Stamboekpapieren Hannover aanvragen of evt KWPN?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Stamboekpapieren Hannover aanvragen of evt KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:40

Hoi allemaal,

sinds eind december heb ik een 1,5 jarige merrie in mijn trotse bezit. Haar vader is Rubinero en moeder vader Gambler's Cup.
Nu wil ik haar graag op laten nemen in het hannover stamboek, maar haar moeder is alleen in bezit van veulenpapier.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, en wat evt andere mogelijkheden zijn?
Ik heb er ook over zitten denken om naar KWPN te gaan, maar daar is Rubinero (nog) niet goedgekeurd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

danamuts

Re: Stamboekpapieren Hannover aanvragen of evt KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:55

Ik wist dat het niet mee ging vallen, maar dit valt bijna tegen? ;)
Is er dan niemand die dit in het verleden ooit gedaan heeft?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:09

Als je een buitenlandse merrie (waarvan de vader niet erkend is door het KWPN) wilt laten opnemen bij het KWPN moet je deze merrie een PROK- en cornage keuring laten doen. Al deze informatie staat ook op de site van het KWPN.

Een hannoveraanse merrie met een veulenboekpapier op laten nemen in het stamboek van Hannover gaat volgens mij gewoon hetzelfde als hier. Naar een keuring gaan en paard tonen!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:42

maar de moeder van mijn merrie heeft veulenpapier, de merrie zelf niet, dus weet niet of het dan ook zo gaat? De moeder kan ik immers niet laten keuren, aangezien ik niet weet waar en van wie ze is. Wel is er dna beschikbaar van moeders, wellicht dat dat zou kunnen helpen?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:57

Even voor de duidelijkheid: De moeder heeft een veulenboekpapier van het KWPN?
En watvoor papier heb je bij je eigen paard dan? KWPN of Hannover?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:19

moeder heeft inderdaad veulenpapier van hannover, paard zelf heeft nog niks. Een equi-pas (duits paspoort)

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:06

Spreek/schrijf je duits? Ik zou, als ik jou was, nl. even contact opnemen met het Hannoveraans stamboek. Raar dat je geen papier hebt.. Heeft de fokker die nog in zijn bezit?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:32

nee, dat is nooit aangevraagd, heb wel het dekbewijs, en een kopie stamboekpapier van de moeder.
De fokker zelf heeft dit niet aangevraagd, omdat het er niet van kwam om moeder te laten keuren. Hannover stamboek wist dat moeder in haar bezit was, en zei dat ze de merrie maar moest laten keuren.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:38

Maakt toch niet uit... of de moeder veulenboek geregistreerd is of stamboek?
Volgens mij krijg je gewoon een papier voor je veulen als de vader goedgekeurd is voor hannover.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:14

danamuts schreef:
moeder heeft inderdaad veulenpapier van hannover, paard zelf heeft nog niks. Een equi-pas (duits paspoort)

1. Hoe weet je dat de moeder een veulenpapier van hann. heeft en nog niet in het stamboek opgenomen? Heb je die merrie ook.
2. Je tweejarige, in het paspoort moet een papier bij zitten..tenzij het dier alleen maar als handelsobjekt rondloopt .. ( zie je vaak bij slachtpaarden of afgekeurde paarden, nl het papier zelf blijft altijd eigendom van het stamboek en het paard dient altijd van een pas vergezelt te zijn)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:54

ceasario schreef:
danamuts schreef:

1. Hoe weet je dat de moeder een veulenpapier van hann. heeft en nog niet in het stamboek opgenomen? Heb je die merrie ook.
2. Je tweejarige, in het paspoort moet een papier bij zitten..tenzij het dier alleen maar als handelsobjekt rondloopt .. ( zie je vaak bij slachtpaarden of afgekeurde paarden, nl het papier zelf blijft altijd eigendom van het stamboek en het paard dient altijd van een pas vergezelt te zijn)

De eerste eigenaresse heeft me dit gemeld. Zij zit hier ook op bokt, en heeft de moeder destijds verkocht met veulenpapier. Kan inmiddels wel zijn dat de huidige eigenaresse haar heeft laten keuren, maar daar kom ik niet achter vrees ik.
Mijn merrie heeft in het paspoort inderdaad staan dat Vader Rubinero is. IS dit voldoende voor hannoverpapieren dan? Dacht dat moeder daar ook bekend moest zijn ( met meer dan alleen een veulenboek) of heb ik me hierin vergist?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:25

Je moet gewoon een stamboekpapier bij het paspoort hebben..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:54

helaas, dat heb ik dus niet :(

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:26

Da's dan wel erg dom van die fokker zeg!

Persoonlijk denk ik dat je nu vast loopt.
Normaal ga je met je veulen (en dus de merrie) naar een zogenaamde "brand"-dag om het daar te laten brandmerken en DNA te laten trekken. Daar kunnen ze dan ook direct de merrie bekijken en opnemen.
Misschien dat ze nog DNA van de merrie hebben (dat ze als veulen getrokken hebben) en je op die manier wat kunt.
In ieder geval kunnen ze je bij Hannover vertellen of de merrie inmiddels is opgenomen of niet. Misschien willen ze zelfs de naam en telefoonnummer van de huidige eigenaar wel geven...
Zou d'r maar eens een telefoontje aan wagen dus. Zij zijn de enige die je absolute duidelijkheid kunnen geven.

Succes!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:49

Dat wordt toch lastig, ga maar proberen om op mijn beste duits een mailtje te typen. Wellicht dat ik haar bij t kwpn ook kan laten keuren of is dat onmogelijk ? (wil er dan wel een fatsoenlijk papier bij zien te krijgen)