Hoogtemaat index KWPN; hoe toepassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Hoogtemaat index KWPN; hoe toepassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:19

Ik heb al lange tijd vraagtekens gehad over de hoogtemaat index die het kwpn aangeeft bij de ggk hengsten.
Nu ik zelf overweeg te gaan fokken met mijn kleine merrie ben ik toch wel benieuwd hoe anderen deze index toepassen bij hun hengstenkeuze en in hoeverre het betrouwbaar is.

Allereerst heb ik begrepen dat het cijfer wat gegeven wordt voor de hoogtemaat, bv 2.00, opgeteld dient te worden bij de gemiddelde stokmaat van het kwpn-paard. Dat zou betekenen dat wanneer de stokmaat van de gemiddelde kwpn'er 1,66 is(is dat nog steeds zo?), een hengst met een hoogtemaat van 2.00 dus veulens geeft die gemiddeld 1,68 worden.

Voorbeeld; stel je kruist een hengst van 1,76 aan een merrie van 1,60, gemiddeld gezien zou het veulen dan 1,68 worden, dus een cm boven de gemiddelde kwpn'er. Stel dat de hengst een hoogtemaat van 2.00 heeft, betekend dat dan dat het veulen 1,70 wordt (verwachtte stokmaat veulen = 1.68 + 2.00 = 1,70) of 1,68 (gemiddelde stokmaat kwpn'er = 1,66 + 2.00 = 1,68)?

Nu kwam ik ook een oud topic tegen waarin iemand willkeurig 25 nakomelingen van Oscar en OOseven heeft gepikt en de stokmaten heeft vergeleken met de hoogtemaat index. Nu valt mij op dat de uitkomst daarvan maar weinig verschilt ondanks dat beide hengsten een totaal andere hoogtemaat index hebben, in hoeverre is zo'n index dan betrouwbaar?
[F-AM] Hoogtemaat en erfelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:31

anneliesdj schreef:
Voorbeeld; stel je kruist een hengst van 1,76 aan een merrie van 1,60, gemiddeld gezien zou het veulen dan 1,68 worden, dus een cm boven de gemiddelde kwpn'er

Zo werkt dat niet. Als de hele fokkerij het gemiddelde was van de vader en de moeder dan werd het allemaal een stuk makkelijker.

En zo'n index is best betrouwbaar, er worden gewoon meetgegevens van de stamboekkeuring voor gebruikt.

Om te beginnen ligt maat vooral in de merrielijn verankerd, het is moeilijk om dat er in te fokken als alle merries in die lijn niet groot zijn, dat staat dus los van welke index dan ook.

Als je uit een kleine merrie een groter paard wilt fokken dan zul je een hengst moeten zoeken die maat en formaat fokt en waarbij dat ook in de genen verankerd zit. Een index is daar alleen een hulpmiddel bij. Zekerheid krijg je nooit, van sommige hengsten met een verkleinende index komt ook wel eens een grote en andersom.

anneliesdj schreef:
Allereerst heb ik begrepen dat het cijfer wat gegeven wordt voor de hoogtemaat, bv 2.00, opgeteld dient te worden bij de gemiddelde stokmaat van het kwpn-paard. Dat zou betekenen dat wanneer de stokmaat van de gemiddelde kwpn'er 1,66 is(is dat nog steeds zo?), een hengst met een hoogtemaat van 2.00 dus veulens geeft die gemiddeld 1,68 worden.

Wat is hier dan eigenlijk niet duidelijk aan?

anneliesdj

Re: Hoogtemaat index KWPN; hoe toepassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:48

Dat het niet zo kort door de bocht is snap ik ook wel maar je moet toch ergens een beginpunt hebben.
De laatste quote die je noemt gaat mij vooral om de vraag die ik erachter stel, wat denk jij wat het antwoord zou moeten zijn?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:57

Van alle exterieurkenmerken heeft de fokwaarde voor hoogtemaat uiteraard een hoge betrouwbaarheid.
Het is eigenlijk het enige kenmerk dat objectief tot stand komt, de meetlat bepaalt het nl. tot op de cm. nauwkeurig.
Alle overige kenmerken zijn niet meetbaar maar komen door beoordeling tot stand.

