Wat houden 1e, 2e en 3e PREMIE in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Wat houden 1e, 2e en 3e PREMIE in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:25

Ik heb sinds 3 weken een veulen staan bij mijn haflinger, een kruising van een welsh merrie en een goedgekeurde dekhengst Dusty (Belgisch Palominostamboek). Hij heeft een 3e premie, maar ik vraag me af wat dit precies inhoudt zo'n premies. Dat ze minder goed zijn dan die met een 1e premie, minder talentvolle nakomelingen? Hij is geboren in 2003 dus heeft nog niet zo'n lange dekkingscarrière.
Alvast bedankt! Maakt me ook niet uit wat haar afstamming echt is, het is een prachtveulen (foto in profiel) en dat telt :)

Aprils_joke

Re: Wat houden 1e, 2e en 3e PREMIE in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:27

ff heel snel uitgelegt

1e premie betekend (uitstekend)
2e premie betekend (gemiddeld)
3 premie betekend (goed genoeg)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:29

Bedankt! Tja... twordt toch geen écht sportcarrière dat haar te wachten staat :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:33

dat moet je niet zeggen hoor
het kan een pracht sportpaard worden
als een paard zeer goed presteerd op wedstrijden kan hij alsnog
op worden genomen in het stamboek

Edit: hihihihi dat is alleen met dekhengsten sorry beetje blond bezig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:35

Vergeet niet dat een keuring altijd een moment opname is. De premies worden aan het paard zelf gegeven, dus niet nav nakomelingen ofzo.
Het kan prima zo zijn dat een hengst jaar 1 een 1e premie scoort, en zich in jaar 2 gewoon he-le-maal niet laat zien, en daardoor een 3e krijgt.
Bij een aantal stamboeken kunnen hengsten na goedkeuring ook weer afgekeurd worden op afstammelingen, dus dan is de hengst zelf prima, maar zn nafok niet, en wordt ie eruit geschupt, om t maar zo te zeggen ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:49

Mmmh, ik vind het allemaal wel interessant maar ik heb 2 merries staan en ken er dus ook helemaal niets van (heb daarvoor ook altijd ruinen gereden dus...). Ik ben wel zeker dat hij nu een 3e premie heeft, maar ken zijn geschiedenis niet (misschien heeft hij al wel een betere gehad?).
Ze is ook een kruising, dus zelf ga ik haar toch ook nooit als merrie laten keuren. Maar, ze vind zichzelf wel heel wat, als je het haar vraagt is ze een stermerrie in wording ;)