Friese merrie keuringsklaar laten maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mena_B

Friese merrie keuringsklaar laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:32

Hallo,

Ik heb een friese merrie die wij graag op een keuring uit willen brengen.
Nu vroeg ik me af of iemand misschien een goed adres heeft voor het keuringsklaar maken een beetje in de buurt van waar ik woon (Dodewaard).
Ik heb al gehoord dat De Nieuwe Heuvel in Lunteren goed is, heeft iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:36

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:10

heyhey,

ik heb wel ervaring met de nieuwe heuvel. Mn merrie is daar klaargemaakt voor de keuring. Ze werd echter geen ster. Wel is ze doorgetraind voor de afstammelingentest van Wikke (haar vader). Waar ze prima resultaten voor scoorde. Het jaar daarna (toen wij haar zelf keuringsklaar gemaakt hebben) werd ze wel ster!

Ik weet niet of je stal wijdewormer ook overweegt, maar daar heb ik zelf een mindere ervaring mee..(alleen qua keuringsklaarmaken!) maar hier kunnen anderen natuurlijk ook andere ervaringen mee hebben.

Op welke keuring ga je je merrie laten keuren?
Succes!

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:22

Moet zeggen dat ik nog niet zo thuis ben in die keuringen, maar onze dierenarts raadde ons aan om onze fries uit te brengen.
Vandaar dat ik nu een beetje aan het rondkijken ben voor het keuringsklaar maken.
Ik kan dit denk ik nog niet zelf, daarvoor heb ik nog een beetje te weinig ervaring met keuringen.

Onze merrie Mena is nu alleen nog maar opgenomen in het veulenboek en heeft een paspoort, dus het is eigenlijk de eerste keuring om haar in ieder geval op proberen te laten nemen in het stamboek, misschien kan ze dan ook sterverklaring halen. Dat zou helemaal mooi zijn.

Onze dierenarts zei ook dat de nieuwe heuvel goed was, dus denk dat ik in ieder geval binnenkort even contact opneem met de nieuwe heuvel om te vragen of ze me wat meer kunnen vertellen over het hele keuringsgebeuren en om te kijken of Mena in hun ogen goed genoeg is....

Zal ook nog even kijken naar Marcel van Bruggen, dat zag er ook wel netjes uit op de site.
Maar die is niet specifiek voor friezen of wel? Op zich maakt dat natuurlijk niet uit als ze maar ervaring hebben met de betreffende keuring.
Wijdewormer heb ik wel gezien maar die vond ik een beetje ver weg, ongeveer anderhalf uur rijden.
Aangezien ik wel regelmatig wil gaan kijken hoe het gaat en zo.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:27

informeren is altijd goed!

Reken wel op een flinke rekening als je je paard laat keuringsklaarmaken.. en de garantie dat je merrie ster wordt is niet gegarandeerd..
Je kunt zelf een start maken met het trainen en je merrie daarna een maand (of twee) in training doen, zodat de nieuwe heuvel de puntjes op de 'i' zet.
Volgens mij moet je wel op tijd zijn met het aanmelden van je paard voor de training, want ze hebben het daar heel druk.

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:49

Ja klopt, had al gelezen op internet dat het aardig duur is.
Maar goed, zal maar eens gaan informeren deze week hoeveel dat dan ongeveer gaat kosten en hoe lang het duurt en dergelijke.

Heb je toevallig nog tips voor hoe ik Mena het beste kan voorbereiden (qua training) voordat ze dan eventueel naar de nieuwe heuvels gaat als die nog plaats hebben?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:49

Mena_B schreef:
Heb je toevallig nog tips voor hoe ik Mena het beste kan voorbereiden (qua training) voordat ze dan eventueel naar de nieuwe heuvels gaat als die nog plaats hebben?

