Natuurlijk dekken of vers sperma dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

Natuurlijk dekken of vers sperma dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:56

Hallo,

Ik heb een merrie die haar hengstigheid erg moeilijk laat zien. Na wat moeilijkheden bij de vorige dek (die natuurlijk was) doordat niet goed te zien was of ze hengstig was weet ik niet goed wat te doen. Ik denk eraan te dekken met vers sperma omdat het dan niet persé uitmaakt (?) of ze het goed laat zien of niet.
Is hier iemand die voor hetzelfde dilemma gestaan heeft? Wat heb je toen gekozen?
Kunnen jullie me misschien helpen in mijn keuze?

Groetjes Steffi.

fjordnina

Re: Natuurlijk dekken of vers sperma dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:39

Tja, in de fjorden kennen we het principe dat merries eventueel bij een hengst in de kudde mogen lopen. Het dekpercentage ligt hierdoor behoorlijk hoog.

Je kunt je ook afvragen of het dekken met die natuurlijke dekking wel secuur genoeg uitgevoerd is. De ene HH is namelijk de andere niet.

Verder is het natuurlijk mogelijk om gewoon te scannen om zo de eisprong te bepalen. Die dag ga je dekken (natuurlijk of via KI) en dan is de kans groter dat het pakt.

Soms komt het ook voor dat bepaalde combinaties gewoon niet werken. Het is een vreemd iets, maar het komt voor.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:21

het ligt er ook per ras aan ik heb een tinker (heel weinig hengsten op KI) merrie die nooit laat zien dat ze hengstig is en ik stel me altijd op hetmeest ongunstigste in en dat is dat ik haar bijna 6 weken (tot de eerste scan) kwijt ben voor een natuurlijke dekking. Bij inspuiten (vers/diepvries) moet je wel presies op de eisprong spuiten om te zorgen dat je merrie ook daadwerkelijk bevrucht wordt. dit kan weer extra kosten meebrengen net als het inbrengen van het sperma.

Vorig jaar had ik net mazzel en kwamen we bij de hengste boer en toen we aankwamen (100 meter naast de hengst uitgeladen) was er niet te zien ook geen interesse van de hengst en een uur later was ze gedekt voor de eerste keer een dag later nog een keer gedekt (in de kudde) en daarna was het al weer over en had ik haar binnen 3 dagen weer thuis kunnen hebben. We hebben haar laten staan tot de eerste scan en zijn haar toen pas wezen halen.

Het is waar je jezelf het prettigst bij voelt en of je je merrie misschien heel lang moet missen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:25

Heb je een ruin of een hengst op stal die kan schouwen? Ook als je merrie de hengstigheid niet laat zien, een ruin of een hengst weet meteen hoe laat het is.

Op het moment dat je laat schouwen, is dat voor de merrie ook fijner, dan hoef je niet zo vaak te laten scannen. Ik zou eerder voor KI gaan, dit met het ook op infecties en blessures. Heb je geen mogelijkheid om te schouwen, breng je merrie naar een hengstenstation, maar laat wel KI toepassen.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:47

Ik heb wel een hengstje (de zoon van mijn merrie). Er is niet de mogelijkheid om mijn merrie in een kudde bij de hengst te zetten. Anders was er niet echt een probleem geweest. Ik zou eerder kiezen voor Ki met vers sperma omdat dit voor haar denk ik minder stress gaat geven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:50

Ik zou mijn eigen hengst niet gaan plagen met schouwen, en uiteindelijk niet mogen dekken.
Breng naar het KI station/hengstenstation. En laat met vers sperma inseminseren. Wel zo rustig voor je merrie.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:35

Voor zover ik heb begrepen heb je vorige keer bij een hh laten dekken die niet zo heel netjes ermee omging (op het av forum las ik je topic). Wie weet, misschien laat ze het best goed zien bij een volwassen hengst, maar zagen zij het niet zo goed ;)
Soms hebben ze even wat meer tijd nodig, soms even een spuitje erbij om het iets makkelijker te laten zien, helemaal afhankelijk van de merrie.

Het ging om mirage waar je nu mee wilt dekken toch? Je mag, omdat je een hallim-dochter hebt ;) de diepvriesrietjes van mirage bij ons wel omruilen tegen een natuurlijke dekking van Kuray ;)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:58

@Shamal:
Je hebt het goed begrepen, ze zijn er niet zo goed mee omgegaan bij de vorige dekking.
Ik heb geen idee hoe ze het zou doen bij hh die wat meer kennis van zaken hebben...

Haha, leuk aanbod maar ik weet dat het van bij ons 8 uur rijden is tot bij jullie? (mijn veulen stond bij kathy toen jullie Aminah kwamen afzetten ;)) Ik ben zo enorm aan mijn merrie gehecht en kan haar echt niet zo lang missen. Bij La Mirage zou ik nog regelmatig naar haar toe kunnen als ik voor natuurlijke dek kies en bij jullie niet omdat het zo ver rijden is.. en ik wil eigenlijk erg graag een dek van La Mirage.. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:59

Heb je dr al eens hengstig laten spuiten?

