Kunstmatige inseminatie. Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjonTampon

Kunstmatige inseminatie. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:40

Hey.

Ik ben aan het denken om mijn merrie dit jaar te laten dekken door Peru Scen Tao. (Foto merrie in profiel)
Maar hij staat aan de andere kant van het land dus ik heb weinig zin om 2x op en neer te rijden.
Zij sturen ook sperma op. Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe dat in zijn werking gaat. Ik heb een paar vraagjes:
1. Hoe lang is opgestuurd sperma houdbaar?
2. Hoe groot zijn de kansen op dracht in vergelijking met natuurlijke dekking?
3. Wat zijn jullie ervaringen met KI?

Dankjewel!!

Lilliputter

Re: Kunstmatige inseminatie. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:52

Sperma is enkele dagen houdbaar, maar sperma is ook in te vriezen. Dan is het jaren goed te houden. De kans dat een dekking met KI minder succesvol is, is volgens mij nooit bewezen. De ervaring met KI is erg goed, minder risico en veel gemakkelijker.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:43

Mijn merrie is afgelopen zomer ook geïnsemineerd.
's ochtends werd ze gescand om te kijken of het tijd was om te insemineren, toen dit het geval is belde ik de hengsten houder (voor 10 uur) en die stuurt het dan op. Dezelfde avond is ze geïnsemineerd. Volgens mij werken veel HH op deze manier.
Hoe lang het precies houdbaar is weet ik niet, maar ik weet wel dat de kwaliteit van het (verse) sperma er niet op vooruit gaat als je het langer bewaard.
Volgens mij is KI betrouwbaarder dan een natuurlijke dekking, dit ten eerste omdat je zeker weet dat het sperma er goed in is gekomen :+.
En omdat je het precieze moment van insemineren kan bepalen.

Mijn ervaringen zijn dus erg positief, aangezien mijn merrie in 1x gepakt heeft ;-)

Dakario

Re: Kunstmatige inseminatie. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:07

met KI heb je ook minder kans dat je merrie overdraagbare ziekte binnenkrijgt. sperma wordt eerst gecontroleerd voordat die opgestuurd worden. dus met KI ben je altijd veilig. DV gaat langer mee maar kwaliteit kan achteruit gaan.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:09

en wat zijn zo ongeveer de kosten??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:24

Lilliputter schreef:
Sperma is enkele dagen houdbaar, maar sperma is ook in te vriezen. Dan is het jaren goed te houden. De kans dat een dekking met KI minder succesvol is, is volgens mij nooit bewezen. De ervaring met KI is erg goed, minder risico en veel gemakkelijker.

Het drachtig worden van een merrie met sperma staat of valt bij de vruchtbaarheid van de merrie..
In deze tegenwoordige tijd weet men in het algemeen niet hoe een voortplanting verloopt.( Wel, hoe je het tegen moet gaan)
Men grijpt snel terug naar een DA of handelaar in sperma, maar men vergeet vaak de observatie van de eigen merrie wat het belangrijkste is.

Daarom leer eerst wat de symptomen van hengstigheid zijn, wat is een hypofyse, en de cyclus.
Als dat allemaal in orde is kun je verder gaan beslissen.

Opmerking:
In 20 jaar is geen verschil waargenomen tussen het drachtigheidspercentage van merries via natuurlijke of kunstmatige voorplanting, wel bij de laatste de kosten van de DA (zeer sterk gestegen).
Terwijl bacteriële behandelingen ook niet zijn afgenomen.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:38

lars schreef:
en wat zijn zo ongeveer de kosten??

Dat hangt volledig af van welke hengst je neemt.

Bedenk net dat je de DA kosten bedoeld? Wij zijn naar de kliniek geweest om haar te laten insemineren. (dus geen voorrijkosten e.d.)
Bij de kliniek hanteren ze een merriekaart, dit kost eenmalig 150 euro en dan heb je de inseminatie en kan je zo vaak scannen als je wilt.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:08

Dankjewel voor jullie reacties allemaal :)

@Ceasario:
Ik weet precies hoe de voortplanting verloopt. (Studeer ook biologie) Daar heb ik verder niet echt vragen over.

Over de hengstigheid:
Dalijk als het warmer wordt, is ze weer ineens 2-3 weken achtereen hengstig. En in die periode waarschijnlijk niet vruchtbaar. En daarna is ze om de zoveel weken een paar dagen hengstig. Nu hebben wij een ruin in de wei staan, dus wanneer ik haar 's ochtends in de wei zet, kan ik het wel aan haar zien. Ik heb er vorig jaar op proberen te letten, maar vind het lastig achterhalen hoe lang ze nou steeds hengstig is.
Hebben jullie daar misschien nog tips voor?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:33

Bij mijn merrie was het zo; die werd op vrijdag hengstig.
Op zaterdag zijn we naar de DA geweest om te laten scannen en die heeft het bekeken en ze is zondagavond geïnsemineerd.
Dan moet je twee dagen later weer scannen om te kijken of het ei gevallen is. Bij mijn merrie is het dus zo geweest dat we snel konden insemineren.
Ik zou haar zodra ze hengstig is laten scannen om te kijken wanneer ze geïnsemineerd kan worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:43

Sperma is na winnen 48 uur 'houdbaar', dus vanaf dat de hengst geprongen heeft. Het blijft in de merrie ook nog een tijdje leven. Insemineren kan het beste gebeuren vlak voor de eisprong, dan is er ca. 12 tot 24 uur de tijd dat er een bevruchting kan plaatsvinden.
Als een DA goed scand en inschat wanneer de eisprong plaatsvind is de kans op drachtigheid heel groot, maar het is soms lastig in te schatten, zeker bij jonge merries, wanneer het ei rijp is en gaat springen.
Daarvoor moet er een aantal keer gescand worden.
Kosten zijn afhankelijk van de hengst en het dekstation; verzending gaat, bij ons, met een koerier en kost ca. 50 euro.
De hengst springt dan 's ochtends, sperma wordt klaargemaakt voor verzending in de (na) middag is het op de plaats van bestemming. Daarom moet er bij ons de avond van te voren besteld worden.

Groot voordeel van KI is; de merrie hoeft niet te reizen, dat kan lastig zijn zeker met een jong veulen, er is geen kans op verwondingen of besmettelijke ziektes ( CEM) , de kans op drachtigheid is, als er goed gescand wordt, te vergelijken met natuurlijk dekken. Als dat laatste zonder scannen gebeurt is het de kans op drachtigheid in 1x zelfs kleiner, daarom wordt er vaak meerdere keren gedekt met alle risico's die daarbij horen.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:23

Ik heb net ook de DA gebeld voor info.
De eerste stappen zijn gezet. Dus ik hoop volgend jaar een mooi stippelveulen te krijgen. :#