Tweeling met 1 nageboorte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Tweeling met 1 nageboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:03

Vraagjes:

ik hoorde van iemand dat zij het meegemaakt heeft (zelf, dus niet van horen zeggen of van de vriend van buurman's neef) dat een merrie van haar drachtig was van een tweeling, wat zij overigens niet wist.
Ze heeft op een gegeven moment een dood, halfvolgroeide foetus aangetroffen in de wei, maar het leek erop dat er geen nageboorte aanwezig was.
De merrie bleef echter dik en na verloop van weken werd er alsnog een gezond veulen geboren! (vandaar dat ze toen pas wist dat de merrie een tweeling droeg)

Ze heeft er verder niet echt meer een studie van gemaakt, was gewoon heel blij met toch een veulen, maar zelf ben ik eigenlijk best nieuwsgierig naar het volgende, of het nou waarschijnlijk is of niet:

* KAN het uberhaupt dat de dracht van 1 van de tweeling voortijdig afgebroken wordt, maar het andere veulen gewoon doorgroeit? (Lijkt mij eigenlijk wel indien ze beiden een eigen placenta hebben), zonder dat er verder menselijk tussenkomen aan te pas komt (ontstekingen, antibiotica...)

* KAN het zijn dat van een een-eiige tweeling, (dus gebruikmakend van 1 placenta neem ik aan), 1 foetus wordt afgestoten (zonder placenta) en het andere veulen uiteindelijk gewoon geboren wordt en de (gezamelijke) nageboorte meeneemt? (zonder dat er een DA aan te pas is gekomen om ontstekingen te voorkomen / behandelen)

Zelf denk ik persoonlijk dat de tweeling niet een-eiig was en de nageboorte van de foetus door wilde dieren is meegenomen, maar dat zijn maar gedachtenspinsels ;)

Finstar1991

Re: Tweeling met 1 nageboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:04

Hoe lang was de merrie toen dragend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:07

volgens mij deelt een één-eiige tweeling 1 placenta, en bij twee-eiig hebben ze ieder hun eigen placenta.

toevallig zoiets in mijn vriendenkring onlangs gebeurd. de vrouw had een miskraam, maar na een week bleek dat er nog een vruchtje was.

edit:
ik lees nu dat het beide kan

Citaat:
Als het eitje heel vroeg in de ontwikkeling "beslist" om zich te splitsen in twee vruchtjes, dan krijgt iedere baby zijn eigen placenta (hoewel die wel weer vaak met elkaar vergroeien en dit meestal alleen microscopisch is vast te stellen) en ook zijn eigen vliezen. De baby's zitten dus ieder in een eigen vruchtzak met zowel een eigen chorionvlies als een eigen amnionvlies. Van deze tweeling is het vaak het moeilijkst om te zeggen of dit een ééneiige of twee-eiïge tweeling is. Immers een twee-eiïge tweeling heeft ook een eigen vruchtzak met eigen amnion- en chorionvlies (totaal vier lagen vlies in het tussenschot, zie tekeningen).
Als de splitsing iets later plaatsvindt, dan hebben beide baby's samen één placenta. Ook het buitenste vruchtvlies (het chorion) delen ze gezamenlijk. Wel hebben ze ieder een eigen vruchtzak die wordt gescheiden door twee lagen amnionvliezen. Door zorgvuldige inspectie van de placenta en de vliezen kan vaak wel gezien worden of het tussenschot bestaat uit twee of vier lagen. Als het tussenschot bestaat uit twee lagen, dan is met zekerheid te zeggen dat dit een ééneiige tweeling betreft.
Bij een heel late splitsing (komt weinig voor) hebben beide baby's een gezamenlijke placenta, maar ook een gezamenlijke vruchtzak. Ze worden dus niet van elkaar gescheiden door een vruchtvlies. Deze vorm van tweelingen is zeer zeldzaam, maar het is in dit geval dus direct duidelijk dat het om een ééneiige tweeling gaat.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:12

Willy_UrsB schreef:
Hoe lang was de merrie toen dragend?

