[H][KWPN]Welke hengst voor keurmerrie van Negro x President

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

[H][KWPN]Welke hengst voor keurmerrie van Negro x President

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:10

Vandaag heb ik een keurmerrie gekocht.
Deze merrie had ik op proef voor te gebruiken als sportpaard en ik wilde haar kopen.
Maar na een rontgenlogisch onderzoek bleek dat deze merrie hoefkatrolontsteking heeft.
Ze heeft een chip bij de straal en hoewel het op een plaats zit waar het 80 % geen problemen kunnen opleveren,heeft ze toch een 4 gekregen.Best raar,het is waarschijnlijk ook gebeurd bij een uitspatting of een bokkesprong.Ze heeft echter nog nooit een pas kreupel gelopen.
Haar tweejarige nakomeling is onlangs op de fotos gezet en geheel goed bevonden.
Hij gaat in het najaar naar de hengstenkeuring.
Na lang wikken en weken en een zeer aangepaste prijs heb ik haar overgenomen.

We willen een KWPN hengst die niet te duur is,echt weinig dekgeld.
Omdat dit een van de 4 merries is waar we mee dekken.
Ook niet teveel bloed toevoeren.

Verbeterpunten merrie:
tact en regelmaat in draf,meer ruimte.
stokmaat (is 165 cm)
beenwerk mag iets meer omvang hebben.

Pluspunten merrie:
Zeer goede stap en galop.
Mooi front
Hele mooie hals
karakter

Nu zat ik zelf aan een nakomeling van Jazz te kijken,maar welke geeft maat en massa door???

Hier wat fotos
Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.115.207/866050001-8661000 ... _Nsoh.jpeg

http://94.100.116.146/866050001-8661000 ... _wm8o.jpeg

En hier van haar nakomeling van Welt Hit 2
http://www.stoeterij-vandervlist.com/gf ... vinci4.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-02-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Miepp

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor keurmerrie van Negro x President

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:23

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:58

Ahum... Ik dacht dat jij niet wil fokken met paarden die mogelijk een gebrek hebben?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:14

renate5 schreef:
Ahum... Ik dacht dat jij niet wil fokken met paarden die mogelijk een gebrek hebben?

Ahum...idd dat wil ik niet!!! Dus heb even nagecheckt of het erfelijk is,slim van mij he???
En natuurlijk ook een goede DA om raad gevraagd!
In tegenstelling tot sommige andere paarden heeft deze merrie geen ocdtjes of andere narigheden,
Dus voor fokken groen licht.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:15

Antoontje schreef:
Is het niet dezelfde als deze?
[EHK] [H] Welke hengst voor Keurmerrie van Negro x President??

Dan kan je daar ook wel in kijken voor suggesties

Ja is hetzelfde,maar daar vond ik nou niet bepaald de juiste hengst voor deze merrie.
Vandaar een nieuw topic met nieuwe fotos.

Wat denken jullie van de hengst Havidoff,die gaat zeker massa meegeven.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:18

Hoefkatrolontsteking kan ook erfelijk zijn. En voor zover ik weet is een chip hetzelfde als een ocd. Maargoed het is jouw beslissing

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:38

renate5 schreef:
Hoefkatrolontsteking kan ook erfelijk zijn. En voor zover ik weet is een chip hetzelfde als een ocd. Maargoed het is jouw beslissing

Natuurlijk kan dat erfelijk zijn,maar er zijn talloze varianten van hoefkatrolontsteking.Deze merrie heeft een variant die niet erfelijk,deze is veroorzaakt door milieu omstandigheden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:32

je hebt zelf zo te lezen ook niet zoveel verstand van zaken.
je praat jezelf tegen over de "onschuldige" chip in haar been.

Ik zou niet met haar dekken maar als je dan toch wilt dekken zou ik zelf voor een holsteiner gaan.

Je zegt dat je niet teveel bloed toevoer wilt, maar vervolgens zit je aan een nakomeling van jazz te denken? :n

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:12

Pashon schreef:

Ik zou niet met haar dekken maar als je dan toch wilt dekken zou ik zelf voor een holsteiner gaan.

Je zegt dat je niet teveel bloed toevoer wilt, maar vervolgens zit je aan een nakomeling van jazz te denken? :n

Chips
Een ander frequent voorkomend gewrichtsprobleem is de zogenaamde chip. Hiermee worden kleine losse stukjes bot bedoeld die als kleine botbreukjes gezien moeten worden en niet als een groeiprobleem zoals osteochondrose.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:42

indriss schreef:
Pashon schreef:

Chips
Een ander frequent voorkomend gewrichtsprobleem is de zogenaamde chip. Hiermee worden kleine losse stukjes bot bedoeld die als kleine botbreukjes gezien moeten worden en niet als een groeiprobleem zoals osteochondrose.

Ik weet wat een chip is en weet uit ervaring dat het niet iets onschuldigs is ook al lijkt dat op het eerste gezicht zo.
Verdere uitleg heb ik je via pb gedaan.

Beeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:13

vraagje, een lichte oc blijkt toch ook helemaal niet zo erfelijk als dat ze altijd gedacht hadden ? blijkt meer te liggen aan voeding voor en tijdens groei e.d. vandaar dat Bordeaux met een bemerking toch goedgekeurd is ? of loop ik nu te hard van stapel?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:48

Losse fragmenten kunnen op twee manieren ontstaan, ofwel OC(D) ofwel door een trauma. TS geeft in haar openingspost al aan dat het om een trauma gaat. Daarnaast geeft ze ook nog aan dat het veulen dat reeds uit de merrie gefokt is, schoon is.

Wat betreft ocd is nog lang niet het laatste woord gesproken, ik zie alleen niet wat de relevantie daarvan in dit topic is aangezien we hier niet met een geval van ocd te maken hebben.

Voor massa denk ik dat je niet bij Jazz moet zijn. Maar op de hk vielen me deze op qua beweging http://www.coomans.nl/?page=Hengsten_Vic (afstamming die erbij staat klopt niet, die is van Aachen). Broere Bristol lijkt me ook geen verkeerde maar ik weet niet hoe die vererft.

Met Negro en President zou ik ook niet voor te veel massa gaan, daar verwacht je nl meer dan genoeg van uit die lijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:54

Ik ken een zoon van Olivi die genoeg maat en massa heeft. Maar vaak geeft Jazz ook een wat zware hoofd-halsverbinding door aan zijn nazaten, zo ook aan zijn (klein)kinderen. Tango (mv Contango) wil ook nog wel eens paarden met massa geven.

Bij een Negro merrie zou ik een hengst kiezen die zelf hoogbenig is (Negro geeft nog wel eens een kort voorbeen en dat wil je niet verankeren) en die ras toevoegt.

Is Vivaldi anders niet iets? Is een Krack C x Jazz :) Of de jonge hengt Apache? Vivaldi heeft alleen wel een fors dekgeld....

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:04

Ik zou ook graag willen weten hoe e.e.a. foktechnisch zit eigenlijk.
1. heeft ze hoefkatrolonsteking en das bewezen erfelijk. Ook al loopt de merrie er niet kreupel op, geeft ze 't gemiddeld door aan 1 op de 3 of 4 veulens, dacht ik. Toch? En mij is altijd verteld dat hoefkatrolontsteking altijd een negatief dekadvies oplevert.En dat het ene veulen het (nog) niet heeft, wil toch ook niets zeggen: die is immers pas 1,5 of 2 op het moment van de foto's en hoefkatrolontstekin ga je pas vanaf 3 jaar zien, aldus de dokter van edigit????

2. heeft ze een chip. Kan gekomen zijn van een trauma, maar kan ook natuurlijke aanleg zijn. Dat weet je toch nooit zeker???In ieder geval zegt mijn da dat de merrie dan dus een ocd draagster is en in principe dus altijd een negatief fokadvies van hem meekrijgt. Ondanks dat veel mensen er dus wel mee fokken en er ook veel chips relatief eenvoudig te verwijderen zijn. Hij zegt dat het grote nadeel is dat OCD niet per se op dezelfde plek terug komet, kan ook op de hals, rug etc en dan is het echt niet zomaar te verwijderen. Ik heb ook gezien dat Bordeaux ermee goedgekeurd is en dat de mate van OCD ed ook meespelen, maar eigenlijk willen we toch een zo gezond mogelijk paard omdat het zo al moeilijk genoeg is om 'm aan het werk en gezond te houden niet??En daarbij zou Bordeaux zowel op papier als in beweging en exterieur zoveel extra hebben, dat hij ondanks de OCD klasse C werd gekeurd toch?

En waarom is de merrie dan toch niet geschikt voor de sport??? Vanwege de gebreken??En dan wel fokken???

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:06

Ze heeft een halfbroer van Farrington die internationaal loopt. Is dat niets?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:13

michaz81 schreef:
1. heeft ze hoefkatrolonsteking en das bewezen erfelijk. Ook al loopt de merrie er niet kreupel op, geeft ze 't gemiddeld door aan 1 op de 3 of 4 veulens, dacht ik. Toch? En mij is altijd verteld dat hoefkatrolontsteking altijd een negatief dekadvies oplevert.En dat het ene veulen het (nog) niet heeft, wil toch ook niets zeggen: die is immers pas 1,5 of 2 op het moment van de foto's en hoefkatrolontstekin ga je pas vanaf 3 jaar zien, aldus de dokter van edigit????

