Aron van de Haflingerborg, blauw papier??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Aron van de Haflingerborg, blauw papier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:45

Hallo bokkers,

Nadat ik na het overlijden van mijn merrie een 1,5jarige hengst heb gekocht ( Atlantis van Hertraksestraat x Magister), bleek het me toch tijd om voor hem een vriendje te kopen. Ben vandaag dus gaan kijken bij een andere hengst, en blijkt een nakomeling van Aron. Zegt me verder vrij weinig, maar ik vond het een heel leuk diertje en we zijn overgegaan tot de koop.. En volgend weekend gaan we hem ophalen.

De 1,5jarige hengst wil ik graag mee naar de keuring, zit qua bouw goed in elkaar en heb van meerdere kenners gehoord dat het het proberen waard is, maar het veulen waar ik vandaag bij heb gekeken, heeft dus een blauw papier. Wie kan me vertellen wat dit precies inhoud? (heb hem gekocht als speelvriendje voor mijn oudere hengst, en een paard loopt niet op papier..)

Kan ik alsnog met hem naar keuringen, omdat Aron in Duitsland is goedgekeurd, of kan je met een blauw papier niks? (qua keuringen bedoel ik dan)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:32

Als k het goed begrijp is je oudere hengst (aron?) goed gekeurd in duitsland!? dan kan je volgens mij gewoon naar de KVTH hengstenkeuring in Den Bosch met hem. Je ziet daar vaker hengsten die eerst in Oostenrijk of iets dergelijks zijn goed gekeurd. Nederland kan deze hengst niet afkeuren alleen een 'S-10' geven dat houd in dat de juryleden van de KVTH hem niet goed vinden maar omdat hij al goedkeurd is in een ander land geven ze die 'S-10' dat betekend dat hij dat jaar maar 10 merrie's mag dekken.

paardjuh

Re: Aron van de Haflingerborg, blauw papier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:13

heb bij mijn merrie ook een blauw papier, geen idee wat dit inhoud. Want bij mijn andere zit gewoon een geel papier bij.
Ben ook wel benieuwd...

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:43

Off wachtregister? Kan je hier verder niks van vinden? Bijv. KVTH site?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:30

@Antoiinette: Ze heeft Aron niet gekocht, maar een nakomeling van hem. Aron is ook nog maar 7 trouwens :+
Blauw papier staat voor buitenlandse vader en verder niets. Geen probleem dus :)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:16

klopt, las trouwens gister avond in een oude kvth, dat hij gekeurd is in duitsland

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:13

Lyonesse schreef:
@Antoiinette: Ze heeft Aron niet gekocht, maar een nakomeling van hem. Aron is ook nog maar 7 trouwens :+
Blauw papier staat voor buitenlandse vader en verder niets. Geen probleem dus :)

Dus met een nakomeling van Aron, in dit geval dus een hengst, kan ik gewoon naar een Nederlandse Hengstenkeuring? Of moet ik straks naar Duitsland toe wil ik hem naar de hengstenkeuring brengen?

Thnx alvast voor jullie reacties.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:28

Je kan gewoon naar de Nederlandse keuring

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:00

Oke, dat is super om te horen! Thnx voor jullie reacties :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:02

ik ken aron,hij staat bij henk de brouwer in ulicoten.
erg leuk dier,als je henk zou bellen dan mag je zeker naar hem komen kijken.(mocht je daar intresse voor hebben.)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:36

amazone77 schreef:
ik ken aron,hij staat bij henk de brouwer in ulicoten.
erg leuk dier,als je henk zou bellen dan mag je zeker naar hem komen kijken.(mocht je daar intresse voor hebben.)

Ik heb inderdaad al gehoord van de fokker van het veulen dat het een hele fijne hengst is, goed karakter. Wil inderdaad wel een keertje gaan kijken. Henk de Brouwer heeft namelijk mijn vorige merrie (die in september ingeslapen is) naar Nederland gehaald. Dus vind zowiezo wel leuk om daar keer praatje te gaan maken.

Maar thnx voor de tip iig :)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:11

volgens mij is blauw papier dat ie goed gekeurde vader heeft in Oostenrijk (of moeder evt daar gedekt is)
en dan krijgt veulen het ook
ps zijn meestal ook meer waard!!!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:16

luijs schreef:
volgens mij is blauw papier dat ie goed gekeurde vader heeft in Oostenrijk (of moeder evt daar gedekt is)
en dan krijgt veulen het ook
ps zijn meestal ook meer waard!!!

Aron komt niet uit oostenrijk, is nederlands gefokt en goedgekeurd in duitsland, niet in oostenrijk.
Mijn merrie komt wel uit oostenrijk, en heeft een gewoon papier en is echt niet meer waard omdat ze geimporteerd is.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:22

dan misschien wel omdat moeder oostenrijks heeft weet dat het iig iets met oostenrijk te maken heeft..
ken er zelf ook een en die moeder was oostenrijkse merrie en toevallig ook gedekt in oostenrijk vandaar..
dat ik dacht dat met vader te maken had maar kan dus ook moeder zijn..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:47

De veulens van mijn merrie krijgen ook een gewoon papier, geen blauwe :)

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:54

luijs schreef:
dan misschien wel omdat moeder oostenrijks heeft weet dat het iig iets met oostenrijk te maken heeft..
ken er zelf ook een en die moeder was oostenrijkse merrie en toevallig ook gedekt in oostenrijk vandaar..
dat ik dacht dat met vader te maken had maar kan dus ook moeder zijn..

Blauw papier krijgen ze als de vader in het buitenland (dus alles wat niet Nederland is..) is goedgekeurd. Zegt verder helemaal niets.
Ik heb 2 hier in Nederland geboren veulens die allebei een blauw papier hebben omdat ze buitenlandse vaders hebben en een merrie die in Duitsland is geboren met een gewoon geel papier.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:22

Er staat ook een B op het papier, dat staat voor Buitenlands ;).

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:11

Arrisje schreef:
Er staat ook een B op het papier, dat staat voor Buitenlands ;).

De B is me eigenlijk tijdens het bekijken van de papieren ontgaan. Vond het een leuk dier, en zou hem ondanks zijn blauwe papier zowiezo niet laten staan. Maar thnx voor jullie reacties! :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:57

en hoe bevalt je nieuwe aanwinst?
henk is trouwens verhuist met zijn hengsten naar Meerle (net over de grens in belgie)
heb afgelopen zondag nog met Aron gemend,was erg leuk met hem.
groetjes.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:30

Oh wat leuk! Afstammelingen van Aron zijn vaak superbewegers; de jouwe ook? Ik heb één tweejarige merrie van Aron en 2 jaarlingen: een merrie (deze is te koop) en een hengstje van Aron. Ik ben heel tevreden over het resultaat, vandaar ook de herhaling, haha!
Aron zelf is ook een heerlijk dier en heel veelzijdig; springen, dressuur en mennen. Ik heb er verschillende keren bij Henk mee gemend en mijn dochter heeft hem wel eens gereden onder het zadel, echt een lieverd.