hoe jonge fjord trainen?(ruin)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

hoe jonge fjord trainen?(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:30

Hallo,
Zoals een aantal van jullie wellicht al weten hebben wij sindskort een fjord.
Hij is nog zeer jong (3.5) en begint nu dus te puberen.
Ook probeert hij nu uit hoe ver hij kan gaan..

Met rijden is het een geweldige pony.
Hij kan al aan de teugel lopen en heeft zeer mooie gangen (met namen draf en galop)
(v is kventin en vm is hayo)

Ook is hij een goede spring pony. (zie mijn topic@ vvdd)

Wij staan bij een boer. En we rijden in een weiland dus als het erg nat is zit echt rijden er niet in.
Ik ga waarchijnlijk 1a2 keer per week op een manege tegenover de stalling rijden en als het mooi weer is gewoon in de wei.

In juni/juli is er in het horsterpark powehorse, er vind dan ook een rij toch van 12 km plaats. daar willen wij graag voor gaan trainen. (een andere pony van stal gaat waarschijnlijk ook meedoen)

Dus heeft iemand een idee hoe te werk te gaan met trainen?

fjordnina

Re: hoe jonge fjord trainen?(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:53

Ja, vooral kalm aan. Het is een hele jonge pony die je nu absoluut nog niet teveel kunt gaan belasten omdat hij nog steeds in de groei zit.

Ik hou zelf altijd als max. de leeftijd van het dier aan. Een 3 jarige kun je maximaal 3x per week "trainen", een 4 jarige maximaal 4 x per week en zo verder totdat je paard 7 jaar is. In dat jaar zijn ze ongeveer uitgegroeid en zou je hem iedere dag kunnen trainen. In praktijk komt dat vaak neer op een keer of 5 per week.

Ik zou met zo'n jonge pony vooral veel op de grond werken. Zorg dat de spieren sterker worden zodat hij jouw gewicht goed kan dragen. Dat kun je bijv. doen door 1 of 2x per week (ipv rijden) te gaan longeren met een pessoateugel of met dubbele lijnen.

Springen zou ik nu nog even zo min mogelijk doen. Verdiep je eens in de groeischijven van een pony, deze sluiten namelijk pas als ze zo'n 7/8 jaar zijn.

Er zijn een heleboel leuke dingen ook naast het paard te doen. Kijk bijv. eens op de site van stal Mansour. Zij bieden hele leuke workshops aan. Is vaak wel even sparen, maar ontzettend leuk om te doen. Zo is het niet alleen leuk voor jou, maar blijft het ook leuk voor je fjord.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:32

Ik heb ook een 3,5-jarige en houd het ook nog lekker rustig.

Momenteel ziet ons 'schema' er zo uit, ben wat beperkt in mogelijkheden door het vroege donker zijn, het rijden moet ik voorlopig houden voor het weekend, in het kleine binnenbakje kan ik wel longeren.
- 1x losgooien/spelen/grondwerken
- 1x een 20-tal minuutjes longeren aan de pessoa
- 1x een half uur in de bak rijden
- 1x een buitenritje van meestal ongeveer een uurtje, vooral stappen

Dit zijn we sinds na de sneeuw maar weer een beetje aan het opbouwen, daarvoor heeft hij enkele maanden rust gehad door het weer, ik ziek, hij ziek,...
Het durft natuurlijk wel eens verschillen wat we precies doen, bij lekker weer een buitenritje meer etc.
Springen doe ik nog niet (heb hem wel eens een paar keer vrij laten springen)

Als het weer langer licht blijft zullen we wss wel wat meer gaan doen.
Vorig jaar september is hij trouwens wel mee op weekend geweest en hebben we een buitenrit gedaan van een dikke 10 km met vooral stappen en af en toe een stukje lekker crossen. Dat heeft hij echt fluitend uitgelopen :j