Waar kijkt een jury naar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lobkie

Waar kijkt een jury naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:45

Hoihoi!

Ik vroeg me af waar een jury naar kijkt als je je paard voorbrengt op een keuring?
Waar letten ze op en enz..
Kan iemand mij dat uitleggen want ik kan er eigenlijk niets over vinden op internet dus zodoende mijn vraag!

Groetjes!

Scum

Re: Waar kijkt een jury naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:14

WD--> F-AM

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:47

Op de KWPN keuring zal gekeken worden of een paard een correct en bijvoorkeur aansprekend exterieur heeft. De jury zal ook kijken of het paard op de juiste manier beweegt/springt.

De jury zeer zal scherp letten op exterieur fouten, afwijkende beenstanden en/of een afwijkende bewegingsvorm.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:07

Er wordt gelet op bepaalde exterieureisen waar de dieren aan moeten voldoen voor een bepaald stamboek.
Waar elk stamboek op let is op de beenstanden (deze mogen niet afwijken) en de manier van bewegen (vaak op het harde en het zachte).

Starsxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:30

stand voeten, gedrag, houding, uiterlijk,..
eens 2x meegedaan..

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:12

Bij een keuring kijkt de jury naar de kwaliteit van het paard voor de fokkerij. Een paard moet dus passen binnen de ras- of typebeschrijving en vrij zijn van erfelijke gebreken. Voor een sportpaard telt de sportaanleg heel zwaar.
Ik dacht eerder dat het een poetswedstrijd was, maar zo werkt het dus niet. Het is wel van groot belang dat het paard in een goede conditie is, een slap, mager of vet paard met slecht verzorgde voeten bv maakt weinig kans op een goed resultaat.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:20

de jury kijkt ook naar het papier: afstamming, predikaten, eigenaar(?) maar in hoeverre dat hun oordeel van het paard beinvloed...? daar zal ik maar geen uitspraken over doen.
verder is het boek: Het paard in partjes van Gert van Veen (?) heel interessant, althans als je een KWPN-er hebt.
Succes ermee!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:41

Bij een merrie zal de afstammnig minder rol spelen in de beoordeling van het paard. Bij een hengst uiteraard wel.