Hoi , Een tijdje geleden heb ik hier nog eens een topic geopend voor het afmaken van onze weide. Inmiddels is dit gedaan maar nu zit ik met een dilemma : Toen ik het vorige topic opende hadden we al een kleine shet op het oog , een merrietje van 7 maanden , toevallig tegen gekomen en op slag verliefd maar nu vroeg ik mij af of dit wel zal gaan met mijn merrie, een jonge haflinger merrie (bijna 5 jaar ) die wel eens dominant uit de hoek kan komen en speelt ontzettend graag. Maar zal dit wel lukken ? Of zou ik toch maar beter voor een oudere shet gaan die zijn eigen kan verdedigen en dat lieve kleine shetje laten gaan ?
Ik zou denk ik een oudere pony nemen want je moet er toch niet aan denken hoe dat veulen zich zal kunnen voelen als ze bang is voor je haflingermerrie, vind ik zelf altijd zo'n zielig gezicht dan, persoonlijk zou ik dus een oudere pony er bij zetten maar ja, voor hetzelfde geldt zijn ze direct goede vrienden natuurlijk en beschouwt ze het als haar eigen veulen. Haha, hier heb je niet zo veel aan denk ik dus...
Ik denk eigelijk dat het wel zou kunnen. Je kunt altijd een stroomdraadje door de helft van het weiland maken zodat het veulen er onderdoor kan en de merrie er achter moet blijven. Mijn shet veulen stond met 3 andere veulens op een betegeld stukje. Door omstandigheden moest ik mijn D pony eerder weg halen op de plek waar hij stond en heeft hij 3 dagen bij die veulens gestaan. Veulens vonden hem natuurlijk harstikke eng ineens zo'n reus erbij! Na 2 dagen ging het al beter en toen ik ze na 3 dagen samen naar mijn weiland bracht waren ze al onafscheidelijk en nog steeds
WhySoWhite
Geplaatst: 24-01-10 14:58
ja hoor, dat kan wel denk ik. de meeste grote paarden zijn vaak al erg voorzichtig met veulens.
die grote is1.60 en lang hengst geweest, geen watje dus! maar o wee, voor diegene die z'n kleine baby vriendjes wat aan durft te doen de merrie's met veulens gaan hier zelfs eerst met hem naar buiten zodat die kleintjes kunnen wennen aan anderen,daarna gaat de rest er pas bij. kleintje op de foto is 3 dagen oud
Mijn ervaring is ook dat paarden voorzichtiger zijn met veulentjes, maar dit is geen garantie he!!! Ik zou ze langzaam aan elkaar laten wennen en in het begin apart zetten en zo langzaam meer samen laten doen..
Zou er wel mee uitkijken. Een trap van een paard komt hard aan voor die kleintjes.
Van de zomer heeft hier op Bokt nog een verhaal gestaan van een shet veulentje die was doodgetrapt door een paard. Voor 't eerst samen in de wei, dat ging dus niet goed.
Ja daar vrees ik dus ook voor:D Zou het misschien een idee zijn om gewoon de onderste draad weg te halen dat hij weg kan wanneer mijn merrie er achter zit ?
probabeest
Geplaatst: 26-01-10 20:20
zeker een goed idee! of het goed gaat hangt natuurlijk van het paard af, en jij kent je paard het beste. ik heb die van mij al vanaf 5mnd en ik weet dus zeker dat dit een heel sociaal paard is. hij heeft ook van jongs af aan in een koppel gelopen waar ook elk jaar kleine veulens in werden geboren. hij neemt de baby's dan ook echt in bescherming en zorgt er voor dat de rest van de groep zich rustig en netjes gedraagd naar moeder en kind. zo niet springt hij er tussen en blijft er tussen lopen/staan tot de anderen zich weten te gedragen. die kleintjes hebben dat hier erg snel door en als mamma dan net te ver weg is en je word gepest ga je toch gewoon snel bij je reuze pleegpappa staan....
Draad idd weghalen dat de kleine kan wegrennen mocht het fout gaan. Mijn merrie is ook dominant en Hans is de eerste week steeds weggejaagd en gehapt toen hij er net was. Ik had ze eerst apart staan, zodat ze rustig konden wennen, maar hij rende toch steeds naar ze toe. Grietje is wat socialer, zij deed niet zo lelijk tegen Hans. Dus hij trok heel erg naar haar toe. Na een week was de rust weergekeerd en ging het super.
Mijn vriendin had 3 shetlanders. Wel hengsten maar toch, eentje daarvan heeft ze gecastreerd en bij haar nieuwe grotere pony gezet. Die shet wou de baas spelen over die grotere pony maar dat ging niet goed en kreeg een klap met als gevolg dat die shet niet helemaal goed meer loopt. Haar vader had een box gemaakt voor de shet en die grote pony. Ze moesten door de zelfde deur maar bij de pony zat een balk voor zijn hok waar de grote pony niet door kon dus kon die shet gewoon veilig staan zonder dat die grote pony erbij kon
Ze hebben elk een eigen stal om s'nachts in te staan en een schuilstal op wei is er niet omdat hij niet gebruikt wordt en omdat wanneer het regent de paarden terug binnengaan dus die problemen hoop ik dan ook niet tegen te komen