Fokwaarden kan je vooral gebruiken om hengsten onderling met elkaar te vergelijken.
Heeft een hengst een fokwaarde hoogtemaat van bijv. -3.78 cm, (Opan) dan zal een afstammeling van Opan gem. 3.78 : 2 = 1.88 cm kleiner zijn dan van een hengst met een
fokwaarde van 0,00.
Genetisch komt de helft van de vererving immers bij elk van de ouders vandaan.
Een ander voorbeeld, Indorado heeft een fokwaarde van + 3.58 cm. met een hoge betrouwbaarheid.
Het verschil in hoogtemaat van de kinderen van beide hengsten is dus 3.58 + 3.78 : 2 = 3.68 cm. Bij dezelfde moeders uiteraard.

Het verhaal van je voorbeeld met kinderen van OOSeven en Oscar gaat niet op omdat geen rekening met de moeders is gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:05

misterA schreef:
Het verschil in hoogtemaat van de kinderen van beide hengsten is dus 3.58 + 3.78 : 2 = 3.68 cm. Bij dezelfde moeders uiteraard.

Het verschil in hoogte zou 3.68 kunnen zijn. Als je een merrie met Opan dekt en dezelfde merrie met Indorado dan kan best het Opan veulen groter worden, alleen de kans dat het andersom is blijft groter.

Behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ;)

Anneliesj: ik snap nog steeds je vraag niet. Als een hengst een index van + 2 cm heeft dan worden de nakomelingen van die hengst gemiddeld 2 cm groter dan het gemiddelde van de populatie, wat is daar nog over te vragen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:09

[***] schreef:
Anneliesj: ik snap nog steeds je vraag niet. Als een hengst een index van + 2 cm heeft dan worden de nakomelingen van die hengst gemiddeld 2 cm groter dan het gemiddelde van de populatie, wat is daar nog over te vragen?

misterA schreef:
Heeft een hengst een fokwaarde hoogtemaat van bijv. -3.78 cm, (Opan) dan zal een afstammeling van Opan gem. 3.78 : 2 = 1.88 cm kleiner zijn dan van een hengst met een
fokwaarde van 0,00.
Genetisch komt de helft van de vererving immers bij elk van de ouders vandaan.

Zoals misterA het uitlegt zou een veulen van een hengst met plus 2 dus gemiddeld 1 cm groter zijn?
Dan klopt mijn rekensommetje hierboven dus ook niet.
In hoeverre is er bij het bepalen van die index rekening gehouden met de grootte van de hengst? Dat bedoel ik namelijk met mijn vraag; als een hengst van 1,75 een index heeft van + 4 lijkt me dat niet meer dan logisch, tenslotte zit hij zelf ook 9 cm boven het gemiddelde. Maar een hengst van 1,64 met een index van + 4 is dan een heel ander verhaal omdat die zelf nog 2cm onder het gemiddelde zit, of zie ik dat verkeerd? Als het zo werkt zou je kunnen stellen dat die hengst van 1,75 'normaal' fokt en die van 1,64 flink vergroot.

En je zegt dat het resultaat 'keihard' wordt vastgelegd door de meetlat, in hoeverre wordt er dan rekening gehouden met de moeders?
Het zou toch ook kunnen dat de hengst van 1,64 overwegend merrie's boven 1,70 heeft gedekt en de hengst van 1,75 overwegend merrie's onder 1,65, dan wordt het ineens een heel ander verhaal.

Dus wat ik bedoel is; als ik mijn kleine merrie wil laten dekken, kan ik dan het beste een hengst boven 1,70 opzoeken met een index van + 2 of juist een hengst van 1,66 met een index van + 4?

Wel toevallig dat jullie Opan erbij halen trouwens want mijn merrie is ook van Opan :P

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:28

Het KWPN gaat uit van een gemiddelde stokmaat van 1,64m. In theorie krijgt een nakomeling de helft van papa mee, dus ook zijn hoogte. In de praktijk werkt dat toch niet altijd zo. Want mama kan wel heel dominant vererven! Je ziet in merrielijnen vaak dat ze generaties lang klein blijven. Dan zit dat sterk verankerd in zo'n lijn! De kans op een klein veulen is dus altijd aanwezig bij een kleine merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 13:05

Ja natuurlijk maar die indexen zijn er ook niet voor niets. Ik vraag me alleen af hoe ik daar het beste gebruik van kan maken, dus wat ik eerder al zei; beter een heel grote hengst met een lagere index of beter een kleine hengst met een hoge index?

dientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:23

weet ook iemand welke index de hengst hemmingway heeft?
heb al veel gezocht maar kan het niet vinden! help!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:41