2. heeft ze een chip. Kan gekomen zijn van een trauma, maar kan ook natuurlijke aanleg zijn. Dat weet je toch nooit zeker???In ieder geval zegt mijn da dat de merrie dan dus een ocd draagster is en in principe dus altijd een negatief fokadvies van hem meekrijgt. Ondanks dat veel mensen er dus wel mee fokken en er ook veel chips relatief eenvoudig te verwijderen zijn. Hij zegt dat het grote nadeel is dat OCD niet per se op dezelfde plek terug komet, kan ook op de hals, rug etc en dan is het echt niet zomaar te verwijderen. Ik heb ook gezien dat Bordeaux ermee goedgekeurd is en dat de mate van OCD ed ook meespelen, maar eigenlijk willen we toch een zo gezond mogelijk paard omdat het zo al moeilijk genoeg is om 'm aan het werk en gezond te houden niet??En daarbij zou Bordeaux zowel op papier als in beweging en exterieur zoveel extra hebben, dat hij ondanks de OCD klasse C werd gekeurd toch?

En waarom is de merrie dan toch niet geschikt voor de sport??? Vanwege de gebreken??En dan wel fokken???

punt 1 kan ik je niet beantwoorden punt 2 wel.

Het is op foto's duidelijk zichtbaar of een chip afkomstig is van OCD of van een trauma. Trauma wordt bijv wel prok en ocd niet. Trauma heeft niets met genetische aanleg voor ocd te maken. Het is gewoon een "breuk" die van buitenaf ontstaat. Ik denk dat je het door elkaar haalt met de omgevingsfactoren die tot ocd kunnen leiden. (slechte voeding/verkeerde ondergrond). Maar oc(d) is en blijft ocd en erfelijk en trauma blijft niet erfelijk. Beide kunnen leiden tot een chip.

Vervolgens is het verhaal genetische aanleg een heel apart verhaal. Dat een paard volledig vrij is van ocd wil niet zeggen dat hij het gen niet heeft. Daanaast dienen beide ouders het gen te hebben om een veulen ocd(gen) te laten krijgen. We hebben nog geen middelen om te testen of een paard het gen niet bezit. Dus het blijft giswerk. Als er ocd in zit weet je zeker dat het gen erin zit, maar geen ocd wil niet zeggen geen gen. Vooralsnog kun je dus niet selecteren op basis van het wel of niet aanwezig zijn van het gen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:35

michaz81 schreef:

De merrie niet geschikt voor de sport omdat ze een chip heeft,rechterkant van het straalbeen, die mogelijk voor problemen kan zorgen.Zeer verhoogd risico.Rontgenlogisch gezien niet geschikt voor de sport.Dat is het advies bij aankoop.
Wel heeft de dierenarts gezegd dat we gewoon kunnen rijden,gewoon de sport in kunnen gaan,gewoon goed trainen en dan zien we wel waar het schip strand.Ik moest er niet van opkijken dat als ik twee a drie jaar verder was dat ze dan wel opeens irritatie kon krijgen.Maar kon ook nooit problemen kijken.
Het ene paard kan er last van krijgen en het andere niet.Niemand kan in de toekomst kijken.

En omdat het om een chip gaat,kan ik gewoon fokken met deze merrie.
dat zei mijn DA.En altijd een negatief dekadvies geloof ik niet.Omdat hoefkatrolonsteking in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door hele grote kanalen in het straalbeen en dit is wel erfelijk.
100 % procent weten doet toch nooit iemand,maar na deze informatie wil ik het toch doen.en ook heeft haar moeder Willeke volgens mij meer dan 15 gezonde nakomelingen en deze had het ook niet.
De moeder komt van het overheidsbedrijf DPN in merkelbeek en was in bezit van mijn vorige baas.
Dus hier is ook al navraag naar gedaan.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:38

Maar ik ben opzoek naar een juiste hengst voor deze merrie.

Rhea,wat is het dekgeld van Vic?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:40

indriss schreef:
Maar ik ben opzoek naar een juiste hengst voor deze merrie.

Rhea,wat is het dekgeld van Vic?

Weet ik niet maar ik verwacht dat dat wel meevalt, hij heeft weinig gedekt.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:35

Misschien is Oscar iets? Geeft ook maat en massa :) .

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 07:50

Kan oscar ook de draf verberen,want die mist iets ruimte en ritme.De galop en de stap van deze merrie zijn zeer goed.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:58

oo seven, uphill of idd oscar.. zittenw el aan de prijs dat wel!

edexpres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:40

Probeer Christ een Hannoveraanse hengst met heel veel kwaliteit enrelatief goedkoop dekgeld www.gestuet-sprehe .de In nederland verkrijgbaar bij H.H Drentina hoogeveen

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:27

De link doet het bij mij niet,is dit wel een KWPN goedgekeurde hengst???

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:08

Volgens mij gaat het hier niet zozeer om de OC of OCD verhaal maar wel om de 4 die ze heeft meegekregen. Ik zou zo'n merrie wel in de sport uitbrengen maar ik zou er geen veulen bij fokken, omdat de kans heel groot is dat de nakomelingen het ook krijgen. Ik ken meer paarden waarbij dit het geval is en ook teruggekomen is bij de nakomelingen.