[EH][KWPN]Sterwaardig? Welke hengst? (flemmingh X junior)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

[EH][KWPN]Sterwaardig? Welke hengst? (flemmingh X junior)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:36

Hallo,

sinds kort ben ik in het bezit van deze 4 jarige Flemmingh merrie. In eerste instantie heb ik haar voor de sport, maar omdat ik misschien over een jaar of 3 a 4 er een keer een veulentje mee zou willen fokken zou het leuk zijn als ze ster is. Ze is opgenomen in het stamboek en ze komt uit een zeer goede moederlijn.(te vinden op: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=110255 )

Weet iemand wat de kosten zijn van de keuring? Ik heb gezocht op de site van het KWPN maar kan het daar niet goed vinden. Nou is mij ook geadviseerd om er de IBOP mee te rijden, omdat ik meer ervaring heb met dressuurproeven rijden dan met keuringen. En het schijnt zo te zijn dat ze op de dag van de IBOP ook ster verklaard kan worden. En de IBOP schijnt goedkoper te zijn??

Wat vinden jullie van het exterieur?

Welke hengst zouden jullie erop zetten, wat zou welke hengst op een goede manier toevoegen aan mijn merrie? Ze heeft een uitzonderlijk goed karakter, maar zou graag zien dat een veulen iets 'spectaculairder' zou bewegen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-01-10 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tags toegevoegd

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:28

Ze is een plaatje en kan heerlijk bewegen, daarnaast heeft ze een super karakter... :9

Wat je zou kunnen doen is haar eerst even doorrijden in de sport, kijken hoever je komt in 3 à 4 jaar tijd.
Nu weet ik niet meer of ze Z1+5 moet zijn of dat ze het Sportpredicaat zou moeten hebben (Z2+1) om vrijstelling van beweging te krijgen bij de IBOP.
Dat zou betekenen dat je de IBOP met haar tzt zou kunnen rijden en haar na afloop alleen nog maar voor Stamboekopname hoeft aan te bieden (alwaar ze dan eventueel ster zou kunnen worden).
Hier vind je alle informatie over de IBOP; http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

Ik kan niet zeggen welke hengst goed zou zijn; wel kan ik zeggen dat de hengst wat 'edeler' mag zijn, met een krachtig/snel achterbeen (dit om het beeld wat flitsender te krijgen).
Wat ik zo leuk vind aan de afstamming van de merrie is, dat ze op Flemmingh na, vrij is van FFJ. Probeer dat zo te houden!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:17

Verder niemand een mening over het exterieur of de hengstkeuze?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:03

anonymous1 schreef:

leuk merrie ziet er goed uit mooie gangen.
Het lijkt wel dat ze een beetje week in de rug is (niet erg) hebben veel flemmingh nakomenlingen

Ik denk dat je gewoon dit jaar naar de stamboek keuring moet gaan en kijken of ze ster kan worden.
Of een Ibop rijden en dan gelijk voor stamboek opname kan ze ook ster worden.

Zo te zien heeft haar moeder een paar veulens van Negro gekregen.
En denk dat Negro ook wel op jou merrie zou passen. Hij geeft een goed achterbeen door.
Maar Uphill zou zeker ook wel een mooie combi zijn. Hij geeft mooie veulens met een super karakter
ook in beweging kan hij dan verbeteren op jou merrie.
En wat vind je van Houston.
Hij kan de rug verbeteren en sterk achterbeen. Maar dan moet je wel een merrie hebben met een goed karakter.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:16

jamestina schreef:
anonymous1 schreef:

leuk merrie ziet er goed uit mooie gangen.
Het lijkt wel dat ze een beetje week in de rug is (niet erg) hebben veel flemmingh nakomenlingen

Ik denk dat je gewoon dit jaar naar de stamboek keuring moet gaan en kijken of ze ster kan worden.
Of een Ibop rijden en dan gelijk voor stamboek opname kan ze ook ster worden.

Zo te zien heeft haar moeder een paar veulens van Negro gekregen.
En denk dat Negro ook wel op jou merrie zou passen. Hij geeft een goed achterbeen door.
Maar Uphill zou zeker ook wel een mooie combi zijn. Hij geeft mooie veulens met een super karakter
ook in beweging kan hij dan verbeteren op jou merrie.
En wat vind je van Houston.
Hij kan de rug verbeteren en sterk achterbeen. Maar dan moet je wel een merrie hebben met een goed karakter.

Ik denk dat ik er aan het eind van het jaar de IBOP mee ga rijden. Houston vind ik een erg leuke hengst maar ik denk dat hij wat te grof is voor mijn merrie, ik zou iets meer souplesse willen zien, iets meer chique. Uphill komt goed in de buurt. Qua karakter zit het wel goed, een erg braaf/werkwillig/koel paard, dus een hengst met wat meer spectakel zou niet verkeerd zijn.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:59

Er zit genoeg bloed in jou paard om te dekken met houston.
Kijk naar zijn veulens.
Maar uphill is natuurlijk zeker een mooie keus.
Maar als je echt iets anders wil dan andere wat vind je dan van Sir donnerhall. Een erg mooi paard fokt goed. geeft lengte in het voorbeen
sterke rug mooi gangen.

IBOP rijden eind van het jaar is een goed idee maar dan moet het paard niet te ver in de dracht zijn.
Ik heb zelf op verschillende paarden een IBOP gereden en de paarden moeten goed in conditie zijn. Ga vooral eens kijken bij een IBOP dan kan je zien hoe dat gaat.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:58

Houston x Flemmingh is een veel gemaakte succesvolle combi. Bovendien veredelt Houston. Heb zelf ook een Houston x Flemmigh waar ik erg blij mee ben. Dus zal Houston nog niet gelijk afschrijven de vraag is natuurlijk of hij over 4 jaar nog beschikbaar. Overigens moet je merrie wel genoeg lengte hebben want Houston wil nog wel eens poppetjes fokken. Maar geeft wel luxe en een super achterbeen.
Uphill lijkt mee ook geen rare keus en zelf ben ik nogal gecharmeerd van Rousseau.
Vind het lastig om te zeggen of ze sterwaardig is vanaf de foto's. Vind het wel een mooie merrie en zeker het proberen waard om haar ster te krijgen. Ze lijkt me alleen iets aan uitstraling te missen, ze doet wat gewoon aan. Verder is de beweging lastig te beoordelen vanaf foto's.