Fjordenstamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Fjordenstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:57

Hallo! Ik heb een Fjord (jaarling) die is ingeschreven bij het NL Fjordenstamboek. We kregen net de rekening weer voor één jaar (geloof ik)(We krijgen om de zoveel maanden van die boekjes) wij doen nu nog niet mee aan keuringen oid maar we willen dat in de toekomst wel gaan doen, zouden we nu kunnen stoppen met het betalen van het leden geld (laten uitschrijven dus) en over een paar jaar weer gewoon laten inschrijven? of moet je bepaalde proeven afleggen als je je wilt laten inschrijven? (Ik heb echt geen verstand van stamboeken etc, dus excuus als ik dus iets heel raars vraag :+)

mvdbijl

Re: Fjordenstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:59

als je aan de keuring mee wilt doen moet je wel lid zijn, je kan het nu beeindigen en over 2 a 3 jaar weer lid worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:58

Je kunt je uit laten schrijven en je na een paar jaar weer in laten schrijven. Alleen betaal je dan wel nog een keer inschrijfkosten. Goedbeschouwd wordt je merrie dit jaar 2 en zou je als 3 jarige voor stamboekopname kunnen gaan. Dan is het waarschijnlijk handiger om dit jaar gewoon door te gaan. Scheelt je een hoop administratieve rompslomp.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:33

fjordnina schreef:
Je kunt je uit laten schrijven en je na een paar jaar weer in laten schrijven. Alleen betaal je dan wel nog een keer inschrijfkosten. Goedbeschouwd wordt je merrie dit jaar 2 en zou je als 3 jarige voor stamboekopname kunnen gaan. Dan is het waarschijnlijk handiger om dit jaar gewoon door te gaan. Scheelt je een hoop administratieve rompslomp.

Okee, dus ik kan beter gewoon lid blijven? :)

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:31

volgens mij is er een maand opzegtermijn dus zit je er sobieso nog een jaar aanvast, en dan kun je idd beter in 1 keer doorgaan en als je alles gehaald hebt of er flauw van bent mee stoppen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:24

En met een tweejarige kun je al wel meedoen met dingen als behendigheid aan de hand. Heel erg leuk en ook leerzaam voor je paard.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:32

En natuurlijk de keuring :D Tsja als je dan toch lid bent, why not.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:23

Ik vind het ook doodzonde, al die mensen die hun lidmaatschap maar willen opzeggen. Op deze manier blijft er helemaal niets van het stamboek over en uiteindelijk ook niet van ons ras.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:40

Anita45 schreef:
Ik vind het ook doodzonde, al die mensen die hun lidmaatschap maar willen opzeggen. Op deze manier blijft er helemaal niets van het stamboek over en uiteindelijk ook niet van ons ras.

Maar waarom zou je lid blijven als je er (nog) niets mee doet? Sorry hoor maar om zulke reactie's vraag ik niet. :n

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:43

Bedankt voor de antwoorden allemaal! ik blijf gewoon lid! Mijn paard is idd bijna 2 en die behendigheids "wedstrijdjes" zou ik erg leuk vinden om aan mee te doen :) Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over die behendigheis "wedstrijden"? Ik heb hier nl echt helemaal geen verstand van :P

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:53

Je kunt deze zomer ook meedoen aan de keuring hoor, ook heel leuk en alweer een hele ervaring!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:03

Elegance_ schreef:
Anita45 schreef:

Maar waarom zou je lid blijven als je er (nog) niets mee doet? Sorry hoor maar om zulke reactie's vraag ik niet. :n

Omdat het de basis is van ons ras in Nederland. Het zorgt voor keuringen, het zorgt voor de dekhengsten en dat die af en toe van locatie wisselen, het houdt bij hoeveel fjorden er in Nederland zijn etc. Als iedereen zich uitschrijft, dan kunnen ze straks de kosten niet meer opbrengen en dan moeten we het allemaal zelf maar uitzoeken.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:37

Ja dat snap ik, maar bij ons groeit het geld ook niet op de rug..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:39

Elegance_ schreef:
Anita45 schreef:

Het stamboek kon mij niks meer geven dus heb ik mijn lidmaadschap opgezegd.
Waarom zou lid blijven als hij mij alleen maar 60€ per jaar kost?

