ingereden en kan alleen zeggen... Ieder paard is anders. Als je een paard krijgt van een klant dat binnen 6 á 8 weken zadelmak moet en liefst al lichtjes wat doorgereden reageert zo'n paard heel anders dan als je drie maanden de tijd neemt voor vertouwen opbouwen (wat ik met eigenpaarden vaak doe). Heb je een paard met een verleden, dan zal hij heel anders regaren dan een paard met een blanco verleden.
Ik heb doorgaans ondervonden dat Arabjes heel fijn zijn met zadelmak maken, al die onzin van "heet - angstig - nerveus" is in mijn belevingen niet waar. Ik heb veel meer bloed kruisingen gereden die aan deze beschrijvingen voldoen dan arabjes. Ik heb met een arab altijd het gevoel dat je sneller een band op bouwd, dat als jij duidelijk laat zien wat de bedoeling is dat ze dit veel sneller accepteren en respecteren, terwijl ik met andere rassen toch vaak een langere aanloop periode nodig heb voordat ze me echt vertrouwen.
Charis404
Geplaatst: 11-02-10 13:38
In de tijd dat je moet wachten tot je erop kan, gewoon lekker zoveel mogelijk aan de hand de weg opgaan! Als je dan daarna zover bent om buiten te rijden, kun je zonder gevaarlijke situaties op pad.
Arabesk
Geplaatst: 11-02-10 13:40
Ik heb mijn arab ook zelf ingereden, toen hij 3 was. Als ik toen had geweten wat ik nu weet (sluiten van de groeischijven in de rug etc) had ik gewacht tot 5 jaar. Zijn zoon is nu 6 en die ga ik nu inrijden. Ik doe het volgens de NH manier en bitloos.
MadameFanny
Geplaatst: 11-02-10 15:01
Ik heb vroeger meegeholpen met het inrijden van een arabier. Het was een ruintje van ca. 3-4 jaar. Ik ondervond eigenlijk weinig tot geen verschil met het inrijden van eender ander paard. Het was wel een karaktertje met een eigen willetje, maar hij was ook intelligent waardoor het inrijden vlot verliep. Denk dat zijn karakter niet specifiek aan het ras ligt btw.
Ik heb mijn (75%) Arabier ingereden toen ie drie werd. Geen spijt van gehad overigens, in het begin wat te snel gegaan maar nu staat ie al maanden op een laag pitje, met hier en daar buitenritjes en af en toe wat dressuurmatig rijden (al gaat dat nu niet echt met een bevroren bak). Heb alles onder begeleiding gedaan en nooit echt problemen gehad
Karrimh
Geplaatst: 18-02-10 19:38
ben op het moment mijn eigen 3 arabieren van 3 jaar (2 hengsten en 1 ruin) zelf aan het zadelmak maken, neem daar zeer uitgebreid de tijd voor.... ze hebben inmiddels 2x een zadel op gehad en 2x een hoofdstel, dit heeft 4 weken geduurd.. dus lekker stapje voor stapje en het gaat super... 2 jaar terug mijn andere ingereden en zij doet het nog altijd super, ook bij haar doen we het nog steeds rustig aan.. ze is immers nu pas 5 jaar...
ik maak ook arabieren/paarden van anderen zadelmak mocht je eventueel interesse hebben..
Barcelano
Geplaatst: 21-02-10 14:50
Barcelano heb ik zelf ingereden en verkeers mak gemaakt. Ik wel mazzel want ik had altijd begleiding van me instructeur en instructrice. ook tijdens het verder doorijden had ik als ik reed altijd begleiding. Montoyo wil ik ook weer zelf inrijden. Alhoewel het met Barc in het begin stadium niet helemaal over rozen ging zou ik het zo weer zelf doen.
ZIggy wordt in mei 3 jaar, maar het is nog zo'n puppie (lichamelijk, en geestelijk), dat we gewoon nog een jaartje wachten. Dan kijken we wel weer.
In de tussentijd doen we heel veel leuke dingen, en ik ga hem dan ook zelf inrijden. Als ik het zelf doe kan ik er rustig een jaar over doen, en heel geleidelijk. Als je hem wegbrengt gaat het naar mijn idee te snel...
Oliiviia
Geplaatst: 28-02-10 18:18
Wij hebben ze op hun 3 jaar voor de winter zadelmak gemaakt en na de winter doorgereden.
mirano
Geplaatst: 01-03-10 07:43
Mirano is nu een weekje weg en gisteren kreeg ik netjes een mail. Paar dagen wennen, eerst longeren, dan singel enzo. Lekker rustig aan, precies wat ik wil. Met enten wordt hij netjes meegenomen, zoals ik gevraagd heb. Ze vroegen ook of hij bij de hoefsmid meegenomen mag worden. Tot nu toe allemaal heel netjes en correct. Uiteraard zijn ze ook heel enthousiast over hem!! Het is voor mij de 1e keer dat ik het een ander laat doen, maar het ontbreekt me zelf echt aan tijd.
xDenies
Geplaatst: 01-03-10 10:00
Ik heb mijn merrie ook zelf ingereden wat zonder problemen ging. Alleen galop doorrijden was moeilijker - was wat bokkerig, maar dat is nu allemaal goed