Keuringsklaar maken Welsh Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Keuringsklaar maken Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:12

Van het voorjaar wil ik graag naar de keuring met mijn (dan) 6 jarige Welsh Cob. Ik heb haar vorig jaar laten scheren en ze is dus sokloos en ook haar manen heb ik op sportlengte getrokken. Nu begrijp ik dat de sokken er weer aan moeten en die zijn alweer een eind op weg, maar hoe lang moeten de manen nou precies zijn, zou ze zelf het liefst wat korter houden, maar weet niet wat gewenst is. Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Paar foto's van de huidige situatie :)
Afbeelding

Afbeelding

Heb niet echt duidelijke foto's, maar d'r manen zijn nu onwijs lelijk, zou ze er het liefst weer netjes vanaf halen, maar wordt dit gewaardeerd?

http://lh5.ggpht.com/_2wn1ducbAjA/Sq6uD ... C_0046.JPG
Weer naar deze lengte :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-01-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto in link gezet, je mag maximum 2 foto's plaatsen.

PeeWij

Re: Keuringsklaar maken Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:27

Supermooie pony
Ik vind de manen niet mooi geknipt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:40

PeeWij, dat topic had ik al gevonden en gelezen, maar daar laten ze de manen nog vrij lang. Mijn vraag is of bovenstaande lengte is toegestaan. Ze zijn inderdaad niet mooi gesneden, laat ze nu lang groeien en daarvoor mag ik ze niet uitdunnen. Als ik ze korter maak, trek ik ze en zijn ze niet meer zo dik (lelijk..)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:09

allereerst heel mooi paardje

denk dat zulke korte manen niet gewaardeert worden maar ze zullen je niet weigeren hierom..de meeste mensen houden het op halverwege de hals..

persoonlijk vind ik dit mooi
Afbeelding

geloof dat dit Menai Sparkling Magic is..

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:11

Kijk daar kan ik wat mee :)

Dankje inowa, prachtig dier is het trouwens, goed voorbeeld :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:14

is de vader van liezelshof magic...geweldig dier..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:21

dat paard op de foto is liezelhof magic

geen sokken bij cobs worden zeker NIET gewardeerd maar als deze weer al snel aan het aangroeien zijn zou ik me daar geen zorgen over maken, korte manen maakt niet zo uit ik heb een cob gereden die ik ook in de sport reed dus korte manen en heb daar nooit commentaar op gehad

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:27

Sokken zijn al vanaf oktober (toen is ze geschoren) niet meer aangeraakt, keuring is eind juni, dus verwacht dan wel weer iets van sok te hebben. Manen ga ik morgen flink uitdunnen, want het is nu echt verschrikkelijk lelijk, maar ik durfde er niks aan te doen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:28

Oke duidelijk het gaat dus om de manen. Je pony is gefokt bij Lillian. Ze wilt je wel van advies voorzien. Neem eens contact met haar op! http://www.stalrhiannon.nl/
En anders de vader van je pony is Danaway Hooch. Deze stud is ook een echte showstud, kijk maar eens op http://www.danawaystud.com/

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:43

Sokken groeien idd wel weer netjes aan vaak na afscheren. :j
Wat betreft manen, het is een beetje persoonlijke voorkeur.
In elk geval dient de onderlijn van de hals zichtbaar te zijn.
Je kunt op mijn website erg veel keuringsfoto's vinden, en daar kun je ook goed zien dat het erg verschillend is hoe kort ze gemaakt worden.
Zelf vind ik dat de manen wel veel kunnen doen in de uitstraling.
Ik ben gek van lange manen, maar dan ook echt lang. Voor een keuring zou ik ze drastisch inkorten omdat manen van bv 15-20 cm best wel suffig staan.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:01

Bedankt Dyonne, ga zo eens kijken :)

Deze foto geeft een goed beeld van wat een bos het nu is, ziet er niet echt netjes uit..
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:31

met de lengte van de manen komt het best goed denk ik. Een cob moet behang hebben dus manen, staart en sokken. Vooral het laatste wordt het meest gewardeerd. Manen wat korter maakt niet zoveel uit. Op de keuringen en shows zie je cobs met volle lange staarten maar ook met gesneden staarten tot op de hak. Hierin ben je ook vrij. Waar ik me meer zorgen over maak is de (show)conditie. Als je je cob in showconditie gaat voorbrengen kon je wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Je hebt trouwens een mooie opvallende cob met zeer veel rasuitstraling vind ik.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:34

Bedoel je dat ze voller moet?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:40

minka schreef:
Bedoel je dat ze voller moet?

jazeker. Een conditie tussen wat die van jou nu heeft enb die van Magic zeg maar. Jouw merrie lijkt groot en erg hoogbenig en daardoor paard achtig. Als je haar zwaarder maakt, wat toch echt moet bij een cob, lijkt ze minder groot en ook minder paardachtig.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:41

Als ik jou was zou ik de manen lekker door laten groeien. Pas gaan snijden en uitdunnen een paar weken voor de keuring. Als je namelijk nu al gaat uitdunnen heb je tegen de tijd van de keuring allemaal piekjes. Hoop voor je dat de sokken wel goed aangroeien, persoonlijk zou ik als mijn cob geen sokken had, niet eens gaan. Staart moet je zelf maar even kijken. Zorg in ieder geval dat je hem in een puntje snijd, wel hebben ze altijd een handbreedte onde het spronggewricht. NIET KNIPPEN IN DE STAART!!

