[H][WESTF] Dollar du murier x Cassini I x Landgraf I

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kennym

[H][WESTF] Dollar du murier x Cassini I x Landgraf I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:02

Ik zou het aankomende dekseizoen mijn 4 jarige merrie willen laten dekken, maar ik weet nog niet zo goed van welke hengst
afstamming van de merrie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=143467

verbeterpunten:
Ik zou vooral voor meer maat willen gaan want de merrie is met haar 1m61 nogal klein.
Ook de galop zou iets ruimer mogen zijn.
Mijn hengstenkeuze gaat naar de hengst Colman omdat hij naar wat ik kan lezen deze 2 punten zou doorgeven aan zijn nakomelingen.

Wat is jullie mening?

foto's + filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=6YEWtCmuEyg

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:34

Da's nog eens een afstamming!
Proficiat, ik vind het bovendien een aansprekende merrie.
Voor meer maat moet je niet bij Colman zijn!
Calvaro z had zo mooi gepast op deze merrie en die gaf altijd maat mee.
Vind het nog steeds een groot verlies voor de fokkerij, echt jammer.
De cassini's lijken wel groot te fokken misschien zijn deze(cassini Ii dan want de eerste geraak je niet aan)wel een optie.
Cardento zou ik ook wel durven matchen met deze merrie.
Ik zou gaan voor een hengst met rechtstreekse capitol influence.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:37

Niet goed gekeken.
Zie net dat je merrie cassini als grootvader heeft...
Je zou natuurlijk een cassini zoon nog altijd kunnen overwegen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:23

Ik denk eerst aan Contender bloed, omdat dat goed heeft gepast en nog steeds goed past op deze stam.
Maar bij Contendro I zou ik dan wegblijven vanwege de maat.

Vanwege het formaat kan ik me indenken waarom Capitol bloed interessant zou zijn, dan zou je ook nog kunnen denken aan Cassito. Halfbroer van Contendro, hij zelf heeft maat zat, Cassiano is ook niet klein. Maar van Cassiano word ook gezegd dat hij wel durft te strooien...

Met Cardento fok je terug op Stam 741, hoeft geen gekke keuze te zijn.

Ik weet alleen niet wat je verwacht van een groter veulen, gelijk 10 cm groter zal het veulen wel niet zijn. Clinton I van Carolus I vind ik ook een interessante hengst, die zelf in de sport heeft gelopen een aantal leuke nakomelingen aan het krijgen is en uit een fantastische stam komt.

Waarom is ze eigenlijk Westfalen geregistreert? Dollar du Murier is ook Holsteins erkend. Als je haar terug laat registreren in Holstein dan heb je straks beschikking over meer hengsten, mits je haar naar Holstein wilt brengen.

kennym

Re: [H][WESTF] Dollar du murier x Cassini I x Landgraf I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 07:38

Heb de merrie nog maar pas en er zat een westfaals boekje bij dus vandaar. Hoe gaat dat registreren in Holstein dan in zijn werk. Doe ik dat gewoon via het net of moet ik daarvoor papieren opsturen naar het stamboek? Of gewoon gelijk naar daar rijden?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:39

Over minder dan twee weken heeft het Holsteiner Verband zijn hengstenshow in de Holstenhalle Neumünster.
Je zou altijd kaarten kunnen bestellen en daar naar toe kunnen gaan om informatie op te doen.

De eerste stap is lid worden van het Holsteiner Verband :D
Je kunt ijohannsen@holsteiner-verband.de mailen met je vragen, zij is er voor mensen die nieuw bij het Holsteiner Verband komen.
Mocht je geen Duits schrijven, ze spreekt en schrijft ook Engels.

kennym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 07:14

wat vinden jullie van Zangersheide hengsten?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:37

kennym schreef:
wat vinden jullie van Zangersheide hengsten?

sommige van die hengsten van zangersheide zijn echt goed en geven ook doet door zoals Chellano Z en Air Jordan Z. (Air Jordan is dit jaar nu goedkoper geworden door crisis). Air jordan geeft vooral donkerbruine veulens die goed kunnen springen maar geeft niet altijd hele grote paarden maar zeker gene kleine paarden.

Chellano Z is alleen diepvries beschikbaar. maar nakomelingen bij ons op stal (niet van mij) zijn echt koele nuchtere paarden met goede springkwaliteiten. wel hoge dekgeld.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:57

Chellano Z is idd ook niet verkeerd. Maar zoals gezegd is dat diepvries.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:05

knappe merrie! Lijkt iets kortbenig/zwaar van voor, daar zou ik ook wat op letten. Cardento fok je terug op de moederlijn is zeker niet verkeerd, Carambole( kom ik weer aan) maakt de galop beter en fokt hoogbenig.
Beste mr Blue trouwens, zit een goede kont aan! :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:19

mooie afstamming ..had die merrie ook gezien toen ik het MR Blue veulen in het vizier kreeg :P
lengte is inderdaad een belangrijk aandachtspunt met deze merrie zowel in lijf als in benen
ze doet erg "propje " aan en daarom zou ik bij Contendro of CarolusI bloed wegblijven

kennym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:55

wat stel jij dan voor besita?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:39

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=66061

Moeder van Clinton I is boven de 1.70, 5 van haar nakomelingen waarvan een paar met Carolus I zijn boven de 1.70.
Alleen de moeder van Levisto I is 1.65 en dat vind ik nog niet klein.

