[H] Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mda

[H] Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:54

Wij hebben twee Gelderse merries:
- Wendie (keur sport mennen van Parcival x keur pref v Indiaan x keur pref v Monarch);
- Wendela (ster sport dressuur van Koss x keur pref prest Unitas x keur v Folio).
Een van beide of mogelijk beide paarden worden dit jaar gedekt maar we vinden het moeilijk om tot een juiste beslissing te komen wat hengst(en) betreft. Beide paarden worden bereden en er wordt mee gemend.
Door het Koss bloed dat al in onze merries verankerd zit is het best moeilijk om een Gelderse hengst te kiezen. We hebben al een Sirius veulen van Wendie en Wendela krijgt een Vitens veulen als het goed gaat dit jaar. We zullen in mei zien hoe deze combinatie uitpakt.....
We hebben al een Sirius veulen uit Wendie van vorig jaar.
Wij vinden het ook prima om een rijpaardhengst te gebruiken maar willen niet helemaal van het Gelderse type af. Iemand gaf ook al eens aan Winningmood te proberen ivm zijn type.
Het lukt ons op de een of andere manier niet om foto's van de merrie toe te voegen.
Als iemand ons kan adviseren dan "horen" wij dat heel graag!
Gr,
Erik & Mariska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:17

Vraag één: wat is het fokdoel/gebruiksdoel. Mennen, rijden, beide?
Wat zijn de verbeterpunten en sterke punten van beide merries?

Foto's plaatsen kan je nalezen bij de FAQ/Help rechtsboven aan de pagina.
Het komt er op neer dat je ze upload en dan tussen img zet.

Heel even afwachten nog. Er gaan een paar interessante hengsten zonder Koss bloed naar de 3e bezichtiging volgende week. Met een Ginus, Upperville of Ahoyzoon zou je qua bloedvoering prima kunnen dekken.
Verder begint de oude Elegant aan één van zijn laatste dekseizoenen. Nickson is er nog. Als je een menpaard wilt fokken zijn Sander, Uromast, Ahoy nog hengsten met veel Gelders bloed.
Rijpaardhengsten met Gelders bloed én Gelders type zijn Farrington (is nog diepvries van bij VDL) en Negro.
Of Winningmood zou passen hangt ook van het type van de merries af, als ze niet al te luxe zijn zou dat kunnen passen.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 14:40

Wij geven de voorkeur aan rijtypisch boven tuigtypisch. Ook als het om een menpaard gaat. Een sportpaard is ons fokdoel maar wij vinden het ook leuk om een keer naar de keuring te gaan.

Ik heb wat foto's toegevoegd, hopelijk lukt het nu. De bruine Wendela is een wat beknoptere merrie. Al chique genoeg denk ik. Wel een krachtig achterbeen. Een fijn dier met haar "Koss momenten".

De koffievos is Wendie. Super karakter en fijn lopen. Ik denk dat met name het middenstuk/de rug wat aandacht verdient bij de hengstenkeuze.
Haar Sirius merrieveulen vinden wij een mooi veulen welke achter (zoals het er nu uit ziet) misschien wel wat krachtiger zou mogen zijn. Ze laat zich niet snel gek maken en echt gaan in de wei of paddock. Qua type zijn we zelf wel weg van haar, superkarakter ook weer en dat is mooi meegenomen.

De Upperville welke afviel bij de hengstenkeuring in Zwolle was de 1e nakomeling van Wendie. We waren zelf niet kapot van deze nakomeling van haar.

We zijn bang dat als we een tuigtypische hengst gebruiken, het voor ons te klassiek wordt maar dat is misschien met Wendela geen probleem??

Van de Ahoy waren we echter wel gecharmeerd, we zagen hem in Deurne. De Upperville en Ginus spreken ons wat minder aan.
Van Zichem is er ook nog sperma, wat denk jij? Ik zoek e.e.a. op over Negro.

hieronder de foto's

Wendela:

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKHSVMT3-D.jpg

Wendie:

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3RTSJAL-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7QULEKVG-D.jpg

Emi ( sirius veulen van Wendie)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GVAXMKQE-D.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-02-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

stoffel

Re: Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:06

Die wendela is dat een volle zuster van Parcival?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:18

Wij hebben een merrie van Elegant uit een Zichem stermerrie. Is helemaal niet tuigtypisch, eerder rijtypisch. Kan heel goed bewegen en ik zou Elegant ook zeker bekijken, helemaal gezien de bloedvoering van je merries.

