Wat voor training voor merriekeuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Wat voor training voor merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:50

Om het even duidelijker uit te leggen: hoe bouw je de training op voor een groene merrie waarmee je naar de keuring wilt?

Ik heb sinds kort een 2,5 jarige merrie die ik graag zou willen (laten) voorbrengen op de keuring. Ik heb hier zelf helemaal geen ervaring mee en zit er zeker ook over te denken om haar uit handen te geven hiervoor, maar het lijkt mij dat ik een deel van de training ook zelf op kan pakken?

Ik ben op zoek naar verhalen en ervaringen van mensen die (eventueel zelf hun merrie hebben klaargemaakt en die) me tips kunnen geven hoe ik de training aan kan pakken om haar voor te bereiden.

Overigens komt ze uit een nette (merrie)stam (komt o.a. GP paard Ojing uit) en kijkend naar bouw en beweging, verwacht/hoop ik dat ster zeker mogelijk is :).

Stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=493288

Lilliputter

Re: Wat voor training voor merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:32

Je kunt een groot gedeelte zelf doen, ook al heb je geen ervaring. Hiermee bedoel ik; laat de merrie vast wennen aan het poetsen, scheren, bitje in, misschien wat longeerwerk. Doe alleen dingen waarvan je zelf weet dat je er ervaring mee hebt. Dat kan ik zo niet inschatten. Wat ik hierboven noem is puur voorbereiding op de training die de merrie zal gaan volgen op een trainingsstal, maar het scheelt voor veel paarden wel een hoop stress.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:07

Dat is allemaal geen enkel probleem en zat sowieso al in de planning. Vandaag gezien dat ook het draven geen enkel probleem zal gaan worden :D.

Het gaat mij meer om de kleine dingen, bijv. i.v.m. het aan de hand monsteren. Hoe train je dat zo optimaal mogelijk (behalve "gewoon doen" :+)? Of het trainen van de bovenlijn, moet daar nog speciaal aan gewerkt worden?

Ik weet, omdat ik geen ervaring heb, niet goed wat ze graag willen zien dus waar ik aan moet werken :). Ik hoop dat ik een beetje duidelijk kan verwoorden wat ik bedoel :o.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:29

De meeste tijd gaat zitten in de zaken die Lilliputter al noemt en correct longeren.

Ik ben vorig jaar 8 weken van te voren begonnen met longeren met de pessoa. Als je handig bent met de dubbele longe kan je ook dat doen. Voor die tijd aan de han stappen voor conditie opbouw.
Het is ook handig om het vrijbewegen een paar keer te oefenen.

Optijd naar de hoefsmid. Nu kan je nog hele kleine aanpassingen doen.

Als je de kans krijgt naar een oefenavond gaan. Is de merrie ook een keer op vreemd terein.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:05

Ik rij wel eens paarden in voor iemand die een eigen trainingsstal heeft, en ook paarden klaar maakt voor de keuren, ze zadelmak maakt enz.

Zij heeft liever een paard dat netjes is opgevoed(vaststaan, borstelen, voetjes optillen, meelopen/draven) en verder nog helemaal groen is, dan een paard dat al ''half op weg'' is... Als jou trainingsmethode anders is dan die op die stal, zorgt dit voor verwarring bij het paard, en voor de trainer is dit ook niet makkelijker.

Misschien is het een idee om zelf langs de stal te gaan waar je je merrie een tijdje wil neerzetten, en met hun daar overleggen wat je thuis juist wel en juist niet moet doen. :)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:07

Bedankt allebei :). Dingen als aan de hand meelopen, longeren etc. zijn natuurlijk basisdingen, die zullen per stal niet als erg "afwijkend" worden ervaren verwacht ik :).

Zeker wel een goede tip om met een stal te overleggen hierover, heb jij nog goede tips in de regio Gelderland Henkjan :)?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:13

Waar zit je in Gelderland? Misschien is het via PB makkelijker?