Een ruin met predikaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Een ruin met predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:50

Geen flauw idee of mijn vraag hier thuishoort :)

Heeft er iemand een ruin met een predikaat? Of de IBOP aanlegtest meegedaan of dergelijke?
Hoe staan jullie daar tegenover?
Is dit zinvol om het met een ruin te doen of vinden jullie het grote onzin?

Anoniem

Re: Een ruin met predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Naar de keuring voor ster kan je wel, telt ook mee voor de moeder voor preferent.
IBOP ed is onzin.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:12

Ik weet eigenlijk niet eens of je met een ruin Ibop mag rijden, voor je ruin heeft het geen meerwaarde, wel voor de moeder. Stel dat het mag en je zou voldoende punten halen, dan krijgt de moeder een punt voor het prestatiepredikaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:31

Volgens mij zijn aanlegtesten alleen voor merries.
Het is ooit in het leven geroepen om de sportaanleg van merries te meten die alleen voor de fokkerij ingezet werden.
De ruinen gaan maar echt aan het werk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 09:56

Omdat er op de website van het kwpn staat dat je ook met ruinen en niet-goedgekeurde hengsten er aan kan deelnemen... :)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:41

kwpn.nl :

De IBOP is ook opengesteld voor ruinen en niet-goedgekeurde hengsten, de EPTM alleen voor ruinen. Als een ruin slaagt voor de aanlegtest, dan krijgt hij het predikaat IBOP. Dit predikaat betekent dat de ruin over voldoende aanleg als sportpaard beschikt. Slaagt een ruin voor deze aanlegtest, dan krijgt hij het predikaat EPTM. Een ruin met het EPTM-predikaat beschikt over voldoende aanleg als sportpaard. Meer informatie over de aanlegtesten vindt u bij de selectie van merries. De informatie voor merries geldt ook voor ruinen en niet-goedgekeurde hengsten.

Prestatiepunt: KWPN-aanlegtest merries behaald met minimum aantal punten (zie bijlage 5) = 1

Dus, als ik mijn ruin een IBOP proef of een EPTM laat doen dan heeft de moeder er een punt voor prestatie bij. Het is dus zeer zinvol wanneer de moeder een punt tekort komt voor prestatie en de nakomeling niet in korte tijd aan het gewenste sportresultaat kan voldoen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:43

ladydarkness schreef:
kwpn.nl :

De IBOP is ook opengesteld voor ruinen en niet-goedgekeurde hengsten, de EPTM alleen voor ruinen. Als een ruin slaagt voor de aanlegtest, dan krijgt hij het predikaat IBOP. Dit predikaat betekent dat de ruin over voldoende aanleg als sportpaard beschikt. Slaagt een ruin voor deze aanlegtest, dan krijgt hij het predikaat EPTM. Een ruin met het EPTM-predikaat beschikt over voldoende aanleg als sportpaard. Meer informatie over de aanlegtesten vindt u bij de selectie van merries. De informatie voor merries geldt ook voor ruinen en niet-goedgekeurde hengsten.

Prestatiepunt: KWPN-aanlegtest merries behaald met minimum aantal punten (zie bijlage 5) = 1

Dus, als ik mijn ruin een IBOP proef of een EPTM laat doen dan heeft de moeder er een punt voor prestatie bij. Het is dus zeer zinvol wanneer de moeder een punt tekort komt voor prestatie en de nakomeling niet in korte tijd aan het gewenste sportresultaat kan voldoen.

Jah, inderdaad dit had ik dus ook gelezen.
Het is dus enkel handig voor de moeder en geeft geen enkele meerwaarde aan de ruin..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:54

IBOP kan gewoon gereden worden, ook met een ruin. Dit heeft meerwaarde voor de moeder (en vader) van de ruin.
Daarnaast kan je met een ruin het sterpredikaat halen. Ook dit heeft meerwaarde voor de moeder (en vader).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:55

Waarom geeft een IBOP geen meerwaarde aan een ruin? Daarin wordt toch zijn geschiktheid beoordeeld? Als hij goed scoort is dat toch niet verkeerd?!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:36

ladydarkness schreef:
kwpn.nl :

Alleen als je minimaal 80 punten behaalt, levert dat een een punt op voor het prestatiepredicaat. (voor het slagen voor eptm of ibop geldt een minimum van 75 pnt)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:33

chrisje_83 schreef:
Waarom geeft een IBOP geen meerwaarde aan een ruin? Daarin wordt toch zijn geschiktheid beoordeeld? Als hij goed scoort is dat toch niet verkeerd?!

