wat is een zwanenhals en wat is het nadeel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

wat is een zwanenhals en wat is het nadeel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:24

hoi
wat betekend het als een paard een zwanenhals heeft en wat is het nadeel ervan?
b.v. zou een paard met een zwanenhals wel of niet M kunnen lopen
kan een paard met zwanenhals geen gespierde nek krijgen en daardoor blessure gevoeliger zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:14

Lubberslieke schreef:
hoi
wat betekend het als een paard een zwanenhals heeft en wat is het nadeel ervan?
b.v. zou een paard met een zwanenhals wel of niet M kunnen lopen
kan een paard met zwanenhals geen gespierde nek krijgen en daardoor blessure gevoeliger zijn?

Een zwanenhals als exterieurmatige afwijking ken ik niet echt. Meestal is het een rijtechnisch probleem.
Bij een zwanenhals draagt het paard de 3de halswervel als hoogste punt en niet de nek. In principe hoort de nek het hoogste punt van de hals te zijn.

Het gevolg is dat het paard zich aan een correcte aanleuning en verbinding ontrekt.

Blessuregevoeliger heeft daar niks mee te maken. Halsbespiering kan hooguit wat anders zijn dan bij een paard wat wel de nek als hoogste punt draagt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:47

Een zwanenhals is een concave(holle) halslijn aan de bovenkant, wat als ernstige fout bestempeld mag worden. Als de hals namelijk in extensie(strekking) is kan de rug nooit goed gebruikt worden. Dit is dus een afwijking in de stand, en geen houding zoals sterrenkijken.
Bij tuigpaarden/hackneys wordt/werd het kunstmatig gedaan, door middel van de opzet. Niet echt paard-vriendelijk dus.
Dus als de bovenlijn van de hals hol verloopt, heeft het paard een 'zwanenhals'.
Enige voorbeeld foto die ik kan vinden: let wel gebruik hiervan heeft niet met goedkeuring of afkeuring of commentaar op getoonde dier ... alleen als voorbeeld!
http://www.hackney.nl/pic/20_60.jpg

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:10

Hals
De hals moet onderaan breed zijn. Hij moet aan de bovenzijde goed gespierd zijn en via een gewelfde bovenlijn en een rechte onderlijn naar het hoofd toe smaller worden. Als de bovenlijn van de hals hol verloopt, heeft het paard een 'zwanenhals'. Lopen boven- èn onderlijn van de hals neerwaarts gebogen, dan spreekt men van een 'hertehals' of een 'verkeerde hals'.

Peterina schreef:
Enige voorbeeld foto die ik kan vinden: let wel gebruik hiervan heeft niet met goedkeuring of afkeuring of commentaar op getoonde dier ... alleen als voorbeeld!
http://www.hackney.nl/pic/20_60.jpg

Zo is het dus niet, tenzij de schoft een halsgedeelte is :(:)

Bij zo'n veulen heeft men ook al vaak de neiging het als een zwanenhals te noemen, wat dus onzin is..
Afbeelding

Lubberslieke

Re: wat is een zwanenhals en wat is het nadeel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:41

oke, maar een paard met een zwanen hals koop je dus over het algemeen beter niet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:27

Het gaat niet over een 'hertenhals' maar over een 'zwanenhals'. De eerst is duidelijk te zien onder en de andere, moeilijker geef ik toe, boven de hals. 'Zwanenhals' is weer zo'n volks uitdrukking maar wordt toch nog gebruikt (ook foutief vind ik) om een erg vertikale hals waarbij in feit de overgang in loodlijn achter de schoft komt te staan. Dit geeft een indruk van een S-vormig gedragen hals.
Ik geef je gelijk dat in de meeste gevallen zou men het eerder over een 'hertenhals' of onderhals moeten spreken dan over een 'zwanenhals'.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:28

Lubberslieke schreef:
oke, maar een paard met een zwanen hals koop je dus over het algemeen beter niet?

Ik zou het laten staan.

Aleiida

Re: wat is een zwanenhals en wat is het nadeel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:25

ik zou het ook laten staan.