Merrie zonder tepels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emerald

Merrie zonder tepels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:55

Hoi bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat, zoniet dan hoop ik dat de moderators het verplaatsen.

Heb een vraagje over een merrie die ik gereden heb. Ik heb geen idee wat de afstamming was, maar ik gok een Ierse hunter x cob. Deze merrie kreeg allerlei klachten waardoor ze niet meer bereden kon worden en het plan was dat ze voor de fok gebruikt zou gaan worden. Tot mijn grote verbazing bleek de merrie geen tepels te hebben. Dat ben ik echt nog nooit tegengekomen. Het was dus uitgesloten dat ze een veulen zou krijgen.

Mijn vraag is dus, zijn er mensen die dat ook meegemaakt hebben bij een merrie? Ik ben benieuwd of dat nou zo zeldzaam is als ik denk dat het is.

Alvast bedankt.

Emerald.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:56

Is dit geconstanteerd door een dierenarts?

Sigrid

Re: Merrie zonder tepels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:01

In de natuur komen natuurlijk ook foutjes voor. Wellicht dat dit ook een oorzaak is van haar andere "klachten". Klinkt in ieder geval als iets dat het onderzoeken waard is. Zijn haar andere uiterlijke geslachtskenmerken wel normaal? Heeft ze bijvoorbeeld een normale kling? Is ze weleens hengstig (geweest)?
Heb je weleens in haar mond gekeken en heeft ze bijvoorbeeld hengstentanden (komt in uitzonderlijke gevallen ook bij merrie's voor, ik had er vroeger zelf één).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:03

was het geen omgebouwde ?
je ziet het niet vaak maar er zijn hengsten omgebouwd tot merrie ..

zat verder van binnen wel alles er ?

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:05

@ voorgaande: Serieus? Daar heb ik echt nog nooit gehoord :S
Maar ik ga met HJ mee, is dit geconstateerd door een DA of kijken jullie gewoon scheel? :P

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:06

@ sigrid

Mijn merrie krijgt ook hengstentanden door, aan beide kanten nog wel ik dacht dat het normaal was maar?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:06

[quote="nickyu"]was het geen omgebouwde ?

%) huh? hoezo? waarom?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:09

Janey1992 schreef:
@ voorgaande: Serieus? Daar heb ik echt nog nooit gehoord :S
Maar ik ga met HJ mee, is dit geconstateerd door een DA of kijken jullie gewoon scheel? :P

Ehhhhhhhh, nee ik kijk niet scheel. Een dierenarts heeft het niet hoeven constateren, het was heel duidelijk niet aanwezig. De binnenkant zit wel goed, want nadat we het hadden gezien hebben we haar wel na laten kijken. Ze is gewoon merrie, geen hermaphropaard.

Het zal wel een foutje van de natuur zijn, maar ik vroeg me gewoon af of dat vaker voorkomt.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:12

Sigrid schreef:
In de natuur komen natuurlijk ook foutjes voor. Wellicht dat dit ook een oorzaak is van haar andere "klachten". Klinkt in ieder geval als iets dat het onderzoeken waard is. Zijn haar andere uiterlijke geslachtskenmerken wel normaal? Heeft ze bijvoorbeeld een normale kling? Is ze weleens hengstig (geweest)?
Heb je weleens in haar mond gekeken en heeft ze bijvoorbeeld hengsten tanden (komt ik uitzonderlijke gevallen ook bij merrie's voor, ik had er vroeger zelf één).

De andere klachten hadden te maken met haar benen. Volgens de dierenarts niets met dit te maken. Waarschijnlijk als jong paard niet goed behandeld, gevoerd en/of gereden. Verder werd ze wel hengstig en was ze gezond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:15

nickyu schreef:

Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord :? Vind het ook moeilijk te geloven, eerlijk gezegd. Dat ze het bij mensen doen oke.. maar bij hengsten??? Kling nabouwen en de hele rutemeteut.. Zie het voordeel er niet van in ook. Waar zou dat dan moeten gebeuren?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:24

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:26

Ja maar dat is wat toch anders := Dat topic/verhaal ken ik. Dat is een ruin :P En heeft met een medische ingreep te maken. En het enige wat er 'merrie' aan is is de manier van plassen :) Voor de rest is het nog gewoon compleet een man.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:27

nickyu schreef:
moest even zoeken maar wist dat er op bokt ook iemand
ruin heeft laten ombouwen

[PP] Ruin wordt merrie...

ja maar dat is een medische omleiding van de urinebuis,dan worden er echt geen uiers en kling gecreeerd hoor.
deze operatie wordt gedaan als de orginele weg -de penis aangetast is door een of ander ,bv kanker.
hij wordt veel bij katten uitgevoerd

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:30

knollentuin schreef:
nickyu schreef:
moest even zoeken maar wist dat er op bokt ook iemand
ruin heeft laten ombouwen

[PP] Ruin wordt merrie...