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:40

Ik heb onlangs ook opgezegd, ik snap best dat het goed is voor het ras maar ik irriteerde me elke keer mateloos aan de spelfouten in het boekje etc, vond het allemaal zo knullig overkomen... Evenals de site. Moet toegeven dat het boekje de laatste tijd wel verbeterd is :j
Nu is mijn merrie overleden dus heb ik er sowieso niks meer aan. Als ik weer een fjord neem word ik denk ik wel weer lid.
TS, volgens mij moet je inderdaad opzeggen per november ofzoiets dus sowieso dit jaar moet je nog gewoon betalen... Als je per automatische incasso betaalt is het trouwens wel een stukje goedkoper ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:43

even offtopic
Is kitty (zo heette ze toch?) overleden??? maar zo oud was ze niet toch?

Overigens irriteerde ik me daar ook echt mateloos aan.
Het is alles behalve prof.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:45

Zack schreef:
even offtopic
Is kitty (zo heette ze toch?) overleden??? maar zo oud was ze niet toch?

Overigens irriteerde ik me daar ook echt mateloos aan.
Het is alles behalve prof.

Klopt, afgelopen november... Ze was 19 dus veel te jong nog :\
Jij hebt die zoon van Noorre toch? Hoe gaat 't daarmee?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:35

Veel sterkte Renskeeee.
Wat ik jammer vind dat er in het Noorden zo weinig georganiseerd wordt, bijna alles zit in de buurt van Hoenderloo of nog verder weg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:26

En ik maar mopperen dat alle leuke (fjorden)dingen in het noorden zijn :+.

In april is er in Wanneperveen weer een knip en toiletteerdag met hengstenshow, Nijend in Anderen organiseert ook regelmatig fjordenactiviteiten en ook Stal Dolfing in Balloo heeft het e.e.a. op het programma staan.

Wat zou er volgens jou dan nog meer in het noorden georganiseerd moeten worden?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:44

Leuke men/rij-tochten?
Onderlinge wedstrijden? (zonder theorie!)
Men/dressuursproef wedstrijden (wintercompetitie!) voor b.v. model; keur' e.d., deze zijn allemaal ver weg (Hoenderloo of nog verder, geen enkele in het Noorden!) en of op dagen dat men niet kan, door de weeks om maar iets te noemen.......

Sorry maar daar heb ik niet zo veel mee (knippen en hengsten)
Nijend doet de fjorden proeven (dit jaar 2 x zo uit het hoofd), op zich wel leuk, maar ik heb geen zin in de theorie die er bij hoort (of je zou dispensatie kunnen krijgen), dus die vallen allemaal af.
Over Stal Dolfing weet ik verder nog niets.
Ik hoorde ook al mensen over het lidmaatschap van dit jaar, de kosten en het boekje, maar ik heb nog niets ontvangen, dit komt vast wel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:07

josie schreef:
Leuke men/rij-tochten? Jaarlijks Fjorden voorjaarsrit bij Rij maar an
Onderlinge wedstrijden? (zonder theorie!) Fjordsport is een alternatief voor een abopproef. Theorie (daar is toch niets mis mee?) op de koop toenemen
Men/dressuursproef wedstrijden (wintercompetitie!) voor b.v. model; keur' e.d., deze zijn allemaal ver weg (Hoenderloo of nog verder, geen enkele in het Noorden!) Daar is het gewest mede verantwoordelijk voor. Als niemand wat zegt, wordt er ook niks veranderd. Voor het keurpredikaat kun je ook geen proeven doen. en of op dagen dat men niet kan, door de weeks om maar iets te noemen.......Abopproeven doordeweeks zijn inderdaad onhandig, maar de wintercompetitie is altijd op zaterdag.

