drachtige merrie heel zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xleetj

drachtige merrie heel zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:54

hallo

ik heb een drachtige haflinger merrie, ze is 6 maanden drachtig.
we hebben al 2 keen een inwendige ego laten maken, ze zeiden dat het er een was.
maar ze is al heel veel aangekomen ik voer hetzelfde als voor heen.
dus nu twijfelen we of het er een of twee zijn als het zo door gaat met groeien kan ik over een maand al niet meer rijden.

Marion71

Re: drachtige merrie heel zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:49

Wat is je bedoeling van dit topic?

Het niet meer kunnen rijden is niet het ergste. De risico's van een tweelingdracht zijn veel erger. Laat je da checken, dan heb je meer zekerheid. Als ze 2x gescand is, zal de kans op een tweeling niet zo groot zijn, maar je weet nooit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:51

op hoeveel dagen is er gescand?
Hoe oud is je merrie en heeft ze meerdere veulens gehad?
Mijn merrie is 14 en heeft met 7 maand een buik alsof er een olifantje in zit

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:13

Ik zou hem nog een keer laten controleren, hopen dat het 1 is.
Bij sommige merries gaat het veulen vroeg hard groeien, bij andere groeit het veulen de laatste maand erg hard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:43

Mijn merrie was afgelopen jaar ook heel zwaar in de laatste periode van haar dracht en 3 maanden voor de uitgerekende datum al op rust gezet. Ze wilde niet meer. Mijn andere merrie is 3 weken voor de bevalling nog gewoon op buitenrit geweest.
Heel afhankelijk per merrie maar vooral ook per dracht verschillend.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:44

Als je zeker weet dat er een veulen is haar gewoon rust geven indien zij (of haar lichaam) dat aangeeft.

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:59

Mijn merrie was ook behoorlijk zwaar.. Gewoon rustig aan doen, en als je het niet vertrouwd toch even de veearts laten komen.. :(:)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:24

lijkt me als ze twee keer een ego heeft gehad dat de DA het toch wel zeker weet en anders zou ik een andere DA nog even laten kijken voor de zekerheid.
wat het rijden betreft, je merrie geeft zelf aan als het te zwaar wordt voor dr. daar moet je gewoon goed naar kijken, verschilt echt per merrie tot wanneer je door kan rijden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:14

[VSW] -> [KS]

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:32

iedere merrie draagt anders en zoals al gezegd kan het ook zijn als ze meerdere veulens gehad heeft dat ze dan eerder heel dik wordt. Dus daar kun je weinig over zeggen.
Alleen scannen of opvoelen kan zekerheid geven. Verder gewoon de merrie goed in de gaten houden.
Hoe lang je door kunt gaan met rijden verschilt ook per merrie. Is afhankelijk van de conditie en wat er met haar gedaan wordt. Ik heb mijn merrie nog gereden op de dag van de bevalling. Ik heb haar toen nog gewoon bewogen, geen zware oefeningen meer wel erop met zadel. En een andere merrie kun je met 6 maanden alleen nog maar paard laten zijn en verder niks.
Dus dat zegt allemaal niks.

DA is de enige zekerheid.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:59

ik zou zeggen plaats eens een foto ik ben wel benieuwd hoe ze er uit ziet dan kunnen we aan de hand van de foto wel zeggen of je je echt zorgen moet maken want volgens mij lijkt het altijd of je eigen merrie te dik word van de dracht terwijl het voor een ander juist best mee valt het is puur hoe je je eigen merrie in model kent.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:07

Sommige merries hebben veel vruchtwater en lijken daardoor enorm.
Dat je niet meer kunt rijden is misschien jammer, maar dat risico loop je als je een veulen fokt, je moet altijd rekening ermee houden dat je niet door kunt blijven rijden.
Mijn merrie geeft na 5 maanden dracht al aan niet meer te willen werken, en ik respecteer dat. Ik heb de keuze gemaakt dat ik een veulen wil fokken, dan moet ik niet ten koste van alles alles willen.

xleetj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:34

Neonlight schreef:
Sommige merries hebben veel vruchtwater en lijken daardoor enorm.
Dat je niet meer kunt rijden is misschien jammer, maar dat risico loop je als je een veulen fokt, je moet altijd rekening ermee houden dat je niet door kunt blijven rijden.
Mijn merrie geeft na 5 maanden dracht al aan niet meer te willen werken, en ik respecteer dat. Ik heb de keuze gemaakt dat ik een veulen wil fokken, dan moet ik niet ten koste van alles alles willen.

zeker respecteer ik het als ze niet mee wil maar op het moment heeft ze er nog veel zin in heb zelfs nog met haar gesprongen ze was altijd lief en rustig maar nu was ze heel fris en ging ze er heel snel op af dus zin heeft ze er nog wel in

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:34

Maar dat geldt niet alleen voor als de merrie geen zin meer heeft, ook als ze te zwaar is voor nog een zadel erop te leggen. ;) Je geeft in je beginpost al aan dat je over een maand niet meer kunt rijden als dat zo door gaat, dat moet je gewoon aanvaarden. Als je er een hengst op zet moet je accepteren dat je enkele maanden niet kunt rijden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:06

Zonder zadel kun je ook nog heel lang lekker recreatief rijden ;) . (Tenzij ze een fijne opliggende ruggegraat heeft, dan zul je billeneelt moeten kweken :+ )

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:19

haha gem ;-)