Hier een foto van onze Elegant merrie, ze is overigens Voorl. Keur + PROK en mocht ook naar de NMK in 2007:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D46DCKZH.jpg

Wij hebben haar overigens dragend van Negro, om het Koss bloed te vermijden.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:35

Ja, dat is inderdaad een mooie rijtypische merrie van Elegant.

Nav berichtje van Janne hierboven las ik het nakomelingenrapport van Negro, werd ik niet heel enthousiast van. Ik vind het moeilijk hoe serieus je zoiets nu moet nemen. Zoveel ervaring met fokken hebben wij niet dus dan hecht je aan zulk soort rapporten misschien teveel waarde??

Wendela is inderdaad de volle zus van Parcival. Maaike L. heeft haar opgeleid en ik heb nog altijd les van haar maar nu met de Parcival merrie. We willen de merries en onder het zadel en voor de wagen dus mijn vriend en ik hebben geruild.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:37

Negro is niet voor niets Keur geworden :) Hij fokt erg goed :j

Komt het door het korte voorbeen trouwens? Of heb je wat anders gezien?

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:09

Dit zijn alleen even regel 2 en 3 van het rapport:
De veulens zijn amper voldoende tot voldoende ontwikkeld. Ze hebben voldoende ras en zijn voldoende rijtypisch, maar zouden iets langer gelijnd moeten zijn en het voorbeen zou meer lengte moeten hebben.

Een korter voorbeen vind ik niet zo erg.
Qua beweging komen de veulens goed uit de bus.
Niet dat ik nu om 2 regels afhaak, vandaar ook de vraag hoe je zo'n rapport met opsommingen moet omgaan.
Kijken of het zou kunnen passen bij je merrie neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:26

Negro is idd een keurhengst, hij fokt goed, voor het rijpaardtype iets te klassiek maar dat is voor de Gelderse richting mooi, dus dat rapport kan je met een korreltje zout nemen. De ene hengst heeft een fantastisch veulenrapport en de veulens ontwikkelen zich matig, de ander heeft een matig rapport en daar komen hele goede van. Bovendien, zo'n rapport maken ze op basis van 10 nakomelingen. Het kan een handig hulpmiddel zijn maar ik zou er zeker niet mijn hele fokkeuze van af laten hangen.

Volgens mij heb ik Wendie op de IBOP gezien, kan dat?

Ik vind het beide hele fijne merries en mooi dat jullie er Gelders mee willen blijven fokken.
Voor Wendela zou ik niet bang zijn dat het snel te tuigtypisch wordt als je een hengst als Sander gebruikt.
De Sander die nu naar de 3e bez. gaat komt ook uit een luxe Parcival en dat is een mooi basispaard.

Voor goede merries zoals deze met Koss in de afstamming is het gewoon erg belangrijk dat er weer eens een mooie klassieke hengst zonder Kossbloed wordt goedgekeurd.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:38

Truus heeft de merrie inderdaad voor de Ibob klaar gemaakt.
De vorige eigenaar van Wendie moest haar ivm prive omstandigheden verkopen en Hofs zei ons (tijdens Gelderse paardencompetitie in nov 2009) dat hij een fijn paard voor ons had. Ze was toen drachtig van Sirius. We moesten een ander paard verkopen (stallengebrek) om Wendie te kunnen kopen en hier hebben we gelukkig nooit spijt van gehad!

We vinden het inderdaad leuk om Gelders te blijven fokken, misschien met een uitstapje naar een hengst als Negro of een andere rijpaardhengst met Gelders bloed.
Ik denk inderdaad dat we met Wendela makkelijker naar klassieker terug kunnen, nu we het er zo over hebben. We zullen de Sander bekijken binnenkort. Wel erg veel inteelt (Wendela = volle zus van Parcival x halfzus Laurentz).
Negro zal geschikter zijn voor Wendie dan voor Wendela denk ik?
We zullen de rapporten maar niet zo letterlijk nemen inderdaad.

Klopt het dat jij een website had gelderspaardisgoudwaard?
Zag er volgens mij leuke paarden op staan toen, en ponies.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:29

@Janne: heb jij die Cidienio nou inmiddels gezien dan? Ik ben heel benieuwd hoe hij eruit ziet.. Onze hoefsmid had Sander laatst nog gezien en die vond het een tuigpaard met een Gelderse opdruk. Hij scheen heel vrolijk door de baan te gaan :)

@mda: het is belangrijk dat fokkers met Gelderse paarden Gelders blijven fokken. Anders is het einde van het Gelders paard al gauw in zicht. Maar, wat ik nog belangrijker vind is dat jij/jullie doen waar je achter staat!