Ook voor de ruin heeft het wel degelijk waarde, maar dan over hem zelf als aanleg sportpaard. Je weet dat er een bepaalde verwachtingswaarde aanhangt als een ruin ster of IBOP gelopen heeft in tegenstelling tot een ruin die het niet haalt zegt het iets over de kwaliteit van het paard zelf. Voor een merrie heeft het ook meerwaarde in de fokkerij en diens nakomelingen, maar nakomelingen voor een ruin gaat wat moeilijk.... :P
Mijn hengst is ook ster en zal waarschijnlijk ook een keer IBOP lopen. Ik zou wel afraden om in een ruin daarin flink te investeren, dus gewoon zelf voorbrengen is leuk en kost ook niet veel. Maar dat papiertje zegt iets over de basis gangen vermogen techniek etc. Mocht je een paard verkopen is het wel een streepje voor.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:18

Iemand die een ruin als sportpaard gaat kopen neemt echt niet genoegen met een IBOP uitslagje. Die wil het paard gewoon zelf uitproberen, zien lopen of een parcoursje zien springen. Ik heb nog nooit iemand horen vragen 'en wat had ie op de IBOP' als ze een ruin als sportpaard gingen kopen.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:06

[***] schreef:
Iemand die een ruin als sportpaard gaat kopen neemt echt niet genoegen met een IBOP uitslagje. Die wil het paard gewoon zelf uitproberen, zien lopen of een parcoursje zien springen. Ik heb nog nooit iemand horen vragen 'en wat had ie op de IBOP' als ze een ruin als sportpaard gingen kopen.

Een 3 jarige kun je nog niet echt uitproberen, ook een 4 jarige heeft zijn sport nog niet gelopen, die mogen net aan beginnen als ze er al klaar voor zijn. Jij let er misschien niet op, maar een ander weer wel. Mijn paard was met 3 jaar al Ster, toen was hij nog niet eens zadelmak.
Ik let er dus wel op of een paard predikaten heeft, ongeacht merrie of ruin, maar zoals ik al zei, ik zou er ook niet in investeren bij een stal. Dit doe je met een merrie misschien wel of die laat je de EPTM lopen. Dat doen wij nu ook met een merrie van Sandreo Hit*Jazz.
Het is voor een ieder ook persoonlijk. Ik zeg altijd, als je het zelf leuk vind om een IBOP te rijden dan heb je ook niks te verliezen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:38

Een ruin koop je voor de sport die probeer je gewoon uit hierbij neem je zelf de plaats in van de jury en beoordeel je hem zelf.
Predikaten zijn dus voor een ruin zelf niet relevant, wel voor de moeder. Predikaten zijn bedoelt om een globaal beeld te geven van de moederlijn, zonder dat je ze allemaal moet gaan bekijken.

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:50

Blijf hier even mee lezen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:12

Bianca, ik ben het met je eens. Al was mijn reactie die je quotte bedoeld voor Yontheke.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:37

chrisje_83 schreef:
Bianca, ik ben het met je eens. Al was mijn reactie die je quotte bedoeld voor Yontheke.

oke... :o dat had ik niet in de gaten, maar evengoed zal een ieder voor zichzelf de keus moeten maken of hij / zij het belangrijk vind of niet. Ik ga met mijn paard wel, ik verkoop hem niet, maar is gewoon omdat ik het leuk vind. Heb voor het NRPS en Friezen ook IBOP gereden met merries voor eigenaren, dus met mijn eigen hengst vind ik het net zo leuk.