Slank afleveren. Ze krijgen het paard heus wel slank in 6 weken tijd, maar je kunt zelf ook bedenken hoe het is om plots een stevige training te krijgen en ook nog eens op dieet te staan.
Verder zal ik gewoon even contact met ze opnemen. Als je geen ervaring hebt met trainen is wegbrengen wel verstandig.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:10

Ik heb een keer een document gemaakt, voor iemand die ook zijn fries wilde gaan trainen voor de keuring. Als ik ze hier allemaal op moet gaan noemen dan ben ik nog wel even bezig:P
Dit kan ik je wel sturen? Er staan allerlei tips in. Hoe wij onze paarden voorbereiden op de keuring, wat we qua voer doen enz.
Als je het wilt hebben moet je je mailadres even doorgeven.

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:58

Dat zou echt ideaal zijn!
Heb je als het goed is een PB gestuurd met mijn e-mailadres.
(ben nog een beetje nieuw op Bokt, dus hoop dat het gelukt is! *D )

pemanima

Re: Friese merrie keuringsklaar laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:14

Even off topic, maar hoe doen jullie dat met veulens, brengen jullie die zelf voor of brengen jullie die ook weg?

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:04

Wij gaan gewoon met de veulens naar het keuringsterrein en vragen aan een setje bekende voorbrengers of ze de merrie met veulen willen voorbrengen. Daarna geven wij de voorbrengers altijd wel een financiele vergoeding. Veulen houden we wel een dag voor de keuring op stal, zodat ze lekker fris zijn als ze voorgebracht worden.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:21

Ik weet niet of het je wat zegt of dat het bij je in de buurt is maar wij zijn eens wezen kijken bij stal Chardon in Friesland.

http://www.stalchardon.nl :)

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:50

pemanima schreef:
Even off topic, maar hoe doen jullie dat met veulens, brengen jullie die zelf voor of brengen jullie die ook weg?

Bedoel je dat de veulens getraind worden voordat ze naar de keuring gaan? Of bedoel je dat ze op de keuring door eigenaren zelf worden voorgebracht?

Wij bellen de voorbrengers (in ons geval de nieuwe heuvel) meestal een dag voor de keuring even op, om te vragen of ze tijd hebben om onze paarden en veulens voor te brengen. (omdat wij al jaren lang hen dekhengsten gebruiken voor onze merries kennen ze ons inmiddels goed) Daarom is dit eigenlijk altijd goed. Op het keuringsterrein is het een kwestie van je voorbrengers vragen om naar de ring te komen waarin je paard/veulen wordt gekeurd. En idd een vergoeding na afloop.

Op de keuring lopen voorbrengers genoeg, maar in mijn ogen zijn ze niet allemaal even professioneel. Zeker bij de 3 jaar en oudere paarden kunnen niet alle voorbrengers het even 'goed'.

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:50

Bedankt voor het document Jocyevg.
Daar kan ik wel wat mee!

Bedankt verder voor alle reacties, we hebben inmiddels met de nieuwe heuvel contact gehad en kunnen daar langs komen om Mena te laten zien.
Ben benieuwd!

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:34

Laat je ons wel weten wat ze bij de Nieuwe Heuvel van Mena vinden?!

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:21

oke dus gewoon even rond bellen, of gewoon iemand vragen op de keuring zelf.
Bedankt voor de tips!

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:24

Zeker, houd jullie op de hoogte *D !

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:49

Hee,
Wij hebben ook een friese merrie die waarschijnlijk naar de keuring gaat.
Maar nu had ik ook nog even één vraag,
Hoeveel kost dat ongeveer?

gr. Jantine

Mena_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:03

Van wat ik zo gehoord heb moet je zeker aan 800 euro minimaal denken.
Ligt er geloof ik ook een beetje aan hoe de conditie en dergelijke van je paard is, maar zeker rond de 800-900 euro.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:07

NH kost rond de 750 ecxl. voor maand training

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:32

okee , bedankt .
Zoiets dacht ik al ..