Birthalarm reserveren, hoe&wat en vooral wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cody

Birthalarm reserveren, hoe&wat en vooral wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:01

Hai,

Mijn merrie krijgt als alles goed gaat in juli haar eerste veulentje.
Ze is 18 juli uitgerekend en we hebben al een camera waarmee we haar tegen die tijd in de gaten kunnen houden. Nou zou ik ook graag een Birthalarm-singel, of, nog liever, HalsterBirthalarm gebruiken.
Nu kun je die her en der wel huren, maar die moet je natuurlijk reserveren.
Hoe doen jullie dat, aangezien je met de uitgerekende datum voor- en na die tijd beide wel 2 weken speling hebt? Ik kan nu nog lang niet inschatten hoe het er begin juli voor staat en of het er eind juli wel is. Of reserveren (en betalen) jullie zo'n alarm per maand?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:04

Je kunt hem reserveren bv 3 weken voor de uitgerekende datum tot 3 weken na de uitgerekende datum . Komt je veulen eerder kun je hem eerder terugsturen , en kost het je minder ! Komt je veulen later kun je hem meestal nog even bij je houden als je de verhuurder even inlicht.
Wat wel handig is om te weten hoe slaapt je paard , ivm de afstelling van het alarm ...
Mijn merrie mag rond 21 mei veulenen en ik ga het zonder alarm doen ... Verwacht dat ik op tijd veranderingen zie en dan wijk ik niet meer van haar zijde ...

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:06

Wij hebben het bij Divoza gereserveerd per mail, in februari. De merrie was begin mei uitgerekend. Deze datum heb ik doorgegeven en gevraagd of ik het alarm 14 dagen voor de uitgerekende datum kon ontvangen. Service was perfect, alarm kwam op de gewenste datum. Vervolgens heb ik het tot eind mei gehad omdat het veulen zolang op zicht liet wachten :o . Dit was geen enkel probleem. Na de geboorte teruggestuurd en de borgsom werd snel en correct verrekend en teruggestort. Prima service, ik kan het je aanraden!

fjordnina

Re: Birthalarm reserveren, hoe&wat en vooral wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:24

Ik heb ook geboortemelders in de verhuur, een halstermelder met gsm en een singelmelder met een kastje.

Het begint nu een beetje op gang te komen, zeker als je in april/mei een alarm wil huren is het verstandig om nu te reageren. Jij zit in juli dus dan is het vaak al wat rustiger.

Ik werk met een contractje waarin ik het alarm 4 weken vanaf de startdatum voor de betreffende merrie vasthoud. Meestal is dat ruim voldoende en is het in praktijk een week of 2.

Met die 4 weken zorg ik er wel voor dat de volgende huurder het alarm ook op tijd kan hebben. Het werkt daardoor heel helder en er is ook wel speling mogelijk als er niet direct een andere huurder gepland staat.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:41

Dus als ik hem, bij wijze van spreken, bij jou zou reserveren van 1 juli tot 31 juli en ik heb hem in die periode nodig als ik veranderingen bij mijn merrie zie, dan betaal ik alleen de periode dat ik hem daadwerkelijk opgehaald en gebruikt heb?
Wat zijn jullie ervaringen met halstermelders t.o.v. de singel? Zijn er verschillen in registratie of melding van de aanstaande bevalling of zijn ze even betrouwbaar?
En wat zijn de kosten voor de huur van de halstermelder?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:47

Ik vind de halstermelder veel fijner dan een singel, hij blijft super op zijn plek zitten, zakt niet scheef en wordt niet opgegeten door de andere paarden :)
Dat maakt het wat mij betreft betrouwbaarder en het is ook nog eens comfortabeler voor de merries.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:10

Ik zit met dezelfde vraag, wanneer zal ik met de geboorte melder beginnen. Drie weken voor de uitgerekende datum lijkt me een beetje lang eigenlijk. Zouden jullie een week van te voren aandurven?
Bij haar vorige (eerste) veulen is mijn dame na precies 11 maanden bevallen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:02

Mijn merrie is afgelopen jaar op 3 juni bevallen , ze moest pas 8 juli ! 3 weken van te voren is niet zo vroeg ze mogen vanaf 320 dagen veulenen , dat is dus 20 dagen eerder net geen 3 weken ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:47

Zinzi_jewel schreef:
Mijn merrie is afgelopen jaar op 3 juni bevallen , ze moest pas 8 juli ! 3 weken van te voren is niet zo vroeg ze mogen vanaf 320 dagen veulenen , dat is dus 20 dagen eerder net geen 3 weken ;)

5 weken te vroeg, dus rond dag 300? Alles goed gegaan? Dat is toch met geen geboortemelder te voorspellen...