Nijend doet de fjorden proeven (dit jaar 2 x zo uit het hoofd), op zich wel leuk, maar ik heb geen zin in de theorie die er bij hoort (of je zou dispensatie kunnen krijgen), dus die vallen allemaal af.Het is ook maar net wat je zelf wilt, maar het is dan niet eerlijk om te zeggen dat er niks georganiseerd wordt, want dat is gewoon niet waar.
Over Stal Dolfing weet ik verder nog niets. Even op hun nieuwe website kijken: Fjord 2010.
Ik hoorde ook al mensen over het lidmaatschap van dit jaar, de kosten en het boekje, maar ik heb nog niets ontvangen, dit komt vast wel. Wij hebben de rekening daarvoor in 2009 al gehad (december geloof ik), misschien is daar iets mis mee gegaan?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:03

Anita45 schreef:

Haha, je hebt gelijk. Hebben ze aan mijn een goede, al 2 jaar helaas geen fjord meer,maar wel lid gebleven, de toekomst zit er wel weer fjord in 8-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:05

Abop proeven zijn idd altijd door de weeks. Dat komt omdat de juryleden de hele zomer lang hun weekeinden oppofferen om het hele land door te gaan om te keuren (je mag namelijk niet in je eigen gebied keuren omdat je daar teveel mensen zou kennen). Vandaar dat de abop doordeweeks is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:25

fjordnina schreef:
josie schreef:
Leuke men/rij-tochten? Jaarlijks Fjorden voorjaarsrit bij Rij maar an
Onderlinge wedstrijden? (zonder theorie!) Fjordsport is een alternatief voor een abopproef. Theorie (daar is toch niets mis mee?) op de koop toenemen
Men/dressuursproef wedstrijden (wintercompetitie!) voor b.v. model; keur' e.d., deze zijn allemaal ver weg (Hoenderloo of nog verder, geen enkele in het Noorden!) Daar is het gewest mede verantwoordelijk voor. Als niemand wat zegt, wordt er ook niks veranderd. Voor het keurpredikaat kun je ook geen proeven doen. en of op dagen dat men niet kan, door de weeks om maar iets te noemen.......Abopproeven doordeweeks zijn inderdaad onhandig, maar de wintercompetitie is altijd op zaterdag.

Nijend doet de fjorden proeven (dit jaar 2 x zo uit het hoofd), op zich wel leuk, maar ik heb geen zin in de theorie die er bij hoort (of je zou dispensatie kunnen krijgen), dus die vallen allemaal af.Het is ook maar net wat je zelf wilt, maar het is dan niet eerlijk om te zeggen dat er niks georganiseerd wordt, want dat is gewoon niet waar.
Over Stal Dolfing weet ik verder nog niets. Even op hun nieuwe website kijken: Fjord 2010.
Ik hoorde ook al mensen over het lidmaatschap van dit jaar, de kosten en het boekje, maar ik heb nog niets ontvangen, dit komt vast wel. Wij hebben de rekening daarvoor in 2009 al gehad (december geloof ik), misschien is daar iets mis mee gegaan?

Ik zal even gaan kijken op hun site.
Maar ik heb niets gehad van het stamboek voor het lidmaatschap 2010, wel een boekje in december, maar verder niets, geen brief of andere zaken.
De Wintercompetitie is helaas niet in het Noorden.
Er worden wel dingen gedaan, maar kijk maar eens in het boekje, het meerendeel is allemaal in andere gewesten.

Zo gekeken, staat alleen fjord 2010, maar niet wat dat inhoud.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:38

amigootje schreef:
Anita45 schreef:

Haha, je hebt gelijk. Hebben ze aan mijn een goede, al 2 jaar helaas geen fjord meer,maar wel lid gebleven, de toekomst zit er wel weer fjord in 8-)

Ik heb hetzelfde. Ook al 2 jaar geen fjord meer en ook nog steeds lid. Dacht overigens wel dat ik het 2 jaar geleden op had gezegd :+ Gekke is namelijk ook dat ik vorig jaar niks hoefde te betalen, maar nog wel de boekjes ontving :+ En dit jaar moest ik toch weer betalen, dus ben toch nog lid :Y)

Ga er ook niet moeilijk om doen. Maar ik zeg hem nu wel nog een keer af en dan ook maar even in de gaten houden dat het lidmaatschap dan ook echt is opgezegd :)