Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

[***] schreef:Ik heb een Parcival (broer van Alexandro) uit een rijpaardmerrie gefokt, hij is ster geworden bij de rijpaardrichting dressuur en het wordt een heel gaaf dressuurpaard.
Ik heb ook een Parcival merrie uit een tuigpaardmerrie, zij is Elite sport in de Gelderse richting. Een hengst als Alexandro kan precies daar verbeteren waar een tuigpaard voor de dressuur wat tekortkomingen heeft, de galop o.a. Inschrijven kan gewoon Gelders.
Dus als jij denkt dat het bij het desbetreffende paard past, moet je dat gewoon doen.
shan schreef:Registratie reglement, zie veulenboek Gelders paard, artikel 10-3
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 48#artikel 10
Tuiger x Kasparov kan toch een leuk paard worden Janne, waarom niet.
(ik las in profiel dat ze de Z1 is uitgereden met het paard.)
[***] schreef:Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.
Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.
Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.
shan schreef:Je zit dus als je een tuigpaardmerrie met 13 % hackneybloed of saddlebread pas echt tussen wal en schip (nog vlees, nog vis) als je haar door een gelderse hengst laat dekken.
Beter dan een rijpaard hengst of idd een Trak. dan kun je wat veredelen zodat je het veulen bij de rijpaarden kan laten inschrijven.