twijfel over de uitgerekende datum

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

twijfel over de uitgerekende datum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:26

Hallo,

Onze merrie is drachtig. Het is ons eerste veulen, maar ze heeft vroeger al meerdere veulens gehad.
Ze is de eerste keer gedekt op 24 mei. Zowel daarvoor als daarna was gescant ivm moeilijk zichtbare hengstigheid, en daarna zijn we haar weer gaan halen want ze dachten dat ze was bevrucht. Paar weken later heb ik haar door de dierenarts laten scannen maar helaas: niet drachtig. Dus weer terug naar de hengst, ivm vakantie is ze toen pas 15 augustus weer gedekt. Hierna is ze enkele weken blijven staan zodat we zeker wisten dat ze echt drachtig was, dat bleek zo te zijn dus we zijn haar weer gaan halen. Ze is nu dus uitgerekend op 21 juli, maar ik vind haar best aan de dikke kant, en ik weet dat het niets hoeft te zeggen, ook omdat ze al eerder veulens heeft gehad maar bij mij komt steeds meer de twijfel: Zou ze misschien toch drachtig zijn van de eerste keer? Dan is ze namelijk al 29 april uitgerekend! Is nogal een verschil. Misschien zijn hier ervaren fokkers die mij kunnen vertellen of het met zo vaak scannen over het hoofd gezien kan zijn? En moet ik nu gwn afwachten of kan ik nog een echo oid laten maken voor zekerheid?
Hier een foto van der buikie gister (voor foto's van hoe ze normaal is, zie profiel)
Afbeelding
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, alvast bedankt voor de reacties!

ijsklontje

Re: twijfel over de uitgerekende datum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:57

hoe veel dagen had ze drachtig moeten zijn op het moment van scannen???

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:44

De eerste keer was enkele dagen na het dekken, de tweede keer scannen na 3 weken en toen zagen ze een vruchtje (is bij de hengstehouder gedaan, was hier zelf niet bij ivm vakantie)

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:12

hoe lang had ze drachtig moeten zijn, toen ze het vruchtje kwijt was?

De eerste scan bij de hengstenhouder is geweest, om te kijken of het ei weg was en de 2e zal rond 18 dagen geweest zijn. Dat is de normale drachtscan zeg maar.
De meesten checken dan 40 dagen na de dekking nog eens. Dat zou dan betekenen dat rond 40 drachtig had moeten zijn.

Normaal zouden ze het vruchtje dan niet moeten kunnen missen, maar er zullen gerust uitzonderingen zijn. Ook afhankelijk van de ervaring van de scannende arts.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:36

ff kijken hoor: ze is eerst gescant voor het dekken toen zat er een eitje, daarna na het dekken en was het ei weg. anderhalve week later zijn we haar gaan halen en met 37 dagen is ze gescant en volgens de da was ze helemaal leeg. Was niet mijn eigen arts, maar wel een goede speciaal voor paarden uit utrecht

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:31

Is ze rond de tweede dekking ook gescand? Als ze dan een ei aanmaakte en ovuleerde, zal ze niet van eerder drachtig zijn geweest

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:29

Hi Ik zit nu ook met een drachtige merrie die 30 april is uitgerekend! In eind september begin oktober vond ik haar al echt dik worden.. Ze was echt heel erg slank maar is binnen 2 maanden (ik heb haar eind augustus gekocht) kwam ze enorm aan. Aangezien het ook mijn eerste veulentje is en ik gehoord had dat ze de laatste paar maanden pas dikker worden vond ik het raar en ben ik er mee naar de DA gegaan. Alles bleek inorde en hij zei dat het heel gewoon was dat sommige merrie's veel sneller dik worden.

Foto van eind Augustus:
Afbeelding
Foto begin november
Afbeelding

Maar dit is natuurlijk ook een wat dunner paardje!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:10

Rond de tweede dekking was het heel onduidelijk, ze is sowieso altijd al lastig qua hengstigheid en bij het scannen zagen ze de eerste keer niets en hadden ze het al over hengstig spuiten, maar de tweede keer scannen dachten ze een ei te zien. Toen hebben ze der met de hengst laten lopen en is ze maar 1x gedekt (wilde niet echt meer) En daarna was het ei weg. thuis laten scannen en toen zat er duidelijk wat, ze begon ook al snel dikker te worden.
Jou merrie heeft ook een flinke buik XxStellaxX! Als ik dat vergelijk dan denk ik toch dat mijn merrie in april al bevalt, komt erg overeen.. Maar ze is wel wat breder, dus ik vind het heel moeilijk te zeggen :? Word toch maar afwachten ben k bang.. bedankt voor de reacties!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:14

No Thnx.. Ach gewoon afwachten hè, tis altijd spannend. Er staat vanzelf een veulen naast (als alles goed gaat) Maar je wilt er natuurlijk bij zijn neem ik aan? ik namelijk wel :P

Dacht wel even handig even 2 foto's, is wat makkelijker vergelijken al is mijn ponytje een stuk slanker dan een haflinger ;) Tenminste ik kon niet echt de bouw van je haf goed bekijken..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:13

Ja wil er graag bij zijn!! En mijn gevoel zegt dat het toch april word.. Dus gewoon goed opletten dan maar..
Jou pony is idd wat slanker, al is mijn haf ook vrij fijngebouwd en smal (voor een haflinger) Staan evt. meer foto's in me profiel.
Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:16

Goed de uiers in de gaten houden. Zodra de uiers opzetten en wat gaan druppelen kan het niet lang meer duren.