Onze IJslander Skvetta is een Höttur x Skessa fra Goduskapi (Jupp von Asbeck x Nýpa)

Zelf vind ik Frosti fra Heidi leuk of Gammur fra Gerdum.
Wat vinden jullie van onze keus????
Wie heeft er nakomelingen????
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dan kom je al een heel eind Skotti schreef:Oke wat wil je voor veulen?
Hoe ver wil je reizen?
Wil je reacreatie of sportgericht fokken. Hou je van Elegant of het stevige?
Wat zijn de goede punten van je merrie en wat de slechte? Wat wil je graag verbeterd zien?Dan kom je al een heel eind
Phen schreef:Ik heb een Gammur fra Gerdum zoon. Hij is een ruin van 13 jaar oud. Hij is bomproof onder het zadel maar wat zeurderig in de hand ( komt vrijwel van de import ). Hij heeft hele ruime gangen en veel beweging. Hij is een vijfganger. Sensibel en genoeg looplust.
Als er nog wat vragen zijn hoor ik het graag
Koetje4 schreef:Phen schreef:Ik heb een Gammur fra Gerdum zoon. Hij is een ruin van 13 jaar oud. Hij is bomproof onder het zadel maar wat zeurderig in de hand ( komt vrijwel van de import ). Hij heeft hele ruime gangen en veel beweging. Hij is een vijfganger. Sensibel en genoeg looplust.
Als er nog wat vragen zijn hoor ik het graag
Hoe bedoel je dat zeurderig in de hand??
EricPrast schreef:Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt. Reken jezelf dus nog maar niet te rijk qua bont vererven. Als je persé een bont veulen wilt, zul je met haar naar een homozygoot bonte hengst moeten gaan. Bij een heterozygoot bonte hengst heb je 50% kans op een heterozygoot bont veulen, 25% kans op een homozygoot bont veulen en evengoed nog 25% kans op een niet-bont veulen.
hestejente schreef:Schop!
Höttur is bont, als de moeder van deze merrie bont is kan het paard van ts dus wel degelijk homozygoot bont zijn. Je kunt er gewoon niks over zeggen totdat er een effen veulen uit komt.
EricPrast schreef:Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt.
EricPrast schreef:hestejente schreef:Schop!
Höttur is bont, als de moeder van deze merrie bont is kan het paard van ts dus wel degelijk homozygoot bont zijn. Je kunt er gewoon niks over zeggen totdat er een effen veulen uit komt.EricPrast schreef:Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt.
Je haalt twee generaties door elkaar. Moeilijk hè, lezen?