Slechte voeten ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tljrtos

Slechte voeten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:47

Mijn Fjord heeft heeeel slechte voeten.Ik kan soms tijden niet rijden omdat ze kreupel is.De hoeven brokkelen af,scheuren enz enz>Ijzers verdraagt ze niet en is ze ook binnen twee weken weer kwijt.Biotine helpt maar heel beperkt.Ik heb door zwangerschap enzo lang niet gereden en toen heeft ze alleen maar op stal en in de wei gestaan,haar voeten zijn toen een heel stuk opgeknapt.Één bosritje(over zandpaden) en het is weer mis.Ik rijd haar nu met schoenen en dat gaat goed,maar ik vraag me af of er meer mensen dit probleem hebben met hun Fjord?Haar vader is Brusvein,ben ook benieuwd of het soms in een bepaalde lijn zit.Kortom;ik ben benieuwd naar de reacties !

fjordnina

Re: Slechte voeten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:51

Ik heb met mijn fjord wel dat de hoeven niet zo snel aangroeien, maar slecht zijn ze niet te noemen. Ik ben na een aantal jaar van hoefsmid gewisseld en toen gingen ze beter groeien. Dit was een natuurlijk bekapper en dat beviel dus goed.
Misschien is het een idee om een andere smid te proberen, hoeft helemaal geen NBer te zijn, een traditonele bekapper kan het net zo goed, soms is verandering ook verbetetering.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:54

Toevallig heb ik een Brusvein. (Sjol is een Brusje)
Gelukkig heeft die van mij heerlijke stevige voeten!
Geen problemen met scheuren etc.
Heeft jaren blootvoets gelopen, toen met veel asfalt een ijzertje.
En staat nu al weer maanden blootvoets.
Vorig jaar nog een endurance blootvoets gelopen, nadat ik dag voor de endurance
ijzers wel heel bar vond. Ze eronder uit gesloopt.

Ken nog een Brusje, ook keurige voetjes. (Roos)
En dan mijn ex zomerpony Unvajr, ook goede voeten (ook een Brus)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:03

Mijn fjord heeft voor zijn leeftijd nog heel mooie hoeven (hij is 23). Scheurt wel eens klein stukje in maar nooit echt veel problemen mee gehad. Heb in 7 jaar tijd nooit ijzers bij hem onder gehad.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:04

met dit soort problemen zou ik je toch aanraden om je eens te verdiepen in natuurlijk bekappen, dat kan zeker een uitkomst zijn!

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:20

In principe bekappen we al een heel eind natuurlijk.De smid komt elke 6-8 weken en tussendoor houden we het zelf bij met vijlen.Mijn man is wel van plan om die cursus te gaan doen,maar is er door omstandigheden nog niet aan toegekomen.We hebben al verschillende smeden gehad en het ligt toch echt aan haar voeten.Ook volgens verschillende dierenartsen.Ik denk dat ze mazzel heeft dat wij haar gekocht hebben toen ze twee was want ik denk dat ze bij een ander allang in de frikadellen was beland.Is me ook al een aantal malen aangeraden omdat ze zo vaak niet berijdbaar is.Maar ze is inmiddels al 19 en ze mag gewoon hier blijven hoor *D !

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:04

Ik had dat vroeger ook met mijn fjord. (V Faun Tor).

Echt waar jarenlang brokkelhoeven, scheuren en altijd ellende, nooit kreupel overigens.. Ik heb zelfs krammen in de hoef gehad om een scheur bij elkaar te houden..

Ben overgestapt op een andere hoefsmid en nu gaat het eigenlijk *klopt even snel af* al weer een paar jaar goed.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:22

Was het toen je haar kocht ook al zo? Want het kan zijn dat ze in het begin nooit goed bekapt is geweest en daar nu nog last van heeft ivm vergroeiing.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:50

@ Fenna,

Zolang je haar niet rijdt is er geen probleem en daar ze twee was toen ik haar kocht was er geen probleem.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:53

Ik heb eigenlijk weinig problemen met de hoeven.. Ze zijn van allen eigenlijk wel prima en daar loopt ook een kleindochter van Brusvein tussen..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:05

Over het algemeen zie ik geen fjorden voorbij komen met dramatische hoeven, pas zodra er vanalles 'aan gedaan' wordt duiken die gevallen op. Misschien is haar hoefstand inderdaad niet correct, waardoor haar hoeven het niet aan kunnen om gereden te worden (teveel druk op het hoorn). Maar ook voeding kan een grote invloed hebben.

Doe je nog speciale dingen met de hoeven in de periode dat je met haar rijdt? Verder is gezegd dat stappen over harde ondergrond de doorbloeding van de hoef en daarmee de hoefgroei positief beinvloed (mits de hoeven dan niet teveel slijten uiteraard).

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:14

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn Fries, misschien niet zo erg als bij jou maar ik herken het wel. Wat bij ons de oplossing is geweest, is dat we haar een paar maanden in de zomer op rust gezet hebben in een groot stuk land met veel gras. Toen werd het al snel beter want de hoeven komen dan tot rust. Wat daarnaast een oorzaak kan zijn van brokkelende hoeven is stress. Als een paard niet lekker in zijn vel zit, dan kan dit zijn weerslag hebben op de hoeven. Succes!

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:52

Charlot2000 schreef:
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn Fries, misschien niet zo erg als bij jou maar ik herken het wel. Wat bij ons de oplossing is geweest, is dat we haar een paar maanden in de zomer op rust gezet hebben in een groot stuk land met veel gras. Toen werd het al snel beter want de hoeven komen dan tot rust. Wat daarnaast een oorzaak kan zijn van brokkelende hoeven is stress. Als een paard niet lekker in zijn vel zit, dan kan dit zijn weerslag hebben op de hoeven. Succes!

