Welke hengst voor onze IJslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koetje4

Welke hengst voor onze IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:56

Wij zijn sinds vorig jaar de gelukkige bezitters van een IJslander en omdat ik haar nu ook helemaal geweldig vind wil ik een veulen van haar als opvolger voor mijn ouderwordende Tinker.

Onze IJslander Skvetta is een Höttur x Skessa fra Goduskapi (Jupp von Asbeck x Nýpa)

Afbeelding

Zelf vind ik Frosti fra Heidi leuk of Gammur fra Gerdum.

Wat vinden jullie van onze keus????
Wie heeft er nakomelingen????
Laatst bijgewerkt door Imre op 14-01-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:31

Ik heb een Gammur fra Gerdum zoon. Hij is een ruin van 13 jaar oud. Hij is bomproof onder het zadel maar wat zeurderig in de hand ( komt vrijwel van de import ). Hij heeft hele ruime gangen en veel beweging. Hij is een vijfganger. Sensibel en genoeg looplust.
Als er nog wat vragen zijn hoor ik het graag :D

Koetje4

Re: Welke hengst voor onze IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 00:33

Welke is het van de 2 ???
Wat een leuke foto's met de slee trouwens.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:38

Hij is de witte ijslander

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:45

Oke wat wil je voor veulen?
Hoe ver wil je reizen?
Wil je reacreatie of sportgericht fokken. Hou je van Elegant of het stevige?
Wat zijn de goede punten van je merrie en wat de slechte? Wat wil je graag verbeterd zien?
:D Dan kom je al een heel eind

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:15

Skotti schreef:
Oke wat wil je voor veulen?
Hoe ver wil je reizen?
Wil je reacreatie of sportgericht fokken. Hou je van Elegant of het stevige?
Wat zijn de goede punten van je merrie en wat de slechte? Wat wil je graag verbeterd zien?
:D Dan kom je al een heel eind

Oké, je hebt helemaal gelijk.

Ik vind een paar uur reizen niet erg,maar niet de hele dag....
Ik hou van het stevige, dat vind ik erg belangrijk en het liefst ook een beetje groot.
Een goeie tölt vind ik heel belangrijk.
Skvetta is een 3 en half ganger.
Ik vind haar hoofd te groot, verder vind ik haar geweldig.
Lekker voorwaarts hou ik van, Skvetta is ook erg braaf in het verkeer vind ik ook wel lekker.
Ik hou wel van aparte kleuren, ik denk wel dat ze bonte veulens krijgt.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:17

Phen schreef:
Ik heb een Gammur fra Gerdum zoon. Hij is een ruin van 13 jaar oud. Hij is bomproof onder het zadel maar wat zeurderig in de hand ( komt vrijwel van de import ). Hij heeft hele ruime gangen en veel beweging. Hij is een vijfganger. Sensibel en genoeg looplust.

Hoe bedoel je dat zeurderig in de hand??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:20

Je zegt 3 1/2 ganger. Bedoel je daarmee dat ze het laterale mist? Dan zou je er nl het beste een 5 ganger op kunnen zetten.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:28

Koetje4 schreef:
Phen schreef:

Hoe bedoel je dat zeurderig in de hand??

Spuni is geimporteerd uit IJsland en heeft daar een trauma aan overgehouden. Daardoor is hij zeuderig in de hand.
Ik weet niet of je houd van sensibele paarden. Ik dnek als je er niet zo van houd dat je dan beter niet voor Gammur moet gaan. Ik geloof dat die wel wat sensibel doorgeeft. De veulens van Gammur hebben wel veel tolt en ruime bewegingen. Maarja dat is wat ik gehoort heb.

Ik weet niet precies waar je woont. Maar ik kan je ook Vidar fra Akureyri aanraden. Geeft grote veulens, veel tolt, makkelijk en bont. Ik rij ook een aantal vidar nakommelingen en vind ze allemaal erg leuk.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:32

Liezel1 schreef:
Je zegt 3 1/2 ganger. Bedoel je daarmee dat ze het laterale mist? Dan zou je er nl het beste een 5 ganger op kunnen zetten.