Wij zijn vorig jaar Negro wezen bekijken. Helaas konden we hem niet zien bewegen ivm zijn blessure, maar we hebben wel veel nakomelingen van hem gezien. Het veulenrapport is inderdaad betrekkelijk. Het hangt ook nog eens samen met de kwaliteit en het type van de merries die hij aangeboden kreeg in zijn eerste jaar.

Wist je trouwens dat hij naar de Olympische Spelen mocht voor Denemarken? Helaas raakte hij toen geblesseerd, maar mijns inziens zegt het wel wat over de kwaliteiten die hij zelf in huis heeft :)

Als ons Negro veulentje er is, dan post ik op Bokt natuurlijk foto's :)

mda

Re: [H] Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:09

Pletje123: Wanneer wordt het Negro veulentje verwacht? Ben benieuwd, altijd weer spannend. Heb je al meer veulens bij deze merrie gefokt??

Negro heeft het absoluut goed gedaan, jammer dat hij door mok (als ik het me goed herinner) uitgeschakeld is voor de sport.

We willen ook echt in het Gelderse blijven, doen we ons best voor. We promoten het ook zoveel als mogelijk.

We hebben het KWPN gemaild ook voor dekadvies, ben benieuwd naar het antwoord.

We hebben nog even de tijd om de juiste keuze te maken. Het weer leent zich er nu voor om nu al om advies te vragen aan verschillende mensen. We kunnen net als anderen weinig met de paarden......

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:29

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:48

@MDA: Het veulentje wordt vanaf 7 april verwacht :) Het is het tweede veulentje van Zamyra. In 2008 schonk zij het leven aan Duran Duran BS (v Aachen). Als je de Paardenkrant hebt: Aachen staat in de laatste Paardenkrant omdat hij het ZZ-licht gewonnen had ;) :)

Dit is Duran als jong veulentje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FNZJHHOM.jpg

Nu willen we toch wel erg graag Gelders fokken :j :D

@Elisa2: die hengsten zijn inderdaad ook nog steeds beschikbaar :j Al is Laurentz wel een halfbroer van 1 van de merries.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:18

Elisa: klopt dat deze hengsten er ook nog zijn, nemen we mee in onze overweging. Laurentz komt inderdaad uit dezelfde merrie (Erika) als Wendela dus hij valt af voor haar.

Kan goed dat Wendie op de keuring was 2 jaar geleden. Ze is pas sinds december 2008 in ons bezit, vandaar.

Pletje: mooi veulen, heb je hem nog?? Niet heel veel Gelders meer aan hem te zien of valt dat mee?? 7 april uitgerekend, dat schiet al op, leuk.

Ach, misschien moeten we wat makkelijk omgaan met de hengstenkeuze maar ik heb graag een "Yes"-gevoel bij een hengst/keuze en dat heb ik tot nu toe niet. Komt misschien nog hoor, we hebben nog even gelukkig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:37

Ja dan heb ik haar gezien,was er toen behoorlijk weg van.Verder weet ik helaas niet genoeg van de gelderse fokkerij om je te helpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:41

@MDA: bedankt voor je compliment over Duran :) We hebben em nog steeds. Hij staat momenteel in de opfok en komt, als het goed is, in september naar huis. Hij is goed aan de maat, maar wel echt in de groei (lees: momenteel is het geen echte beauty) :Y) Zijn heel benieuwd wat voor paard het wordt en hoe het uiteindelijk zit met de Gelderse opdruk ;) Het doel was overigens om een fijn sportpaard te fokken.

Bij het maken van een hengstenkeuze vinden wij dat Yes-gevoel ook erg belangrijk! Ga je ook naar de hengstenkeuring? Daar komen ook veel goedgekeurde hengsten in actie en dat is niet alleen heel leuk, maar ook zeker interessant om te zien :) En anders kan je natuurlijk ook altijd een afspraak maken met een hengstenhouder om een bepaalde hengst te komen bekijken. Zijn vaak leuke dagjes uit :D

Heb je trouwens zelf al een lijstje opgesteld met interessante hengsten?

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 19:44

Elise: het is natuurlijk leuk om te "horen" dat je weg was van Wendie. Geeft niets dat je er te weinig van af weet, kunnen we de hand schudden!