Ze heeft net ruim 6 jaar rust gehad :D .En zelfs toen werden ze niet 100 %.Het paard is totaal niet gestrest ,voelt zich zeer duidelijk op haar gemak in ons gezin en met de andere paarden.Wat wil je als p[aard nog meer.Hele dagen op de wei,'s nachts en als het weer erg slecht is lekker binnen,niet te hard hoeven werken,ontspannen bos ritjes,ik zou bij ons bijna zelf wel paard willen zijn *D !

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:24

Wat je ook kunt proberen is sole guard. Is een betrekkelijk nieuw product, maar wellicht kan het helpen bij de opbouw van nieuw, gezond hoefmateriaal. Het is een product van Vettec.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:55

Ik rijd tegenwoordig met schoenen aan en dat werkt ontzettend goed,Ik vroeg me alleen af of dit nu in een bepaalde lijn zit.Mijn hoefsmid had trouwens al meer fjorden met slechte hoeven gezien.En een aantal mensen hebben mij ook al gewaarschuwd tegen paints,daar schijnt dit probleem ook voor te komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:55

Schoenen heb ik voor de merrie met korte hoeven ook wel gehad, totdat ze er 1 verloor. Ben van de smitjes niet zo'n fan in ieder geval.

Fjorden hebben niet per definitie slechte hoeven. Ze staan eigenlijk bekend om hun harde, sterke hoeven. Ik heb eigenlijk nog geen enkele fjord met echte hoefproblemen gezien zoals jij beschrijft.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 16:59

Ik weet het ook niet.Er hebben toch al verschillende artsen en smeden naar gekeken.Is gewoon domme pech.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:27

Ken overigens wel fjorden met dat soort drama voeten.
Echte uitdaging voor de smid.
(Maar zijn geen Brusjes, en dat was indirect de vraag)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:32

Bij ieder ras vind je wel baggervoeten ;) is denk ik niet specifiek aan het ras te koppelen. Hoeveel mensen hebben niet rare voeten? ;)

Mijn haf heeft van voor niet al te beste voeten (t is gewoon een platpoot met brokkelhoeven, geen ideale combi). Sinds ik equilin bij voer is het brokkelen we minder geworden, we (smit en ik) vermoeden dat dit komt door de magnesium die er in zit.

Een goede smit helpt echt :) In de zomer (brokkelperiode met stipt) slaat hij er ander beslag onder waardoor de hoef meer bij elkaar blijft en het brokkelen niet zo door kan zetten.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:47

Ik gebruik voor mijn fjord ook biotine en daarnaast word hij beslagen met zooltjes, die tussen zijn ijzers en hoef geslagen worden.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:05

Een van mijn fjorden heeft niet zulke goeden hoeven, ijzers trapt hij er vaak af en dan is de ramp nog groter.
Nu hebben we als we gaan rijden hoefschoenen aan en dit werkt bij hem perfect, wel met klitteband want ze willen wel eens afschieten.

Wat ook goed helpt is laurierzalf op de kroonrand.
Succes ermee

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:23

Wij hebben de Marquis hoefschoenen en daar blaas je de achter rand van op.Die blijven dus ook goed zitten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:54

Ik heb ook een Brusvein en die heeft nu ook goeie hoeven, zomers brokkelt het wel wat meer maar dat komt omdat ze dan harder groeien en hij dan 24/7 buiten staat. Vroeger had hij wel veel meer last van brokkelhoeven maar ik ben 12 geleden van smid verandert en zijn hoeven werden veel beter. Hij loopt wel al vanaf zijn 3e op ijzers. Hij kan ook niet zonder, want dan slijten zijn hoeven veel te hard.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:41

Zaina schreef:
met dit soort problemen zou ik je toch aanraden om je eens te verdiepen in natuurlijk bekappen, dat kan zeker een uitkomst zijn!

Of je paard mag de rest van zn leven op ijzers lopen, dus zo'n uitkomst is het niet.

Gewoon normaal bekappen moet volstaan.

Kan je MaxH aanbevelen, werkt veel beter dan biotine. Verder vaker bekappen en zelf tussendoor de randjes bijvijlen werkt ook al stukken beter. Dus niet wachten tot er een brok afbreekt maar het voor zijn.
Fjorden hebben niet per definitie slechte voeten gelukkig. Sommigen hebben gewoon wat meer verzorging nodig dan anderen.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:16

Mijn vorige fjord had hier ook last van! Net na de hoefsmid bleven ze wel even goed, maar na een paar weken gingen ze alweer scheuren etc en op deze manier kregen ze niet genoeg tijd om deftig bij te groeien voor de volgende hoefsmidbeurt, waardoor die dan erna veel te kort waren (was achteraf bezien ook wel niet zo'n supersmid :+ ) Ook heb ik 101 middeltjes moeten gebruiken tegen rotstraal, want ook daar was hij heel gevoelig aan. Dat eindigde dan in dagelijks hopen middeltjes en brauwseltjes smeren naast biotine bijgeven, maar dat is ook geen ideale oplossing. Met een goeie smid sta je al erg ver! Mijn huidige fjord heeft prachthoeven, maar hij heeft 1 keer een foutje gehad in zijn hoef welke mijn huidige hoefsmid in nog geen 3 maand heeft kunnen 'wegtoveren'. Dus misschien een andere (betere? ) hoefsmid zoeken en daar raad aan vragen ?