Voorbeeldje:
Mijn merrie is 1,38m (of kleiner) hoog en geeft een eerste veulen, een klein prul was het.

Van moeder is verder geen afstamming bekend, denk zelf aan iets van welsh cob met wat volbloederigs erdoor.
Vader is een nrpser van 1,45m, manuel van de mieldijk. Zijn vader was marnehoeves everest.
Aan de kant van marnehoeves everest zitten allemaal grote d pony's (1,47/1,48m helaas kan ik het niet van alle ouders nagaan)
melvin (vader van de moeder van manuel) nrps hengst met veel arabier erachter, die zijn natuurlijk wel wat groter. Hij zelf was 1,50m en zijn vader ook. Zijn moeder was wat kleiner, 1,47m.
Afgelopen zomer als 2 jarige:

En nu is ze ongeveer 7-10 cm groter als haar moeder en naar berekening gaat ze zeker zo'n 1,53 worden. Ze is ineens als kool gaan groeien het laatste afgelopen jaar.
Als nog geen jaarling:

Ik ben afgelopen jaar anders gaan voeren, meer ruwvoer en minder krachtvoer. Nu dacht ik zelf altijd dat hoogte genetisch bepaald was (alleen bij zeer ernstige verwaarlozing zal het paard die hoogte dan niet halen, anders komt hij er vroeg of laat wel), maar ben toch wel benieuwd of er misschien nog meer dingen mee spelen.
Edit:
En hoe zit het dan als je weer met zo'n te groot geworden (tenminste wat is te...) gaat fokken, heb je dan meer kans op grote of kleine veulens of is daar niets over te zeggen.

.