Verder zou ik idd flink gaan voeren. Naast brok ook vooral veel hooi of kuilgras.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:07

staart druppelvormig uit laten lopen tot net iets over de hak, is de merrie wat aan de ranke kant zorg dan dat je de staart wat aan de dunne kant heb zodat de merrie zelf breder lijkt.
manen gewoon laten groeien niet meer inkorten nu alleen wat uitdunner voor de show(ze lijken me wat dik)
maar het allerbelangrijkste is zorg dat er voer in komt merrie heeft een brede borst , zorg dat ze vol word, anders lijkt ze inderdaad erg rank en paardachtig, komt het kruis ook beter uit.

kuilgras werkt goed om ze wat voller te krijgen, in aanloop tot de show meer binnenhouden en meer brok + Bijv. zonnebloem olie.

tenminste zou ik doen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:43

Bedankt voor alle tips, begin nu toch erg te twijfelen of ik wel deel moet nemen. Ze krijgt momenteel 4x daagje een portie kuilgras en 2x daags brokken. Heb niet het idee dat ze iets te kort komt, maar ze wordt dan ook dagelijks gereden. Ze krijgt van veel eten (suikers) erg snel jeuk en ik weet daarom niet of het verstandig is om d'r rantsoen nu flink op te krikken. Daarbij mag ze van mij best de uitstraling hebben van een sportpaard, als dit op de keuring echt niet wordt gewaardeerd is het misschien verstandiger om thuis te blijven :) Wilde het voor een keertje doen, omdat ik nu toch lid ben van het stamboek, maar het is weer een hele onderneming en vind het op zich geen probleem om laatste geplaatst te worden, maar zit niet te wachten op een heleboel commentaar..

Bedankt voor jullie tips!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:15

mwah op zich als je cob spectaculair beweegt kijken ze niet zo nauw of hij in sportcondittie staat hoor ik heb een cob op L2 nivo gereden dus je kunt je wel je voorstellen hoe die er ongeveer uit zag maar ik stond toch bijna altijd wel op eerste plek en was het 1ste was het wel 2e hoor dus ik zou er niet té veel zorgen over maken ander advies voer ze slobber daar zet ze ook wel wat van uit

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:37

Ja het ligt er natuurlijk aan met wel doel je gaat. Wil je winnen dan moet je er nog een hoop aan doen. Wil je gewoon een keer meedoen? Dan zou ik de pony lekker zo laten, inschrijven, een keer meedoen. Gewoon puur voor jezelf.

Je zou ook mee kunnen doen met bestgaande rijpony. Ook erg leuk maar dan moet je wel tegen mij en Jewel concureren. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:03

rienne, hebben jullie haar veel geshowd aan de hand dan?
Of bedoel je bestgaande rijpony? Daarbij is het van minder belangrijk natuurlijk als aan de hand.

Ik ben zelf met mijn pony wel naar de keuring geweest. Ze was toen niet eens overdreven in conditie, maar wel voldoende.
Dus als je het leuk vindt zou ik het denk gewoon een keer doen. Zorgen dat er voldoende ruwvoer in zit, dan zien ze er wat voller uit. En in de zomer zijn ze vaak al wat voller.
En daarbij hoef je nu nog niet te beslissen, dus kun je nog even afkijken hoe ze zich ontwikkelt, en wat de sokken verder doen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:09

Ja precies, maar m'n vingers kriebelen een beetje om d'r manen er weer vanaf te halen ;) Maar denk dat ik inderdaad het beste gewoon kan afwachten. Met die extreme kou kreeg ze dagelijks een bak slobber en na een weekje zat d'r singel al 3 gaten losser, dus qua dat kan het hard gaan ;) En bestgaand lijkt me inderdaad ook leuk om te doen, wacht gewoon nog even hoe ze zich ontwikkeld voor juni :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:09

meer kuil voeren is geen probleem ivm jeuk
maar mee doen kan al een ervaring opzich zijn , en leuk om te doen

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:40

Dyonne schreef:
rienne, hebben jullie haar veel geshowd aan de hand dan?
Of bedoel je bestgaande rijpony? Daarbij is het van minder belangrijk natuurlijk als aan de hand.

Ik ben zelf met mijn pony wel naar de keuring geweest. Ze was toen niet eens overdreven in conditie, maar wel voldoende.
Dus als je het leuk vindt zou ik het denk gewoon een keer doen. Zorgen dat er voldoende ruwvoer in zit, dan zien ze er wat voller uit. En in de zomer zijn ze vaak al wat voller.
En daarbij hoef je nu nog niet te beslissen, dus kun je nog even afkijken hoe ze zich ontwikkelt, en wat de sokken verder doen.

bestgaande rijpaard en kreeg daar wel als commentaar dat ze in sportconditie stond. aan de hand hebben ze haar niet geshowd dit was niet mijn cob maar van bokker dion1anouk ik heb deze alleen uitgebracht in de sport.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:42

Bestgaand is het niet een heel groot probleem als ze iets minder in showconditie en meer in sportconditie staan. Aan de hand wordt hier meer op gelet.
Wel ben ik van mening als een pony er gewoon goed uitziet je best leuk mee kan doen. En dan doet het toilletteren best veel nog. Ik heb op keuringen wel pony's gezien die toch een hele andere uitstraling kregen door bijvoorbeeld erg lange manen.