vocht uit uier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:58

(Even voor de zekerheid, aangezien het mijn eerste keer is :? )
Mijn paard is 233 dagen drachtig en zopas viel mij op dat haar uier al aan het veranderen is. Het lijkt al ietsje voller en toen ik zachtjes in de tepels kneep kwam er een straaltje helder vocht uit. Dit is normaal toch???

Anoniem

Re: vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:28

Dat je er in knijpt is niet normaal, afblijven.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:33

[***] schreef:

Wat is dat nou voor een reactie! |(
Dat hoeft toch niet zo!
Soms kun je hier op Bokt beter geen vragen stellen!

TS,
door de dracht verandert er natuurlijk van alles dus ook haar uier. De bedoeling is natuurlijk dat de uier lekker vol wordt voor als het veulen er straks is.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:36

het kan wel wat vriendelijker gezegd worden, maar eraf blijven is inderdaad beter. al is het alleen maar voor de bacterien die je over kan brengen.

als je twijfeld kun je het beste even de dierenarts naar de uier en je merrie laten kijken. echt kegelen zo vroeg al is niet goed en kan op meerdere dingen wijzen. maar als er uit zichzelf geen vocht uit komt en de uier niet warm is, je merrie fit is en geen koorts heeft zou ik me niet te veel zorgen maken.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:54

Alsof ik er hard in knijp! Ze heeft meestal van die talgschilfers tussen beide uiers zitten. Soms haal ik dat er wel eens voorzichtig tussenuit (en even voor de goede orde: dit doe ik niet vaak, maar alleen als er heel veel zit--> dit om smetten te voorkomen). Nu zat er ook weer heel veel. Toen ik voorzichtig wat schilfers aan het verwijderen was viel mij op dat er een druppel aan haar ene tepel hing. Vandaar dat ik heel zachtjes een beetje in de tepel drukte. Er kwam toen heel gemakkelijk een straaltje vocht uit. Maar goed ik bel mijn DA wel even. Voordat mijn paard uit elkaar valt :+

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:43

Ik zou het gewoon ff in de gaten houden!!
Mijn merrie is 241 dagen drachtig en heeft ook wel al uierontwikkeling.
Ik weet alleen niet of ik er melk uit kan krijgen (doe ik ook liever niet)
Wel doe ik ook regelmatig checken op schilfers hoor ;)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:35

dierenarts zei: "Het is heel normaal, je moet het zien als de voorbereiding op de melkgift".

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:33

[***] schreef:

Onvoorstelbaar hoe sommige kunnen reageren. Erg jammer!!

Gelukkig dat het dus normaal is dat er vocht uitkomt TS!!!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:59

kick1972 schreef:
[***] schreef:

Onvoorstelbaar hoe sommige kunnen reageren. Erg jammer!!

Gelukkig dat het dus normaal is dat er vocht uitkomt TS!!!

Het kon iets subtieler... Maar idd beter om er niet teveel aan te zitten.

Mooi dat alles goed gaat met je merrie.. hopelijk straks een mooi veulentje in de wei! *D

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:29

Ik weet ook heus wel dat ik niet te veel aan haar uier moet zitten en dat doe ik ook helemaal niet. Punt.

Het is alleen wel zo dat ik me voor kan stellen dat sommige mensen gewoon niks meer durven plaatsen vanwege de denigrerende reactie die je (helaas toch wel) regelmatig ziet. Bepaalde bokkers vinden het blijkbaar erg fijn om een ander onderuit te halen (hebben waarschijnlijk last van hun grote ego :D ). Maar goed, ik kan op zich wel tegen een stootje hoor en de bewuste de reactie hier vond ik wat bot en bevooroordeeld, maar ook niet meer dan dat.

Ik zie erg uit naar het veulen (hoewel ik de geboorte wel erg spannend vind). Ik wou dat Jessie een luikje in haar buik had dat ik even kon openen om naar binnen te gluren. Ik ben zo benieuwd wat voor kleurtje hij/zij heeft (Ma: is buckskin, Pa: red dun overo). Alles is goed hoor!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:55

Niks aan de hand dus, en lekker vooruit genieten van het veulen!
Ik lees hier vaak van mensen die een klein beetje melken en dan met een refractometer aan de slag gaan, is blijkbaar wel volledig geaccepteerd dus het risico van even aan dat uier zitten zal wel meevallen lijkt me.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:01

Er had natuurlijk ook een veulen van vorig jaar bij kunnen lopen die nog gewoon drinkt!
Dus het lijkt me dat het niet zo gevaarlijk is en die evt bacteriën zijn zo weg. De merrie ligt ook in het land/stal weleens met de uiers tegen de achterhoeven, ook niet heel fris.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:32

Ik zit ook elke dag even aan de uier zodat zij het normaal vind want na de geboorte kan het nodig zijn dat ik aan haar uier moet komen en dan wil ik dat ze er vertrouwd mee is!! En uiteraard doe ik dat voorzichtig :-)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:47

@kick1972: ja oei, pas op wat je zegt :+