Ja klopt, het is er wel maar diep.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:36

Dank je wel Phen, ik vind Skvetta al vrij sensibel.....
Ik hou wel van een beetje pit, maar ze hoeven niet te ontploffen...

Ik zal even naar Vidar kijken.
Vind Frosti ook nog steeds erg leuk en ga volgende week bij hem kijken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:32

Heb je misschien een foto van haar die vanaf de zijkant genomen is, bij voorkeur één waarop ze min of meer vierkant staat en zonder zadel of andere toestanden erop, zodat ik een wat betere indruk van haar exterieur kan krijgen?

Afgaande op je wensen qua gangenaanleg en karakter ben ik op dit moment geneigd je Barón frá Skammbeinsstöðum aan te bevelen. Eén van onze veulens van afgelopen jaar is van Barón: superveel tölt en bomproof geboren.

Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt. Reken jezelf dus nog maar niet te rijk qua bont vererven. Als je persé een bont veulen wilt, zul je met haar naar een homozygoot bonte hengst moeten gaan. Bij een heterozygoot bonte hengst heb je 50% kans op een heterozygoot bont veulen, 25% kans op een homozygoot bont veulen en evengoed nog 25% kans op een niet-bont veulen.

Oh ja, dat grote hoofd is trouwens een typisch Höttur-trekje, dat hebben heel veel van zijn nakomelingen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:22

PS: Qua 3½-ganger: Da's nog zo'n typisch Höttur-trekje. Het kost nogal wat moeite om ze goed ingetölt te krijgen. Maar als ze het eenmaal kunnen, dan gaan ze als een kogel. Ik denk dus dat het best nog wel de moeite waard zou kunnen zijn om haar eens ergens een maand of twee in training te zetten. Bij interesse weet ik nog wel een paar goeie adressen waar je dat eventueel zou kunnen laten doen.

PPS: Met Barón zou je tevens meteen lijnteelt op Orri frá Þúfu doen. Foktechnisch ook een verantwoorde keuze dus, vooropgesteld dat je niets tegen lijnteelt hebt.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:11

Dank je wel voor het meedenken Eric.
Ik zal morgen even een foto van de zijkant van haar maken.

Zelf zitten we ook te denken aan een training, graag zou ik wat adressen van je krijgen.

Lijnteelt..............het zit wel erg dichtbij vind ik.
Aan de andere kant heb ik nog weinig verstand van IJslanders dus alle suggesties zijn welkom.

Hoe groot is Barón ???

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:04

Koetje4 schreef:
Hoe groot is Barón ???
Barón is 1,38m.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:54

kijk ook eens op kandia.nl

zei heeft ook hengsten

gr

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:57

Ik vind Þekkur frá Hólum ook heel gaaf!

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 19:39

Dank je wel !!
Apart kleurtje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:54

Schop!
EricPrast schreef:
Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt. Reken jezelf dus nog maar niet te rijk qua bont vererven. Als je persé een bont veulen wilt, zul je met haar naar een homozygoot bonte hengst moeten gaan. Bij een heterozygoot bonte hengst heb je 50% kans op een heterozygoot bont veulen, 25% kans op een homozygoot bont veulen en evengoed nog 25% kans op een niet-bont veulen.

Höttur is bont, als de moeder van deze merrie bont is kan het paard van ts dus wel degelijk homozygoot bont zijn. Je kunt er gewoon niks over zeggen totdat er een effen veulen uit komt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:13

hestejente schreef:
Schop!

Höttur is bont, als de moeder van deze merrie bont is kan het paard van ts dus wel degelijk homozygoot bont zijn. Je kunt er gewoon niks over zeggen totdat er een effen veulen uit komt.

EricPrast schreef:
Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt.

Je haalt twee generaties door elkaar. Moeilijk hè, lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:56

Ik ben zelf gek van de Flóki frá Feti nakomelingen qua rijden. Okay... niet bont... maar wel kans op wildkleur zwart + bont van mama's kant. Je hebt 50% kans dat je veulen bont is... maar op 'kleur' fokken doen we niet he... haha...