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:13

ja, bij de vorige dek...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:19

Oh, en toen was het nog steeds niet zichtbaar..? Aan de hand van die spuit zou je vrij nauwkeurig te weten moeten kunnen komen wanneer ze hengstig is, vandaar dat ik het suggereerde. Verder is onze ervaring dat de hengst als het goed is dondersgoed weet wanneer 'ie moet springen...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:42

Steffi_H schreef:
@Shamal:
Je hebt het goed begrepen, ze zijn er niet zo goed mee omgegaan bij de vorige dekking.
Ik heb geen idee hoe ze het zou doen bij hh die wat meer kennis van zaken hebben...

Haha, leuk aanbod maar ik weet dat het van bij ons 8 uur rijden is tot bij jullie? (mijn veulen stond bij kathy toen jullie Aminah kwamen afzetten ;)) Ik ben zo enorm aan mijn merrie gehecht en kan haar echt niet zo lang missen. Bij La Mirage zou ik nog regelmatig naar haar toe kunnen als ik voor natuurlijke dek kies en bij jullie niet omdat het zo ver rijden is.. en ik wil eigenlijk erg graag een dek van La Mirage.. :)

Het aanbod blijft staan, dus mocht je je nog bedenken...

Maar, ik zou dan kiezen voor vers sperma, de DA eerst een keer laten scannen, hij kan dan zien hoever ze in haar cyclus zit en bepalen wanneer ze ongeveer weer hengstig zou kunnen worden. Dan rond die tijd weer scannen en dan evt. bijspuiten (hengstigspuiten) of afspuiten (als er een rijp follikel zit kun je deze afspuiten zodat ze binnen 36 uur ovuleert). Vers sperma erin, 24 uur later nog eens scannen of het ei eraf is, zo niet, dan nog een keer vers sperma erin, evt. opnieuw spuiten en weer een dag later scannen.
Dat klinkt heel ingewikkeld, maar als je een kundige DA hebt, dan weet hij/zij wel hoe het beste aan te pakken en wanneer je wel of niet wat moet doen. Je zit kort bij mirage in de buurt, dus als je goede afspraken maakt en uitlegt dat ze moeilijk zichtbaar is, kun je wellicht vers sperma na een telefoontje zo ophalen in een grote spuit met een inbrenghuls, dan kun je het desnoods zelf erin spuiten (laat je DA je even laten voelen waar de baarmoedermond zit enz.)

*edit* als je vlak voor de normale hengstigheid hengstig spuit, dan kunnen ze véél korter dan aangegeven als normaal na het spuiten al hengstig worden en zelfs ovuleren! Zo spoten wij passia te kort voor haar normale hengstigheid en ipv 3 tot 5 dagen later, werdt ze 2 dagen erna al hengstig en ovuleerde een dag daarna in de ochtenduren al... Dus bij twijfel op je gevoel afgaan en evt. eerder laten scannen!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:47

Als ik me bedenk laat ik je het zeker weten..

Klinkt idd erg ingewikkeld. Bij ons in de buurt is het dekstation waar ook al het diepvriessperma van mirage opgeslagen is. Daar zouden ze de hengst dan naartoe brengen, sperma afnemen en gelijk inbrengen. Ik denk dat ik het aan hen over ga laten dan.. Ik ga haar zoiezo laten opvoelen een week op voorhand ofzo zodat ik ongeveer weet hoe het zit met haar cyclus enzo en dan laat ik de rest aan het dekstation over...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:49

Dat is waarschijnlijk het makkelijkste indd. Wij doen bijna alles zelf, is wel zo makkelijk met hengsten thuis die laten weten wanneer de eisprong ongeveer plaatsvind en een stikstoftank met rietjes in de zadelkamer ;)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:55

Ja, da's wel erg handig. :)
Het zal deze keer allemaal wel goed gaan hoop ik. Ik ga alleszins voor vers sperma dan. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:13

Ik heb ook een merrie die geen hengstigheid laat zien, en die ik ook niet kan schouwen met onze eigen hengsten, omdat ze het dan nog niet laat zien.
Als ze geen veulen heeft laat ik de DA komen om te kijken hoever in een cyclus ze is en ik laat haar dan eventueel hengstig spuiten. Dan weet je wel ongeveer wanneer de hengstigheid is en kun je tegen die tijd de DA weer laten kijken hoever ze richting de eisprong zit. Mijn merrie is de afgelopen jaren zowel natuurlijk gedekt als met vers sperma geinsemineerd. Bij mij heeft het laatste ook de voorkeur, alleen heb je het zelf niet voor het zeggen en ligt het aan de hengstenhouder of die wel aan KI kan doen en de mogelijkheid daartoe heeft (ik had vorig jaar met mijn eigen dekhengst daar de mogelijkheid dus absoluut niet voor).