Pletje: Een fijn sportpaard fokken is ook heel belangrijk. Wij hebben nog een Special D x Ahoy x Elegant. Heel fijn dier, super lopen en wat een "donderkoppie" erop. Te weinig Gelders type ben ik bang maar een super dier voor voor de wagen straks denk ik, over sportpaard gesproken. Blijft voor mij mogelijk wat te klein, zou jammer zijn maar ik kan ook niet alles rijden.
Hierbij een foto als veulen in Nijkerk.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ZW4NMMR-D.jpg
Deze Dandy Jane is nu eigenlijk al te mooi en af, wees maar blij dat Duran dit nog niet is!

Ja, vrijdag ga ik wel naar de hengstenkeuring maar volgens mij komen de Gelderse dan niet. Moet nog even het programma bekijken.

Nog geen lang lijstje met hengsten eerlijk gezegd. Ben van Zichem bloed ook wel gecharmeerd en dat kan nog via Hofs volgens mij. Negro is dan een optie.

Mariska

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:06

Dandy Jane is inderdaad mooi luxe :j Maar ik vond de kampioene van vorig jaar vanaf de foto's te zien ook vrij luxe :) Niet geschoten is altijd mis ;) Zou je het niet gewoon proberen in Didam in 2011?

Van Zichem is volgens mij nog diepvries te krijgen ja :j Zou wel interessant kunnen zijn, zeker ook omdat je Sirius-veulentje aansprekend is en dat is immers een zoon van Zichem.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:18

Oh ja, als ze de 1.60 haalt gaan we zeker want nooit geschoten is inderdaad altijd mis.

Kom ik weer met mijn info van het kwpn over Zichem dat ik zojuist las, dit is regel 1 van het verrichtingsverslag:
Brutaal maar eerlijk, leert traag en is af en toe ongehoorzaam.
Ik laat onze keuze er niet vanaf hangen maar vind het wel een beetje grappig wat je zo nu en dan leest.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:19

Zaterdag komen de Gelderse hengsten. Ik ga dan kijken.

In mijn profiel nog een Gelderse van Elegant.

Ik zou inderdaad kijken naar de 4 hengsten die zaterdag ter keuring komen.

Verder zou ik serieus naar Elegant, Galant of Laurentz kijken voor deze merries. Je kan daarna weer een keer wat luxer fokkken.

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 20:25

Da's ook een mooie Elegant inderdaad.
Ik kan zaterdag niet, hoop op foto's van anderen.
Klopt, we zullen serieus naar deze hengsten kijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:28

De jonge hengsten die aangewezen zijn worden wellicht ook nog bij een hengstenshow gepresenteerd. Zoals bijv de jaarlijkse hengstenshow van de Geldersen in Ermelo :) Dat is ook een aanrader als je meerdere hengsten wilt bekijken :j Moet je alleen niet helemaal uit gaan van het programma, want daar wijken ze zo nu en dan wel vanaf :+

Voor hengsten als Elegant en Galant zou ik een afspraak maken met de hengstenhouder. Ik verwacht dat die twee hengsten niet meer reizen voor een show ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:21

Heb dit topic gelezen; heb nog te weinig zicht op de Gelderse fokkerij om een deskundig advies te geven. Heb mijn hannoveraanse merrie dragend van Alexandro P.
Heb bewust gekozen voor Koss bloed, omdat bewezen prestatie bloed is binnen de Gelderse fokkerij en de moederlijn achter Alexandro behoeft ook geen uitleg.

Ik heb me er wel aardig in verdiept en ik moet zeggen dat Ahoy ook erg fijne nakomelingen geeft, al vind ik de hengst zelf niet geweldig qua type. Special D nakomelingen zijn mij ook positief opgevallen, maar wel erg rijtypisch vaak vond ik en dat is misschien voor het Gelders type weer wat minder...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:48

@Lante: als je nu met Koss gaat fokken (hij is inderdaad bewezen hoor en de hengst zelf heeft ook de nodige kwaliteiten in huis), dan kom je straks in de knoei met de bloedvoering. Daarom luidt mijn advies: probeer "vrij" te fokken, zonder Koss-bloed.

Ahoy geeft vooral tuigtypische paarden. Ik zou dan zelf eerder voor Elegant gaan, omdat die statitisch gezien ook beter presteert (groter % stermerries) en volgens mij zou hij op de merries passen :)