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:49

Ik heb zelf een birthalarm (singel) en moet zeggen dat je er echt niet op kan vertrouwen, ik heb al verschillende bevallingen gemist.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:54

Belangrijk is idd te weten hoe je merrie slaapt.
Als je bijvoorbeeld deze merrie een tijdje volgt: http://www.marestare.com/fcam.php?alias=starlight , dan zul je zien dat een birthalarm (iig de halster en singelalarms) geen nut heeft. Eigenaar wordt de hele dag door om de haverklap gebeld.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:59

Ga eens langs bij fokkers in de buurt, mogelijk dat je daar iets kunt regelen. Soms hebben ze de birthmelder niet nodig (er zijn dit jaar vast minder merries vol) en kun je 'm daar huren/lenen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:44

gem schreef:
Zinzi_jewel schreef:

5 weken te vroeg, dus rond dag 300? Alles goed gegaan? Dat is toch met geen geboortemelder te voorspellen...

Op dag 301 is Evienne geboren , en nee helaas is het niet goed gegaan !
Ze heeft maar heel kort geleefd !!
Nee dat is met geen geboorte melder te voorspellen , maar daarom raad ik altijd aan rond dag 320 de melder aan als je een melder gebruikt !
Ik gebruik er dit jaar geen ....
Ik vertrouw op mijn intuitie dat Zintje aangeeft als het zover is ! Was 3 juni ook ....
Heb de DA nog gebeld of hij kwam , omdat zinti die dag zou gaan veulenen ....

Maar ik duim voor elke drachtige merrie dat ze een mooi kindje gaat krijgen ....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:11

Zinzi: je hebt pb :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:28

gem. je hebt anwoordt !!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:50

Ik heb het birth alarm (singel met gsm melder) gereserveerd voor de datum waarop Lotje nog twee weken te gaan heeft bij precies 11 maanden dracht.
Het geeft uiteraard geen zekerheid, maar ik vind het toch wel zo fijn om even gewaarschuwd te worden als ze ligt. Mijn merrie gaat in ons grote weiland bevallen, omdat ik onze stallen niet veilig vind. (En normaal gesproken staan ze daar in die tijd ook weer 24/7 buiten.)
Ik weet dat ze niet veel ligt. Niet in de stal en niet in het weiland. Ik vind een birth alarm dan wel zo fijn. Zeker omdat we in het weiland geen camera kunnen gebruiken.
Tegen die tijd zal ik daar ook gaan slapen. Ik hoop dat ik het aan haar kan merken. Ze geeft het altijd aan als er iets is of als ze iets wil.

(Ik moet nog wel uitvinden hoe het birth alarm werkt, want ik heb er geen ervaring mee.)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:18

Ik heb er een bij Divoza gehuurd. Vorig jaar heb ik het hier ook gedaan en ik was er heel tevreden over. Ik had hem twee weken van tevoren aangevraagd maar omdat mijn merrie al wat eerder dikke uiers kreeg heb ik gevraagd of ik hem eerder kon krijgen. Dit was geen probleem. Service is netjes in orde en goed geregeld. Over het alarm (singel) ben ik ook zeer te spreken. Mijn merrie heeft hem ruim twee weken om gehad en ik heb maar 1 x alarm gehad en toen was het gelijk raak. Dit jaar heb ik hem dus weer bij divoza gereserveerd en deze keer ook weer twee weken voor de uitgerekende datum.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:33

Iphi schreef:
Ik heb zelf een birthalarm (singel) en moet zeggen dat je er echt niet op kan vertrouwen, ik heb al verschillende bevallingen gemist.

Hoe kon dat gebeuren Iphi? Werkte hij niet? Of mss ging de merrie niet plat liggen bij de bevalling (tja, dat laatste weet je dus eigenijk niet begrijp ik)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:50

voor mensen in de omgeving nijkerk een tip

bij de kruif in nijkerk ( appel) kan je voor 5 euro p/d een geboortemelder huren

wel even reserveren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:01

Ik heb een halstermelder gekocht. Fijner dan die nare singels en als je veulen later komt geeft dat niks, ding is toch van jezelf.
Ik heb wel jaarlijks een veulen, voor éénmalig is huren goedkoper maar als je vaker een veulentje wilt fokken is zo'n halstermelder echt een aanrader.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:33

Bovendien kun je hem zelf ook weer verhuren, verdient ie zichzelf terug ;) .