[H][KWPN] Hengst voor Tolando x Balzflug merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

[H][KWPN] Hengst voor Tolando x Balzflug merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:11

Hallo,

Hoewel ik mijn merrie als sportpaard gekocht heb, overweeg ik een veulentje te fokken.

Het is een 3-jarige (oh, per 1 jan is ze natuurlijk officieel alweer 4!) Tolando x Balzflug merrie van inmiddels toch al zo'n 1.72m.
Ik ben een leek op fokgebied (al lees ik hier stiekem vaak mee) en als jullie zeggen: niet doen dan neem ik dat uiteraard ter harte. Ik wil met haar dit jaar misschien naar de IBOP. Ze is wel al PROK gekeurd en opgenomen in stamboek.

Positieve punten:
- Ze heeft een gruwelijk cool karakter (wat mij betreft bijna té)
- ze geeft heel goed door van achter naar voor
- haar stap is super
- chique hoofd
- langgelijnd
- hoogte

Negatieve punten:
- ze is nog wat overbouwd
- ze zou wat meer "swung" mogen hebben in de beweging. En wat meer voorbeen
- misschien wat meer body?

Vind een en ander ook nog heel lastig te beoordelen, aangezien ze nog wat moet groeien, achter nog veel sterker moet worden en ze nog wat arm bespierd is.

Ik heb helaas geen geweldige standfoto van haar. Ik probeer er snel een te maken, maar ben vaak in m'n eentje op stal. Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Overigens is ze hier pas net onder het zadel en zat mijn bijrijdster er zo'n beetje voor de eerste keer op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou het veulen zelf als toekomstig sportpaard willen gebruiken. Voor mij mag het veulen wel wat sensibeler zijn (een beetje heet paard ligt mij goed).

Hebben jullie ideeen/suggesties?

Sammie

Re: [H][KWPN] Hengst voor Tolando x Balzflug merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:25

Balzflug geeft ze vaak heet, dus ik zou bij de hengstenkeuze toch oppassen met een 'hete' hengst :=
Met swung bedoel je souplesse?

Heeft ze predikaten en uit wat voor moederlijn komt ze?

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 09:34

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:52

Mijn eerste ingeving zou zijn Houston. Geweldige hengst :j Geeft wel body, karakter, goed achterbeen (!), goede bewegingen.

Je merrie is nog vrij jong en aardig groot gegroeid, feit dat ze nog overbouwd is geeft ook wel aan dat ze tijd nodig heeft om uit te groeien. Geef haar die. Op de foto lijkt het erg dat ze nog behoorlijk zoekende is naar balans. Geen schande op die leeftijd. Ze zijn nog jong en alles ligt nog open. :D Bereidt je goed (en rustig) voor op de IBOP en probeer het nog een keer voor een sterpredikaat.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:15

gratchen schreef:
De merrie heeft nog geen predikaten. Alleen prok.

De volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=445475

Ik bedoel eigenlijk met name dat ze wat meer van de grond zou mogen bewegen. Haar gangen zijn redelijk ruim, maar wat aan de vlakke kant.

dit zie ik idd precies op de foto s, zo was mijn merrie ook een beetje toen ze jong was, hier heb ik toen een oscar veulen bij gefokt
is heel goed gelukt, alles verbeterd wat ik wilde verbeteren, opwaarts bewegen, veel ruimte, goed achterbeen en front!

dus dat zou ik een goede optie vinden voor jou merrie, oscar geeft nl heel fijne beesten!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:47

grote slungel en drie jaar oud, die beweging meer van de grond komt wel goed als je haar de tijd geeft om uit te groeien en sterker te worden, lekker rustig op eigen benen eerst rond laten lopen, mooi dier!
Houston geeft super achter been, wel vaak wat vlakker voorbeen. Oscar of Uphill zijn beide interessant. Maar ook een Scandic of zoon ervan zou wel eens goed kunnen passen

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:58

Ik wil haar inderdaad ook wel rustig de tijd geven. Laat haar momenteel vooral lekker op haar eigen benen sterker worden. Ik voel dat haar gangen er steeds beter uit komen, dus moet inderdaad eerst maar eens kijken wat het uiteindelijk wordt.

Dank voor jullie suggesties. Oscar/uphill had ik inderdaad naar gekeken. Het voorbeen is zeker niet een heel sterk punt van mijn merrie, dus het is niet handig om daar op in te leveren. Al is een sterk achterbeen uiteraard essentieler.

Zo alles overwegend is het misschien toch slimmer om haar nog even de tijd te geven en later evt. te dekken. Wil haar ook echt niet overhaasten. En ik denk dat ze er ook minder last van heeft als ze eerst eens wat sterker wordt.