Help! groei fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HellyA

Help! groei fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:21

Hallo allemaal,
Ik heb een fries hengst veulen van 10 mnd. Toen hij 5 weken oud was is zijn moeder dood gegaan aan koliek. Ik heb hem zelf veulenmelk gegeven enz. Nu staat hij in de opfok en maak ik mij zorgen over zijn schofthoogte. Het laatste wat ik wil is een super kleine fries. Ik gok dat hij nu rond de 1.38 m zit. Heeft iemand enig idee hoe groot hij word en wat ik kan doen om zijn groei nog te stimuleren? Zijn moeder was 1.65m en zijn vader 1.64 m
Graag reacties! Bedankt

Obelix_Luna

Re: Help! groei fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:23

dan heeft hij immers nog 5 jaar om te groeien ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:42

F-AM -> KS

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:45

Momenteel is hij niet groot voor 10 maanden, echter met voldoende goede voeding en beweging kan hij dit nog best inhalen. Ik zou mij hier op dit moment nog geen zorgen over maken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:46

Ik wilde net zeggen, dat kan je zo niet precies inschatten. Paarden groeien lang door. Ik zou hem niet gaan stimuleren om te groeien, lekker laten gaan. Geef hem de tijd.
Overigens vind ik je redenatie een beetje raar: ik wil geen super kleine fries? Wat doe je dan als hij klein blijft?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:06

offtopic: waarom wil je geen kleine fries? ik snap dat het 'minder' is maar dood gaat hij er niet aan.

ontopic: ik zou inderdaad nog even afwachten met het groeien stimuleren, dat kan altijd nog ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:10

hij zal nog een tijdje groeien
zorg dat hij genoeg voedingsstoffen en vitamine enz binnekrijgt die hij nodig heeft en genoeg vrijheid dat hij kan bewegen en verder genieten van em

HellyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:16

Bedankt voor jullie reacties! en om antwoord op de vraag te geven wat ik doe als hij wel klein blijft....dan komt er een grote fries bij.....verkopen zal ik hem niet snel doen.....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:25

Veulens die de moeder hebben moeten missen, lopen vaak achter in de groei, maar volgensmij komt de schofthoogte uiteindelijk wel goed, alleen later. Wel is het van belang dat hij er gewoon echt goed uitziet en nu niet schraal is.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:30

zorg gewoon dat hij genoeg goede stoffen binnen krijgt. En maak je geen zorgen over de schoft hoogte.. Hij is nog erg jong! Zoals er al eerder was gezegd, hij heeft nog 5 jaar om te groeien!! Zorg er maar gewoon voor dat hij gezond is, daar gaat het om!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:38

ik denk ook doordat je hem zelf hebt moeten voeden, hij een "achterstand" heeft opgelopen. Mits goede voeding en voldoende bewegingsvrijheid zou hij dit wel snel moeten inhalen. Bovendien zijn sommige paarden ook gewoon later rijp dan "gemiddeld"
Ik weet rijpaarden die een extra jaar "weidegang" gehad hebben na het zadelmak maken omdat ze tussen hun 3de en 4de levensjaar nog een dikke 5cm zijn gegroeid. Zonder die "rust"periode hadden ze die groeispurt waarschijnlijk niet meer zo hard gehad. Dus er is nog veel mogelijk

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:50

Vriendin hier heeft haar paard als jaarling uitgekozen "omdat hij zo'n fijn klein maatje had" (ze is zelf 1.60 m). Het half jaar erop kreeg hij een enorme groeispurt (helaas + OCD) en nu is het een 4 - jarige van dik 1.70 m :o .

Misschien moet jouw jaarlings groeispurt nog komen (minus de OCD dan he ;) )! Oppassen met teveel voeren.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:04

Als zijn ouders rond de 1.65m zijn, dan komt hij ook wel aardig in die richting. Hij heeft nog alle tijd om te groeien, maar dat staat ook al in de reacties hiervoor.

Het is echter niet zo dat een dier dat niet door de moeder is gevoed per defenitie klein blijft of een achterstand oploopt. Mijn inmiddels bijna 2-jarige Billy heeft nooit een achterstand gehad. Hij is vanaf zijn eerste week gevoed met Pavoveulenmelk(poeder) en dat hebben we gedaan tot hij ruim 6 maand was. Ook kreeg hij veulenbrok en at hij de Subli seniores van zijn pleegvader mee. Hij wordt in maart 2 en is nu 1.60m groot. Zijn vader en moeder zitten ook rond de 1.65m . Ik ben niet bang dat de mijne klein blijft.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:29

Vooral niet te druk maken, mijn merrie was 152 bij 2,5 4 1,60 en is nu 8 jaar en 167 + prok goedgekeurd.

HellyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:54

Bedankt allemaal voor jullie reacties, hij is verder gezond, staat de hele dag in de wei (kan naar binnen om te schuilen als hij wil) samen met 6 maatjes. Hij krijgt verder alles wat hij nodig heeft...ik zal dus gewoon geduld moeten hebben....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:56

Mijn merrie is met twee maanden weggehaald bij haar moeder (ik heb haar met twee maanden gekocht)... beide ouders waren 1.60m
maar zij is 1.39m en nu 5 en half jaar oud...

daarintegen is haar veulen 10 maanden oud en net zo groot als zijn moeder

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:40

Vaak fokken paarden naar de voorouders toe, dus als er daar soms een kleine tussen zit, heb je kans dat jouw paardje klein blijft, ook al heeft hij grote ouders en omgekeerd geldt dan ook weer. Wij hadden een warmbloedmerrie van 1m58 en haar twee veulens werden allebei door de 1m70. Friezen zijn meestal ook laatbloeiers, dus als die nu nog niet zo groot is, kan hij nog wel een scheut krijgen hoor. Zou hem wel speciaal bijvoederen voor de gewrichten en zo, maar niets geven om zijn groei te versnellen. Dit kan slechtere gevolgen hebben dan hem gewoon op zijn gemak te laten uitgroeien. En beweging is altijd goed, dat het hoef- en bewegingsmechanisme zijn ding kan doen. Weet je trouwens dat je ongeveer kunt schatten hoe groot je paard wordt? Als je een touwtje neemt en je meet vanaf de vetlok tot aan de elleboog en je draait dan je touwtje om naar boven, dan kun je meestal ongeveer zien hoe groot je paard wordt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op, maar meestal klopt dit wel vrij goed omdat de verhoudingen van het been meestal dezelfde blijven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:22

mdr schreef:
Weet je trouwens dat je ongeveer kunt schatten hoe groot je paard wordt? Als je een touwtje neemt en je meet vanaf de vetlok tot aan de elleboog en je draait dan je touwtje om naar boven, dan kun je meestal ongeveer zien hoe groot je paard wordt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op, maar meestal klopt dit wel vrij goed omdat de verhoudingen van het been meestal dezelfde blijven.

:j , maar ik vraag me af van welke leeftijd dit trucje op gaat.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:58

gem schreef:
mdr schreef:
Weet je trouwens dat je ongeveer kunt schatten hoe groot je paard wordt? Als je een touwtje neemt en je meet vanaf de vetlok tot aan de elleboog en je draait dan je touwtje om naar boven, dan kun je meestal ongeveer zien hoe groot je paard wordt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op, maar meestal klopt dit wel vrij goed omdat de verhoudingen van het been meestal dezelfde blijven.

:j , maar ik vraag me af van welke leeftijd dit trucje op gaat.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, hoewel ik zelf ook graag zou willen weten hoe hoog mijn knollie word. Maar als eigenaar van een 19 maand jong trekpaarde van 1.57 heb ik eigenlijk nu al niets te klagen :D

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:16

Ik zal het nog es aan mijn man vragen vanaf welke leeftijd dit geldig is (hij geeft mencursussen en heeft me dat trukje geleerd :-) ), maar ik dacht dat het zeker al vanaf jaarling kon tellen, vroeger dan dat weet ik het niet. Ik laat nog wel iets weten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:21

Ik heb het van onze hoefsmid geleerd, omdat ik wilde weten hoeveel onze 3-jarige nog zou groeien. Ze is nu een 6 jarige, en de meting klopte "precies" (nou ja, op de cm dan)

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:26

Toevallig is mijn man ook hoefsmid, dus waarschijnlijk iets wat ze op de hoefsmederijschool leren zeker :-) Heb het hem nog es gevraagd en hij zegt dat ze toch eigenlijk wel ongeveer twee jaar moeten zijn om dit trukje toe te passen en inderdaad, moet zeggen dat het bij ons ook al altijd tot op de cm klopte!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:29

@mdr: goed dat je het even hebt nagevraagd :j . Het zal wel te maken hebben met het feit dat de lengtegroei uit de benen moet zijn, denk ik.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:25

Nou lekker zijn gang laten gaan, mijn paard is van zijn 3e tot 7e nog 6 cm gegroeid, friesen zijn laatbloeiers

HellyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:11

gister weer bij mijn paardje wezen kijken...hij is in 6 weken tijd toch wel een eindje gegroeid! Zit nu rond de 1,48 denk ik...dus t gaat goed! eind deze maand word ie 1...