Reuzenkind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Reuzenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:23

Heey ik ben wel benieuwd of er naast genetische aanleg en overslaan van generaties nog andere dingen meespelen waardoor een nakomeling groot kan worden.
Voorbeeldje:
Mijn merrie is 1,38m (of kleiner) hoog en geeft een eerste veulen, een klein prul was het.
Afbeelding
Van moeder is verder geen afstamming bekend, denk zelf aan iets van welsh cob met wat volbloederigs erdoor.

Vader is een nrpser van 1,45m, manuel van de mieldijk. Zijn vader was marnehoeves everest.

Aan de kant van marnehoeves everest zitten allemaal grote d pony's (1,47/1,48m helaas kan ik het niet van alle ouders nagaan)

melvin (vader van de moeder van manuel) nrps hengst met veel arabier erachter, die zijn natuurlijk wel wat groter. Hij zelf was 1,50m en zijn vader ook. Zijn moeder was wat kleiner, 1,47m.

Afgelopen zomer als 2 jarige:
Afbeelding
En nu is ze ongeveer 7-10 cm groter als haar moeder en naar berekening gaat ze zeker zo'n 1,53 worden. Ze is ineens als kool gaan groeien het laatste afgelopen jaar.
Als nog geen jaarling:
Afbeelding

Ik ben afgelopen jaar anders gaan voeren, meer ruwvoer en minder krachtvoer. Nu dacht ik zelf altijd dat hoogte genetisch bepaald was (alleen bij zeer ernstige verwaarlozing zal het paard die hoogte dan niet halen, anders komt hij er vroeg of laat wel), maar ben toch wel benieuwd of er misschien nog meer dingen mee spelen.

Edit:
En hoe zit het dan als je weer met zo'n te groot geworden (tenminste wat is te...) gaat fokken, heb je dan meer kans op grote of kleine veulens of is daar niets over te zeggen.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 01-02-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:26

Het is zeer zeker niet alleen maar genetisch, want flesseveulens schijnen ook groter te worden dan veulens die gewoon bij de moeder drinken. Hetzelfde is bekend van paarden die uit normale maat ouders kwamen en vervolgens niet zo best voer kregen of die erg ziek zijn geworden. Voer en andere omstandigheden van binnen- en van buitenaf kan dus zeer zeker wat doen, qua maat en bespiering.

lailapri

Re: Reuzenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:31

Ik heb zelf wel gevallen gezien die niet met de juiste voeding (te weinig) voer waren groot geworden. Een van 7 en een van 10. Nu heeft een kennis die gekocht en gecastreerd en goed in het voer en hop groeien gewoon een cm of 5. En natuurlijk ook nog in breedte en bespiering.

Zelf heb ik een flessenkonik staan en na het afspenen heeft hij te weinig voeding gehad (scraal stukkie en wat hooi bij) zijn weidemaatje die er gelukkig niet lang bij heeft gestaan heeft nu nog veel problemen met tekorten. De mijne had ook wel te korten en zie je nu gewoon breder worden. Hij is de 10 toch al ruim voorbij, en al 2 zadels ontgroeid. Een deel bespiering (gelukkig anders trainen we voor niets) maar hij is toch ook echt breder geworden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:32

Ik heb een (bijna) 3 jarige. Erg ziek geweest toen ze een maand was, en toen ze bijna mee kwam met haar leeftijds genootjes kwa conditie (nog niet kwa maat) als jaarling nog eens enorm ziek geweest. Was bang dat ze onder de 92 cm zou blijven (ouders zijn 101 en 100 cm, beide wel maatvast gefokt) en erg smal. Ze is nu 100 cm en minstends net zo breed :+.

Ik ben er nog niet overuit waar het allemaal aan licht. Vooral het totaal pakket (genetisch, voeding, huisvesting) denk ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:04

Ik ondervind ook dat het het totaal pakket is Dennis. vooral in hun eerste levensjaar is dat van belang. Daarna kunnen ze de schade wel wat inhalen maar niet meer helemaal.