Erg gevoelige hele dikke buik, wat moet ik hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Erg gevoelige hele dikke buik, wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 02:17

Mijn merrie is op 5 maart dit jaar uitgerekent. Ze is 3 maal gescand waarvan de laatste scan met 7 maanden was. We zijn er dus vrij zeker van dat er maar eentje in zit. Maar nou komt het, ze is echt verschrikkelijk dik(vind ik). Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt goed hoor, vind haar zelf niet echt vet van het eten maar het is echt die buik, het veulen. Voordat het zo ging vriezen had ze helemaal geen moeite nog met rijden, ging nog als een speer en was erg braaf. Nu al 3 weken niet kunnen rijden en ze is in die tijd echt flink gegroeid, toen het laatst dooide heb ik haar nog gelongeerd zonder touw en ze had er flink zin in, bokken en rennen en doen alsof ze helemaal nergens last van had.

Zo was ze:
Afbeelding

En zo ziet ze er nu uit:
Afbeelding

Filmpje:
Dikke buik draven

Maargoed, nou maak ik me niet echt super veel zorgen om de dikte van haar buik(naja ze moet niet heel veel verder groeien want dan ontploft ze) maar meer omdat ze zo gevoelig is. Voordat ze drachtig was mocht ik overal aan komen, dr buik, dr uiers schoonmaken de hele mikmak, geen probleem vond ze prima. Maar sinds ze een paar maanden drachtig is mocht ik al niet meer onderaan haar buik komen. Nou mag ik zelfs niet mijn handen op haar flanken leggen want dan tilt ze haar been gelijk op. Heb nog niet uitgeprobeert wat ze doet als ik mijn hand niet weghaal want blijkbaar vind ze het niet prettig wat ik doe. Als ik haar gewoon borstel met een zachte borstel mag ik 9 van de 10 keer wel gewoon haar buik poetsen dus ik denk niet dat ze er echt pijn aan heeft, zeker in combinatie met haar activiteit in het lopen. Dus ik ben een beetje in de war. Maar wat moet ik hier nou mee? Gewoon met rust laten zolang ze het niet prettig vind. Want als het veulentje er zo uit is moet het natuurlijk wel gewoon kunnen drinken. Kan de gevoeligheid invloed hebben op het wel of niet laten drinken van het veulen? En als ze hier moeilijk mee is, hoe kan ik dat oplossen?

Dit is mijn eerste veulen dus wil graag alles goed doen, ben misschien een beetje overbezorgd, maar beter dit problemen straks. Als ze bijna moet gaat ze trouwens 's nachts naar binnen zodat ze in stal kan bevallen ivm het weer, wil hier ook een webcam ophangen zodat ik er zeker weten bij ben om te helpen als dat nodig is(lees me suf over alles wat er fout kan gaan maar ga van het goede uit).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:19

wat voor ruwvoer geef je?
ik vind het namelijk ook wel wat op een gasbuikje lijken, en dan bedoel ik een dikke buik ten gevolge van het eten van voordroog/kuil
sommige dieren krijgen daar last van en een opgeblazen buik.
als het veulen er is mag die gewoon drinken hoor,ik zie het vaker dat merries wat sjaggerijnig worden als je aan hun buik wilt zitten of aan het uier.
zeker merries die voor het eerst bevallen hebben dat soort gedrag,maar als het veulen er is dan is het goed

als je nou twijfelt kun je de veearts vragen of die wil kijken of alles nog goed is.
maar de ene merrie word heel dik, de ander minder.
dat is bij mensen ook zo he, de een draagt heel anders dan een ander :j

corinep

Re: Erg gevoelige hele dikke buik, wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:27

Ze krijgen van die kleine baaltjes hooi uit het voorjaar van 2009 zei de boer. Het is lekker stevig hooi vind ik. Had hiervoor balen die half uit mekaar vielen omdat het zo kort gemaaid was. Ze krijgen geen kuil.

Met 7 maanden was ze ook al best wel dik toen ik de 3e scan heb laten doen en toen zei de DA dat er niets aan de hand was en dat ze er goed uitzag.

Balou_lover

Re: Erg gevoelige hele dikke buik, wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:59

Ik denk dat het ook gewoon komt van de 3 weken stilstaan.
Donna heeft met dat glibber weer ook een stuk minder gedaan, en die is ook mega rond geworden!!
En dat je niet aan de buik mag komen schijnt vaker voor te komen, en hoef je je geen zorgen om te maken!! (is mij verteld)