Heb al een aantal Flóki kids ingereden en ze zijn allemaal 'stoer' en tölten allemaal, ook van de 3 ganger moeders. Bomproef en vanaf dag 1 goed gescheiden gangen. Gísli frá Skjalaritara (wel bont) heeft bij een Hötter dochter echt een ongelooflijk mooie merrie gegeven... maar Gísli dekt dit jaar in Duitsland... niet heel ver over de grens hoor. Bij Rheurdt.

Als haar rug 'kort' is... zou ik voor een wat langer gelijnd paard gaan gezien Flóki ook een korte rug heeft.

Groetjes, [***]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:28

EricPrast schreef:
hestejente schreef:
Schop!

EricPrast schreef:
Over Skvetta's bont: Nýpa is niet bont, dus het bont van Skessa komt bij Jupp vandaan. Dat betekent dat Skessa zeker heterozygoot bont is. Höttur is van Orri frá Þúfu (zwart), dus ook heterozygoot bont. Het logisch gevolg daar weer van is, dat de kans dat Skvetta homozygoot bont is slechts 25% bedraagt.

Je haalt twee generaties door elkaar. Moeilijk hè, lezen?

Wat zou ik door elkaar halen dan, als de moeder van Skvetta, dus Skessa, heterozygoot bont is, net zoals Höttur dus is, kan Skvetta wel degelijk homozygoot bont zijn. Heterozygoot bont x heterozygoot bont = 25% kans op een homozygoot bont veulen. Precies zoals je zelf ook al zegt. Em wat de merrie toch best aantrekkelijk maakt wanneer je een bont veulen wil fokken. Aan het fenotype kun je niet zien of de merrie van 1 of van beide ouders bont heeft geërfd.

Hoe het ook zij: zelfs als TS een effen hengst zou kiezen heb je nog 50% kans op bont in het geval dat Skvetta wel heterozygoot bont is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:28

Ik begrijp nog steeds het nut van je post in dit al oude topic niet. Je herhaalt iets dat ik al geschreven heb, maar gaat er aan voorbij dat de kans dat Skvetta heterozygoot bont is 2x zo groot is als de kans dat zij homozygoot bont is. In plaats van dat je het voor TS duidelijker maakt zaai je alleen maar verwarring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:04

Tja Eric... de kans dat dit of dat dat... zegt vaak niet zo heel veel. Als je op de cijfers af gaat... Fokken is ook qua kleur gokken... tenzij je fokt met een paard die homozygoot is voor een bepaalde kleur. Demantur frá Sauðarkróki is homozygoot bont. Dus als dat een criterium is...

Mijn vriendin had met een combinatie maar 1% kans op een vos... en daarbij 50% kans dat hij bont zou zijn... en jawel... een egale vos...

Ik had met 2 bonte ouders bij een veulen 75% kans op een bonte..., waarvan 25% kans op een homozygoot bonte ... en jawel... en had een egale... wel braaf wildkleur bruin... om het 'leuk' te houden. Heb met deze merrie weer 2 x gefokt met een bonte hengst en 2 x een egale... wel weer wildkleur om het 'leuk' te houden he...

Als een paard bont is en 2 bonte ouders heeft en spots heeft (dus kleine bonte vlekjes) zou de kans groot zijn dat ze inderdaad homozygoot bont is... je kunt het dna laten testen om zeker te zijn... but 'who cares'...

Ik heb een merrie die 100% zeker weten half bont is. Bonte vader, egale moeder... tot nu toe zijn al haar veulens (3 stuks) bont. 2 x bruin bont en 1 x wildkleur bruin bont. Puur geluk... ze staat nu weer bij de hengst en weer een egale hengst... groot kans dat ik nu wel een egaal veulen krijg... Puur om de statistieken 'gelijk' te geven... Dan hoop ik wel dat ze er een meisje van maakt. Ze zou wel homozygoot voor 'bruin' kunnen zijn... gezien beide ouders bruin zijn en zij alleen bruin bonte kinders heeft gegeven. Mijn merrie én de hengst zijn wildkleur... dus een dubbele wildkleur zou kunnen... altijd leuk...

Groetjes, [***]