Zijn fokwaarde springen is 154.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:18

Ik heb het niet over klein ..ik heb het over het type ..merrie doet erg beknopt aan ..en dat doen de meeste Carolussen ook !!
Clinton en Levisto zijn gruwelijke springers maar je kan het best toegeven dat het net grote welsh pony's zijn ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:19

Er lopen in Frankrijk ( dus uit franse moederlijnen ) best wat goede sportpaarden van Dollar ..ik zou dus gerust Zirocco Blue aanbevelen voor je merrie ..Met Mr Blue als vader haal je nog een keer presatiebloed binnen en hij komt uit een op en top sportlijntje uit frankrijk ..De veulens lijken erg goed en veelbelovend ..zeker de moeite om je er eens in te verdiepen !!

kennym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:11

Het is uiteindelijk de eerste keer dat ze gedekt zal worden dus zou een goede jonge hengst willen die nog niet té duur is, aangezien ik niet weet of ze makkelijk drachtig te krijgen is, en waar vooral vers sperma van is. Ben afgelopen weekend naar de hengstenvoorstelling van zangersheide geweest en vond de hengst clintissimo van clinton I wel goed springen. Goede dekvoorwaarden vind ik persoonlijk ook wel heel belangrijk ook om de reden dat ik niet weet of ze drachtig raakt. Zou zonde zijn als ik mijn geld gewoon kwijt ga zijn....

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:04

Die Clintissimo lijkt me geen slechte.
Maar de jonge hengsten van z vertrekken soms wel heel snel naar andere hengstenhouders/stallen
De laatste jaren waren er veel veranderingen in hun hengstenstal.
Die Clintissimo daar zijn ze vol lof over maar ik herinner me toch ook een paar hengsten die met veel lof aangekondigd zijn en die er daarna hoogstens een paar jaar stonden.
En dan...dan zit je daar met een veulen van een hengst waar je achteraf nooit meer van hoort.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:48

kennym schreef:
Het is uiteindelijk de eerste keer dat ze gedekt zal worden dus zou een goede jonge hengst willen die nog niet té duur is, aangezien ik niet weet of ze makkelijk drachtig te krijgen is, en waar vooral vers sperma van is. Ben afgelopen weekend naar de hengstenvoorstelling van zangersheide geweest en vond de hengst clintissimo van clinton I wel goed springen. Goede dekvoorwaarden vind ik persoonlijk ook wel heel belangrijk ook om de reden dat ik niet weet of ze drachtig raakt. Zou zonde zijn als ik mijn geld gewoon kwijt ga zijn....

Colman heb ik zelf ook naar gekeken maar daar zijn de dekvoorwaarden niet zo gunstig van. Bij eerste inseminatie volle pond betalen, blijft de merrie gust volgend jaar weer proberen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een van de hensten van Eurocommerce. Daar zijn de hengsten niet zo duur, goede kwaliteit sperma en goede afspraken te maken.
Singapore vind ik zelf erg goed, hebben zelf een contendro2 merrie drachtig van en vorig jaar zou een Oklund merrie een Singapore krijgen maar daar is helaas een tweeling afgekomen.
Succes!

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:30

lordanos is dat geen idee?

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:08

Of de Lordanos zoon vanqueur?
De hengst is recent goedgekeurd door het Holsteiner verband.
Weinig hengsten slagen erin om die goedkeuring op oudere leeftijd te verkijgen wat toch een zeker bewijs is van kwaliteit.
Hij beschikt over een mooi model, is niet te klein en bied met Levantos en Carthago in zijn bloedlijn een mooie optie als aansluiting bij die Holsteinermoederstam van je merrie.
Hij kan ook al enkele jaargangen tonen en da's niet het geval bij Clintissimo.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:59

Ik ken een Vanqeuer nakomeling, wordt dit jaar 2 en hij is enorm aan de maat, terwijl moeders 'maar' 1,66m is. Zou misschien voor het vergroten een goede optie kunnen zijn..

kennym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:10

Dank jullie wel voor jullie meningen, ga er toekomstgericht zeker nog rekening mee houden maar mijn keuze gaat dit jaar vallen op de Belgische hengst Cicero Z Van Paemel.