Zouden jullie kruisen met fokrichtingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zouden jullie kruisen met fokrichtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:10

Ik zit een beetje in een dubio, wil graag mijn merrie laten dekken met Alexandro P (gelders) mijn merrie is Contango x Jazz (Dressuur).

Wat zou je qua afzet en qua keuring kunnen met zo'n fok product?

Het zelfde geld voor een andere merrie die ik rijd, Moneymaker x Fabricius (Tuigpaard), ook voor deze hengst staat oa Alexandro P op de lijst.

Zouden jullie het doen, waarom wel/niet? En wat kan je ermee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:34

Nee hoor zo stom is dat niet. En Alexandro P is daarbij een heel goed bewegende Gelderse hengst.
Van het kruisen van tuigpaarden met gelderse paarden heb ik geen verstand.
Maar bij dressuurpaarden wordt wel vaker gekruist met gelders bloed. Kan prima.

Persoonlijk zou ik bij een Contango x Jazz merrie wel andere hengsten weten hoor. :o

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:46

Wat wil je met het veulen? Als het voor de verkoop is dan zou ik in dezelfde fokrichting blijven. Zeker als je hem/haar als veulen wil verkopen of ermee naar de keuring wil gaan. Wil je het dier aanhouden voor jezelf of pas als 4-jarige ingereden verkopen dan zie ik niet echt een bezwaar.
Ik zou het zelf ook zeker overwegen. Succes met je keuze!

shan

Re: Zouden jullie kruisen met fokrichtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:37

bij het tuigpaard ligt het eraan bij welke fokrichting je het veulen wilt hebben, tp of gp.
Gp moet je even uitrekenen hoeveel hackneybloed er in het veulen zit hoor, anders ga je de mist in.
Dat was voor mij een reden om een rijpaardhengst te nemen.
Ik heb zelf een tp x dp gefokt die staat ingeschreven als dp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:02

Ik heb een Parcival (broer van Alexandro) uit een rijpaardmerrie gefokt, hij is ster geworden bij de rijpaardrichting dressuur en het wordt een heel gaaf dressuurpaard.
Ik heb ook een Parcival merrie uit een tuigpaardmerrie, zij is Elite sport in de Gelderse richting. Een hengst als Alexandro kan precies daar verbeteren waar een tuigpaard voor de dressuur wat tekortkomingen heeft, de galop o.a. Inschrijven kan gewoon Gelders.

Dus als jij denkt dat het bij het desbetreffende paard past, moet je dat gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:11

Ik kan het paard laten inschrijven in de fokrichting waarin ik vind of het dier past, maar ik hoorde dat de jury uiteindelijk verantwoordelijk is daarvoor. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:29

Jij kan het wel een Gelders paard vinden, maar als de jury het paard toch te luxe vindt dan kunnen ze het doorverwijzen naar de rijpaarden. Maar die afweging kun je zelf heel goed maken van te voren. Bovendien doen ze dat doorverwijzen bijna nooit.
Gelders x Tuigpaard kan als Gelders.
Maar het belangrijkste is dat je een mooi paard fokt toch?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:32

Alexandro is zeker een hele interessante hengst!
Ik heb mijn tuigpaard-merrie laten dekken door Kasparow. Ook een gok, ben erg benieuwd wat het worden gaat! Maar belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je het met veulen wil doen. Als je het fokt voor de verkoop, moet je een beetje commercieel/commercieler denken, denk ik :)
Succes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:42

[***] schreef:
Ik heb een Parcival (broer van Alexandro) uit een rijpaardmerrie gefokt, hij is ster geworden bij de rijpaardrichting dressuur en het wordt een heel gaaf dressuurpaard.
Ik heb ook een Parcival merrie uit een tuigpaardmerrie, zij is Elite sport in de Gelderse richting. Een hengst als Alexandro kan precies daar verbeteren waar een tuigpaard voor de dressuur wat tekortkomingen heeft, de galop o.a. Inschrijven kan gewoon Gelders.
Dus als jij denkt dat het bij het desbetreffende paard past, moet je dat gewoon doen.

Volgens mij niet als er nog teveel hackneybloed in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:51

Jawel hoor, een Gelderse uit een volbloedmoeder mag ook gewoon naar de Gelderse keuring, dus een GP x TP mag altijd. Die bloedeis is al jaren geleden losgelaten. In Hengelo op de nationale dag lopen een heleboel Gelderse fokprodukten uit TP moeders.

Tuiger x Kasparow vind ik trouwens vlees noch vis.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:21

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:10

Ik heb echt eens een heel gaaf dressuurpaard gezien uit een tuigpaardmoeder!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:12

Shan: een Alexandro uit een Moneymaker x Fabricius kan zowel qua type als qua bloedvoering gewoon bij de Geldersen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:16

Ik heb alleen gezegd dat ze het even uit moest rekenen voor de zekerheid, niet dat het niet ging.

