friese hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pemanima

friese hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:23

Ik ben voor mijn friese merrie alvast aan het orienteren voor een hengst voor 2010.
Qua inteelt e.d. ben ik er al uit, alleen ik ken de friese hengsten nog niet zo goed, van daar mijn volgende vraag.
Welke friese hengst geeft een goed achterbeen en een sterke achterhand door?
Wat ook belangrijk is is dat de rug zeker niet te lang mag zijn.
Nou brand maar los *D

kim_hester

Re: friese hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:41

tja..
waar zat je zelf aan te denken?
ik kan bijv Dries zeggen, maar wie weet is jou merrie wel een Jasper, dus misschien kun je wat meer info geven?
Vader, moedersvader? Daar kun je al een heel eind mee!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:08

Op het friese paarden forum hebben ze hele goeie info over Friese dekhengsten, alle onderzoeken e.d.
Misschien moet je daar eens kijken. Ik heb er veel info gevonden over de hele lijn van vaders kant van mijn Fries. Snap nu waarom hij is zoals hij is zeg maar,haha.

Marjolein.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:25

Wellicht heb je de laatste Phryso ontvangen daar staat heel veel informatie in over de nakomelingen van de hengsten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:32

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:15

Ik heb bewust geen afstammeling genoemd, omdat ik heel benieuwd ben naar jullie kijk en mening op de friese hengsten.
Maar mijn merrie is van Fabe.
@ friesiszwart ik heb de laatste Phryso ontvangen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:48

Zelf kijk ik als eerste naar het inteeltpercentage deze wil ik laag houden, verder naar het witpercentage. Hierdoor vallen al veel hengsten af. Daarbij wil ik niet toegeven op beweging en karakter. Dan ga ik de hengsten bekijken en voor zover bekend de scores etc. Dan kom ik langzaam tot de hengst die ik voor de betreffende merrie wil gebruiken.

Moet ik wel aangeven dat mijn merries en nakomelingen allen meer dan voldoende maat en behang hebben en zijn bijna allemaal krachtig in de beweging zijn.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:27

@friesiszwart, mijn merrie heeft veel maat (is 1.70) en heeft veel behang, haar manen komen bij tot aan de grond.
En daarbij redelijk vrije bloed lijnen waardoor heel veel hengsen qua inteeltperc. kunnen.
Het enige minpunt van mijn merrie (athans dat vind ik :) ) is haar rug en haar achterhand, die wil ik graag verbeteren.