erfelijkheid en hoefkatrol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michaz81

erfelijkheid en hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:09

Hallo,

Ik ben erover aan het denken om een fokmerrie aan te schaffen. Ik kan er eentje kopen die in het verleden Z dressuur gelopen heeft. Verder is de merrie ster en sport en PROK gekeurd.

Echter ik weet dat de moeder van deze merrie hoefkatrol heeft. 2 van haar zussen hebben dat dus ook en zijn daardoor foktechnisch niet interessant meer. Zij is zelf echter op 3 jarige leeftijd al PROK gekeurd en heeft in de sport gelopen zonder kreupelheidsproblemen.

Mijn vraag is nu: is er een kans dat zij hoefkatrol vererft???Haar moeder heeft 1 op de 4 nakomelingen met (lichte) hoefkatrol gegeven. Zij is daarom gelijk op 3 jarige leeftijd al gekeurd.
Of is zij, als PROK merrie geen drager meer van hoefkatrol en zal zij het dus ook niet vererven??Ik bedoel maar: ik heb de foto's nog niet ingezien, maar acht mogelijk dat zij een 2 heeft voor sesambeentjes en daarmee dus binnen de PROK norm valt, terwijl haar zus een 2-3 heeft en daarmee erbuiten valt, terwijl zij(die zus)net zo goed niet kreupel loopt.En ik weet dus dat hoefkatrol erfelijk is, maar ik zou graag willen weten in hoeverre je "met een gerust hart"kunt fokken met een merrie die het zelf niet heeft, maar uit een lijn komt waarin het wel vaker voorkomt??Iemand hier toevallig ervaringen mee???

alvast bedankt!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:39

Hoefkatrol ze hebben of ze hebben niet. Lichte hoefkatrol bestaat niet..alleen aanleg tot..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:01

michaz81 schreef:
Of is zij, als PROK merrie geen drager meer van hoefkatrol en zal zij het dus ook niet vererven??Ik bedoel maar: ik heb de foto's nog niet ingezien, maar acht mogelijk dat zij een 2 heeft voor sesambeentjes en daarmee dus binnen de PROK norm valt, terwijl haar zus een 2-3 heeft en daarmee erbuiten valt, terwijl zij(die zus)net zo goed niet kreupel loopt.

Je haalt even wat dingen door elkaar.
De hoefkatrol heeft te maken met het straalbeen, niet met de sesambeentjes.
Het straalbeen maakt deel uit van de hoefkatrol.
Een hoefkatrol heeft dus ieder paard. (flauw grapje)

Een paard wat 'hoefkatrol' heeft, heeft een ontsteking aan de hoefkatrol veroorzaakt door een slecht straalbeen, vaak cijfer 4. Een 3 is zoals jij aangeeft is al niet meer goed maar dat betekent niet dat een paard met een 3 voor een straalbeen ook meteen 'hoefkatrol' heeft.

Een paard wat kreupel is aan hoefkatrol heeft vaak 4-en voor de straalbenen.

Ikzelf vind het bijzonder dat een PROK merrie die dus op jonge leeftijd goed bevonden was op het straalbeen, later een 4 ontwikkelt.
Of begrijp ik dat nu verkeerd uit je verhaal??

Sammie

Re: erfelijkheid en hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:09

Elk paard heeft idd een hoefkatrol. Het gaat dus om de hoefkatrolontsteking, waardoor ze vaak kreupel lopen. Afgekort HKO.

Prok gekeurd is wat anders dan prok goedgekeurd. Een merrie kan geprokt zijn en toch afgekeurd zijn. Een instinkertje dus in sommige gevallen :) Als de merrie prok goedgekeurd is, dan ga ik met Suzanne mee dat het wel erg apart is dat deze merrie toch later een 4 heeft (dat is dus het slechts wat het is. Vijven geven ze nl. niet).

Elk paard dat HKO (dus kreupel loopt ofwel speciale beslag/medicatie krijgt) of 3/4'en op jonge leeftijd heeft en niet kreupel loopt fok ik niet met een gerust hart mee. Genoeg merries waar wel meegefokt kan worden. Het is erfelijk.. Dat zou voor mij al genoeg zijn om er niet mee te fokken.

Hoe oud is de merrie nu?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:57

Er staat helemaal niet dat de merrie een 4 heeft, ze vraagt gewoon om de mogelijkheid tot.

Er staat ook prok gekeurd dus dat zegt inderdaad niks. Eerst kijken of prok als predicaat op het stamboekpapier staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:19

Tja de cijfers zijn ookal achterhaald wat ik begrepen heb,genoeg paarden die een 3/4 hebben en er niet kreupel mee lopen.Belangrijker is denk ik: zijn er paarden uit die moederlijn of de merrie zelf die kreupel lopen door hoefkatrolonsteking? zoja dan zou ik er niet mee fokken,prok of niet en zo nee dan zie ik het niet als een hele grote bedreiging.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:28

De vraag is of deze merrie ook inderdaad een PROK certificaat heeft. En hoe oud is ze nu? En is ze nu kreupel?
Hoefkatrol is eigenlijk heel makkelijk eruit te fokken, veel makkelijker dan OCD bv. De KWPN hengsten zijn allemaal PROK- goedgekeurd, dus als je daarmee fokt, is de kans op hoefkatrol niet zo groot, het slaat immers geen generatie over.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:35

Is het niet zo dat HKO op latere leeftijd ontwikkelt, zo tussen het vijfde en tiende jaar? En wat zegt een PROK over de kans op het ontstaan van HKO?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:32

HKO uit zich vaak op die leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat het slechte beenwerk ( waar HKO dus vaak door komt) al niet aanwezig is. En daar komt de erfelijke factor de hoek omkijken.

PROK goedgekeurd geeft 0-2 aan op de benen (met uitzondering van enkel beentjes waar 3 wel mag) OC(D) niet tot minimaal.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:24

zoek is onder mijn naam dan kom je in een hoefkatrol topic en daar vind je heel erg veel info!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:35

Normaal gesproken is hoefkatrolontsteking 25-30% overdraagbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:39

Nou dan wil ik wel weten waar en hoe dat onderzocht is..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:15

ja is daar ergens info over te lezen?

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:06

heb zelf jammer genoeg wat te veel ervaring met HKO, maar het is wel erfelijk.

bij hoefkatrolontsteking cat.3 worden de paarden (voor de sport) al niet meer ggk. Ik heb een pony gehad met cat 2-3 (op straalbenen) en die kon niet meer Z niveau lopen... hij loopt nu lekker aan het strand bij een meisje waar hij lekker buitenritten kan maken. mijn paard had 3-4 en liep na een tijdje onder het zadel toch echt wel kreupel. Ze is weer terug naar de vorige eigenaar en die wil er dus ook mee gaan fokken.... maar om even weer terug te komen op t bericht, ik zou dus niet met een paard gaan fokken waar in de lijn redelijk vaak hko voorkomt. Ik vind het risico toch te groot aangezien de kans op erfelijkheid aardig aanwezig is... Hko kan trouwens ook ontstaan door verkeerd rijtechnisch gereden zijn (op de voorhand en daardoor te veel belasting) of voeding ed.