Citaat:
Die bloedeis is al jaren geleden losgelaten

Zijn we het hier nu over eens dat dit niet zo is?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:16

Suzanne F. schreef:
Ik heb echt eens een heel gaaf dressuurpaard gezien uit een tuigpaardmoeder!! :j

die van mij wordt ook heel gaaf! :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:28

shan schreef:
Registratie reglement, zie veulenboek Gelders paard, artikel 10-3
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 48#artikel 10

Tuiger x Kasparov kan toch een leuk paard worden Janne, waarom niet.
(ik las in profiel dat ze de Z1 is uitgereden met het paard.)

Klopt. Je hebt tuigpaarden en tuigpaarden, dus dat is wat makkelijk oordelen vind ik Janne.
En bovendien is het zeer persoonlijke keuze. Ik heb meerdere supergave Kasparow's gezien uit basispaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:57

Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.

Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.

Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:42

Ik hoef ook niet bij het KWPN, dus dat scheelt. ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:14

Alexandro schijnt net zo veel merries buiten als binnen de gelderse fokrichting gedekt te hebben.
Verder denk ik dat je door zijn Sateliet x Uriant x Hoogheid moeder een goed tuigpaard zou kunnen fokken, verder zou zijn sterke achter been een goede aanvulling zijn in de dressuur richting hoewel ik in dat geval liever voor Koss ging.

Janne de bloed eis is er wel degelijk en men zal zich er heus wel aan houden anders hebben ze zo het GPA in de nek.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:23

[***] schreef:
Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.

Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.

Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.

Dat linkje Janne, komt van de officiele (pas vernieuwde) site van het KWPN!!!
Dit zijn de reglementen stammende uit 2009.
Dus ik zou het nog maar eens lezen.
Dat linkje verteld dat een GP maximaal 6,25 % Hackney of Saddlebread bloed mag voeren.
Er mag dan misschien wel geen keurmeester naar kijken volgens jouw, maar zo zitten kennissen van mij wel met een blauw papier.

Je zit dus als je een tuigpaardmerrie met 13 % hackneybloed of saddlebread pas echt tussen wal en schip (nog vlees, nog vis) als je haar door een gelderse hengst laat dekken.
Beter dan een rijpaard hengst of idd een Trak. dan kun je wat veredelen zodat je het veulen bij de rijpaarden kan laten inschrijven.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:32

shan schreef:
Je zit dus als je een tuigpaardmerrie met 13 % hackneybloed of saddlebread pas echt tussen wal en schip (nog vlees, nog vis) als je haar door een gelderse hengst laat dekken.
Beter dan een rijpaard hengst of idd een Trak. dan kun je wat veredelen zodat je het veulen bij de rijpaarden kan laten inschrijven.

:j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:33

Over de bloedeis... officieel is die er maar wordt weldegelijk losgelaten. Kijk maar naar Cabochon en zoon Upperville. Dit is ook nodig vanwege de bloedspreiding
Hackney wordt in de regel als iets minder gewenst gezien om dat in de regel een meer tuigtypisch paard geeft en dat willen we nu net niet bij de Gelderse. Om over het mislukte Saddlebred project maar niet te praten. Je ziet dus over het algemeen iets meer XX en wat minder Hackney.
Sander wordt echter regelmatig gebruikt en daar zit ook wat Hackneybloed in.

Ze zijn van plan om de komende jaren weer meer aandacht aan de bloedeis te schenken.

Voor een rijpaardmerrie kan Alexandro P prima. Voor Koss zou ik niet gaan omdat die moderner is en dan krijg je waarschijnlijk een te modern veulen voor de Gelderse en te klassiek voor de rijpaarden. Met Alexandro iets meer kans op een Gelders veulen.....denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:16

Shan: je kan wel blijven strijden voor je gelijk, maar je hebt het niet.
Voor de TS is er geen enkele aanleiding om een tuigpaardmerrie met die afstamming niet met een Gelderse hengst te dekken, niet qua type en al helemaal niet qua inschrijving op een keuring, want dat kan gewoon.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:04

Als ze zich niet aan die eis houden zat het GPA er toch veel feller op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:14

Het GPA zit er toch ook fel op? Ik las laatst weer ergens een brief die naar de minister is gegaan, 3 weken geleden ofzo.

Maar het gevaar van de bloedeis en het verlies van het Gelderse type zit meer in de rijpaardrichting/volbloed dan door het gebruik van TP merries. Die hebben meestal een groot deel Gelders bloed en de nakomelingen staan nagenoeg altijd in het Gelderse type, hoogstens iets te tuigtypisch maar dat past dan beter in de GP fokkerij dan een halve volbloed of een te luxe rijpaard.