Drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_paard

Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:29

hallo,
Mijn merrie is nu acht maanden drachtig, ze is al heel erg dik en draagt boven.
Daardoor past het zadel ook al niet meer en rijd ik zonder zadel. (om de dag)
Sinds vandaag deed ze heel raar met het opstijgen ze begon te bijten.
Ook als ik een singel om doe begint ze te bijten.
Ze ligt tegenwoordig heel vaak als ik in de stal kom, zelfs eten doet ze liggend.

Komt dit allemaal doordat ze drachtig is?

Mloei

Re: Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:34

hmm dat liggen komt mij niet bekend voor.
Mijn merrie kan tijdens de dracht ook niets aan haar buik hebben. Ze krijg op dit moment ook voernijd naar de anderen, dus dit is vrij normaal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:31

Het ene paard heeft meer last van een dracht dan het andere en is ook bij hetzelfde paard bij meerdere drachten anders.
Als ik jou was zou ik alleen nog iets longeerwerk doen en af gaan bouwen. Ze heeft er duidelijk geen zin meer in.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:41

Als ze 'sinds' vandaag raar doet is er niks over te zeggen, het is 1x 1 dagje gebeurd, misschien is er morgen niets meer aan de hand en had ze vandaag gewoon wat kramp oid. Toch mag je met 8 maanden rustig afbouwen. Het is goed om haar wel wat in beweging te houden, kan ze overdag (met vriendjes) buiten staan? Anders kun misschien een paar keer per week met haar wandelen en ik zou eigenlijk alleen nog maar wat stappen met rijden, puur voor de beweging, dat schudt ook niet zo. Als ze vanaf nu nijdig blijft doen met zadelen/opstijgen zou ik sowieso niet meer met haar werken, alleen wat stappen, ze geeft dan duidelijk aan dat het van haar niet meer hoeft.

Elke merrie is anders met de dracht, dus het is lastig te zeggen of het slecht is dat ze veel ligt. Als ze er verder nog alert en gezond uit ziet zal het wel ok zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:48

kijk het eventjes een paar dagen aan,als ze het blijft doen dan kun je het beste er niet meer opklimmen

ga in plaats daarvan lekker een stukje met haar wandelen of doe spelletjes met haar in de bak.

ik heb 1 merrie op bijna 8 maanden dracht zitten en 1 merrie op bijna 7 maanden en allebei worden ze niet meer gereden omdat ze aangaven dat ze het niet meer leuk vonden.

nu speel ik met ze in de bak en ga ook wandelen...dat vinden ze geweldig en ze krijgen ook de nodige beweging..

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:51

Ik ga mee met Inowa!!
Die van ons is nu ruim 8 maanden drachtig en wordt ook niet meer gereden!!
Ze doet wel wat longeer werk en verder veel spelen, knuffelen en wandelen!!
Ik zou als ik jou was gewoon ff aankijken, als ze dit gedrag blijft vertonen lekker stoppen met het werk ;)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:37

Mijn tinker is nu ook 8 maanden drachtig en wij rijden haar al een paar weken niet meer. Zij heeft duidelijk te kennen gegeven niet meer te willen rijden terwijl ze het normaal heerlijk vind. Net als bij mensen is iedere zwangerschap/dracht anders en elke vrouw of merrie reageerd er anders op. Ik zou het ook nog even aankijken maar als jou gevoel zegt dat er iets niet klopt dan zou ik de dierenarts even laten kijken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:40

Mijn merrie ging in de laatste maanden van de dracht 's avonds ook liggen en bleeft vervolgens de hele nacht lekker uitgestrekt in de box liggen. Een beetje training voor spierbehoud is niet verkeerd, maar
ze moet het wel aankunnen. Zal er iig niet meer op gaan zitten, maar meer richting longeren denken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:47

beweging is overigens ook erg belangrijk voor een drachtige merrie..

ik heb het vaak zat gezien dat een getrainde merrie gedekt werd en na een paar maanden fanatiek door rijden op de weide gezet werd.

merrie had enorm veel spierpijn na de bevalling omdat de normaal goed getrainde spieren stijf waren geworden en door de bevalling te snel warm werden.

dus mijn advies is haar wel gewoon lekker aan de longe te pakken en wat laten stappen draven en galoperen..net als je met rijden doet...dat om de spieren mooi soepel te houden.

mijn beide merrie,s hadden verleden jaar nergens last van doordat ik ze gewoon gelongeerd had en wandelingen heb gemaakt.