Wat kost een 2 jarige Ijslander & het beleren daar van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Wat kost een 2 jarige Ijslander & het beleren daar van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:48

Hoi hoi,

Even een vraagje..

Wat betaal je ongeveer voor een 2 jarige Ijslander? En als ik hem dan 3 jaar later ongeveer laat beleren hoeveel je daar voor betaald?

Alvast bedankt!

Groetjes

Imre

Re: Wat kost een 2 jarige Ijslander & het beleren daar van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:42

Hoeveel je betaald verschilt per trainingsstal/trainer. Mijn paard heeft afgelopen zomer in training gestaan, dat kostte 450 per maand.

Voor een tweejarige met papieren en zonder eczeem betaal je al snel 2000 - 3000 euro.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:58

Imre schreef:
Hoeveel je betaald verschilt per trainingsstal/trainer. Mijn paard heeft afgelopen zomer in training gestaan, dat kostte 450 per maand.
Eens, € 450,- p/m is een redelijk gangbaar tarief voor zadelmak maken en inrijden. Reken er wel op dat het niet in één maand gebeurd is, houd rekening met in ieder geval 2.

Imre schreef:
Voor een tweejarige met papieren en zonder eczeem betaal je al snel 2000 - 3000 euro.
Dat ligt een beetje aan het geslacht en hoe hoog je de lat legt. Voor 2 à 3 duizend kun je idd. wel een leuke jonge ruin kopen, maar een merrie is snel aardig wat duurder, zeker als ze bovengemiddeld gebouwd is, goeie gangen heeft, en er ook nog beetje knap papier bij zit. Ik heb mijn nu bijna 5-jarige merrie als jaarling gekocht in de prijscategorie die Imre hier voor een tweejarige noemt.

Definieer dus voordat je op zoek gaat naar een ijslander voor welk doel je die wilt gaan gebruiken en realiseer je welk budget daarbij hoort, dat voorkomt teleurstellingen tijdens je zoektocht en na aanschaf.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:33

Een jong paard kopen en zelf opfokken moet je trouwens niet willen doen om goedkoop uit te zijn. Waarschijnlijk is het zelfs duurder dan een kant en klare licht aangereden ruin van 5 jaar te kopen, die doen momenteel (afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk) zo'n 4 à 5 duizend euro.

Met een tweejarige kopen (ca. € 2.500,-), drie jaar opfokken (nog eens ca. € 1.500,-, als het lukt 'm ergens goedkoop weg te zetten) en laten inrijden (ca. € 900,-), zit je daar dus ook minstens al op. Het enige voordeel is dat je de kosten over een langere termijn kunt spreiden en niet ineens hoeft op te hoesten, terwijl je toch nú een paard wilt.

Bedenk je verder ook dat er in die paar jaar opfok wel nog van alles mis kan gaan: koliek, droes, ongelukkige schop op de verkeerde plek van een kuddegenootje, door het ijs zakken en verzuipen en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. En als het al lukt 'm in leven te houden tot na het inrijden, moet je nog maar afwachten of ie als rijpaard aan je verwachtingen voldoet.

Het is dus eigenlijk een stuk safer om door te sparen totdat je voldoende geld hebt om een net ingereden vijfjarige te kopen die helemaal naar je zin is, dan weet je tenminste zeker wat je koopt.

Imre

Re: Wat kost een 2 jarige Ijslander & het beleren daar van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:51

Dat ben ik met je eens, Eric. Tenzij je - zoals ik - het heel leuk vindt om een paard helemaal zelf op te leiden. Dan heb je ook niet die trainingskosten. Die van mij heb ik gekocht als niet-ingereden 6-jarige en zelf beleerd. De training afgelopen zomer was voor het intölten (10 weken). Ik zou in ieder geval geen 2-jarige kopen 'omdat die goedkoper is'. Dan kan je beter kijken naar een volwassen, al ingereden paard. Momenteel staat er een aantal te koop die voor een redelijk klein prijsje weg kunnen, zie http://www.tolt.nl/ijs/v2/comm/verkoop.php?lang=NL