foto's gevraagt en wat vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

foto's gevraagt en wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 00:50

Hoi,

Ik heb onlangs een pony gekocht.
Ze is 19 jaar en toen ze een week of 3 bij mij op stal stond is de tand arts geweest.
Nu is ze in een week tijd 3 gaten gegroeid met de singel en heeft ze echt een dikke buik.
Stalhouder zei eerst van ja maar ze eet nu goed maar toen ze me aan het rijden zag zei ze , ja die is idd erg dik...
Nu heb ik naar haar uier gekeken en ze zijn niet echt 'ingetrokken' zoals bij een niet dragende merrie. Ze zijn niet dik, maar naar mijn idee wel wat voller als 'normaal' maar aangezien ze 19 is en in het verleden (zoals de handelaar me vertelde) heeft ze 4 veulens gehad.
Dus dacht misschien dat het daaraan ligt dat ze wat voller lijken (hangend) omdat ze al 4 veulens heeft gehad en al 19 is, dan gaat de zwaartekracht natuurlijk ook werken. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en lette ook nooit echt op uiers, maar wat ik ervan gezien heb zijn de tepels altijd een beetje in het velletje eromheen getrokken zeg maar, dus dat ze zich als het ware tussen het velletje willen verstoppen zeg maar, bij mij merrie is het velletje en alle rimpeltjes er wel maar staan de tepels er wel uit zeg maar. Leg het mss een beetje warrig uit en een foto zou makkelijker zijn, maar mn verzorgster doet haar deze week omdat ik geen tijd heb, dus kan ook ff geen foto's van haar maken. Ook is ze met rijden een beetje narrig met aandrijven en dan vooral de overgang van stap naar draf en van draf naar galop. Dan kijkt ze echt erg zuur. Zou ze drachtig kunnen zijn en zo ja hoelang dan ong. vanaf welke mnd beging een buik een groei spurt te maken zeg maar? en vanaf welke mnd komen de tepels wat meer naar buiten? Wormen kunnen het niet zijn want ze is vorige mnd ontwormd en een grasbuik kan ook niet omdat ze op de paddock staat. Of zou het toch aan 2x dgs een halve kilo brok en 3x dgs kuil kunnen liggen???
Alvast bedankt voor het lezen

ijsklontje

Re: foto's gevraagt en wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 07:54

over wanneer groeit de buik en het uier, is het erg moeilijk om een uitspraak te doen. Dat is namelijk zooooooo verschillend.
Iets wat een beetje een indicatie zou kunnen geven zijn foto's, maar ook met een grote kanttekening gezien het feit dat de merrie al 4 veulens gehad heeft.

De 2 andere dingen die je kunt doen is

- de handelaar bellen en vragen of er een mogelijkheid zou zijn dat ze drachtig is.

- toch gewoon een dierenarts laten komen en opvoelen.

Dan heb je gewoon zekerheid en weet je waar je je op moet voorbereiden. Dan kun je ook haar voeding aanpassen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 08:43

Heb de staleigenaar gevraagd of die even wil kijken en indien nodig de dierenarts even wil bellen voor een eventuele scan of een onderzoek waarom ze dan zon dikke buik heeft mocht ze niet drachtig blijken. Omdat ze ook narrig is met aandrijven wil ik wel graag weten wat er is.
Bedankt voor je antwoord!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:58

kan ook zijn dat e reageerd op de kuil die ze krijgt.
sommige paarden krijgen daar een wat opgeblazen buik van.
over gaan op hooi kan dan helpen.

zou toch een veearts laten kijken of ze eventueel toch drachtig is of dat het komt van het voer

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:40

Hoi ellepel.

Bedankt voor je antwoord!
Hoop maar dat het aan het kuil ligt hahaha.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:43

Laten scannen dan weet je het zeker, mijn toen 2.5 jarige bleek ook dragend