ja maar dat is een medische omleiding van de urinebuis,dan worden er echt geen uiers en kling gecreeerd hoor.
deze operatie wordt gedaan als de orginele weg -de penis aangetast is door een of ander ,bv kanker.
hij wordt veel bij katten uitgevoerd

bij katten meestal blaasgruis bij paarden vaak ivm gezwel aan penis idd
als er normaal een kling is ed lijkt me van ombouwen idd geen sprake

heb verder nog nooit merrie gezien zonder tepels ..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:35

bizar. maar volgens mij wilde de TS antwoord op haar vraag. Mijn verzorgmerrie had vroeger echt miniminiuiers. Leek net of er niks zat. Eigenaar keek er niet naar en ze werd (net als andere merries) gedekt en drachtig. Toen kreeg ze wel uiers en melk (gelukkig maar) ze waren nog niet supergroot, maar het veulen kon er genoeg mee. Zou dat het ook bij jou kunnen zijn? Ik zou het wel even bij de DA laten checken hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:38

Zidore schreef:
bizar. maar volgens mij wilde de TS antwoord op haar vraag. Mijn verzorgmerrie had vroeger echt miniminiuiers. Leek net of er niks zat. Eigenaar keek er niet naar en ze werd (net als andere merries) gedekt en drachtig. Toen kreeg ze wel uiers en melk (gelukkig maar) ze waren nog niet supergroot, maar het veulen kon er genoeg mee. Zou dat het ook bij jou kunnen zijn? Ik zou het wel even bij de DA laten checken hoor!

uiers en tepels zijn verschillende dingen hoor,het paard waar ts het over heeft heeft dus geen tepels op de uiers...
uiers worden vaak pas echt goed zichtbaar als de merrie melk gaat produceren,tepels zie je zowiezo. drachtig of niet

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:47

Dus er zit zeg maar wel een soort "bolling" maar geen "tuutje" als ik het even zo mag omschrijven? Of is er helemaal niets te zien?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:49

ik schreef het dan verkeerd, haar tepels bedoel ik. Die waren nog niet 'uitgedaald' of hoe je dat dan zou moeten noemen. Je zag alleen hele kleine uiers..snap je? Die ook nog eens plat lagen en zo leek het alsof ze geen tepels had.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 03:37

Bedankt voor alle reacties.

Ze had echt niets. Ik dacht in eerste instantie ook dat ze gewoon heel klein waren, maar bij nadere inspectie was er gewoon helemaal niets. Niet het kleinste bultje. Gewoon een heel glad vel. Toen we haar later lieten onderzoeken door de dierenarts moest hij ook constateren dat het er echt niet zat en dat fokken dus ook geen goed idee was met deze merrie. Hij was het ook nog niet eerder tegengekomen. Maar ze werd wel hengstig en alle andere onderdelen zaten gewoon keurig op zijn plek. Behalve dat dan...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 03:44

Goh wat apart joh. Ik had echt nog nooit gehoord dat dat bestond.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 04:17

Heeft dat paard geen littekens er zitten ofzo?

Want ken wel een pony, die had in het prikkeldraad gezeten (ja weer zo'n voorbeeld waarom prikkeldraad niet een omheining voor je land moet zijn!). Maar die had dus alles stuk van onder, ook dr uiers.. De dierenarts heeft toen alles gehecht, maar de uiers naar binnen gehecht? Ze had dus geen tepels meer..
De pony is verkocht, de volgende mensen waren er of niet van op de hoogte of niet aan gedacht. Maar de pony is gedekt..
Toen het veulen er was, werd het duidelijk dat hij dus niet kon drinken, ze hebben het nog met de hand geprobeerd, maar tevergeefs....

Maar misschien is het gewoon een foutje van de natuur?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:58

kaatje89 schreef:
Heeft dat paard geen littekens er zitten ofzo?

Want ken wel een pony, die had in het prikkeldraad gezeten (ja weer zo'n voorbeeld waarom prikkeldraad niet een omheining voor je land moet zijn!). Maar die had dus alles stuk van onder, ook dr uiers.. De dierenarts heeft toen alles gehecht, maar de uiers naar binnen gehecht? Ze had dus geen tepels meer..
De pony is verkocht, de volgende mensen waren er of niet van op de hoogte of niet aan gedacht. Maar de pony is gedekt..
Toen het veulen er was, werd het duidelijk dat hij dus niet kon drinken, ze hebben het nog met de hand geprobeerd, maar tevergeefs....

Maar misschien is het gewoon een foutje van de natuur?

Nee, ook dat zat er niet. Geen spoor. Het was zo glad als de zijkant van haar snuit. (zonder snorharen dan.... :D ) Ik vond het echt heel apart, vandaar ook mijn vraag of anderen het wel eens gezien hadden. Ze had zelfs geen bolling waar de uiers zou moeten zitten. Alleen een spekglad velletje......

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:05

Dat is wel heel raar idd.. Heb je het al eens aan een DA gevraagd?
Misschien toch een foutje van de natuur?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:11

@kaatje89: De dierenarts heeft het ook goed onderzocht en zegt ook, foutje van de natuur. Hij was het echter ook nooit eerder tegengekomen. Een collega van hem ooit wel eens een merrie met 1, maar nog nooit een merrie met helemaal niets.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:13

Bij koeien komt dit wel voor, soort van dan.
Als je een tweeling hebt en de een is een vaarskalf, en het andere een stierkalf.
Dan is de kans zeer groot dat het vaarskalf niet vruchtbaar is.
Meestal kan je dat dan zien aan de platte tepels, bij normale kalveren zijn die namelijk anders ontwikkelt.
Misschien is het zoiets?