Ik weet niet meer of ze dat gezegd heeft, maar het was zo groot als een flinke hond meen ik me te herinneren.

Suze: interessante materie +:)+ , dank je wel. Nu nog de vraag of 1 foetus daarvan kan overlijden, terwijl de ander door blijft groeien en niet in het afstotingsproces meegenomen wordt.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:29

Ik zou het persoonlijk heel raar vinden dat de vrucht eerder word afgedreven als de andere, als ze 1 placenta delen dan zitten ze ook in de zelfde vruchtzak dus dan zou die door de vruchtzak heen moeten zijn gekomen en dan had die vruchtzak zich meteen weer moeten sluiten om het andere veulen te laten zitten dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Maar als het een 2eiige tweeling zou zijn geweest dan hebben ze allebij een eigen placenta en eigen vruchtzak en dat zou het misschien wel kunnen. Maar het lijkt mij heel onwaarschijnlijk omdat als de baarmoedermond eenmaal open staat en de ene er wel door gaat en de andere niet zou dat ook heel vreemd zijn denk ik.

Zou er niet nog een merrie op die wei hebben kunnen staan die perongeluk drachtig was en heeft verworpen... Het lijkt zo onwaarschijnlijk dat dit kan maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:31

Het komt ook wel eens bij mensen voor, dat de ene fotus sterft en de ander door groeit..
Omdat het levende veulen het nog nodig is, komt de nageboorte er niet uit met het overleden veulen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:37

Bij mensen komt het weleens voor dat de ene helft van een tweeling (veel) eerder geboren wordt dan de 2de.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:39

mijn zoontje is er 1 van een 2ling en die hebben hun tijd netjes uit gezeten. kleinste kindje was met 16weken overleden en die heeft tot de geboorte gewoon nog in mijn baarmoeder gezeten.
Die kon er niet tussendoor even uit dus lijkt me dat dat bij een paard toch ook niet zou kunnen toch?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:48

Een eeneiïge tweeling is zeldzaam bij paarden, dus er zal wel sprake geweest zijn van een twee-eiïge tweeling. In dat geval lijkt het gebeurde me niet onmogelijk.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:49

Hou er rekening mee dat sommige merries de nageboorte opeten ;) Wordt in het wild ook gedaan, zitten nl voedingsstoffen in en het is tevens om niet op te vallen voor roofdieren.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:56

kappiegirl schreef:
mijn zoontje is er 1 van een 2ling en die hebben hun tijd netjes uit gezeten. kleinste kindje was met 16weken overleden en die heeft tot de geboorte gewoon nog in mijn baarmoeder gezeten.
Die kon er niet tussendoor even uit dus lijkt me dat dat bij een paard toch ook niet zou kunnen toch?

En zo heb ik een andere versie....
Mijn tante was zwanger ( wist niet dat het 2 beebjes waren) en heeft een miskraam gehad....
Enkele weken later toch nog maar een keer naar de verloskundige omdat ze toch dikker werd... En ja, daar zit dus nog een 2de beebje.....
Sporen van het andere beebje waren nog te zien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:00

gillian schreef:
Hou er rekening mee dat sommige merries de nageboorte opeten ;) Wordt in het wild ook gedaan, zitten nl voedingsstoffen in en het is tevens om niet op te vallen voor roofdieren.

Daar had ik idd nog niet aan gedacht +:)+ .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:01

Ziolette schreef:
Een eeneiïge tweeling is zeldzaam bij paarden, dus er zal wel sprake geweest zijn van een twee-eiïge tweeling. In dat geval lijkt het gebeurde me niet onmogelijk.

Als het zeldzaam is, is het dus niet onmogelijk :o? ?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:10

gem schreef:
Ziolette schreef:

Als het zeldzaam is, is het dus niet onmogelijk :o? ?

Nee, maar lijkt het me onwaarschijnlijk dat een overleden vrucht de vruchtzak uit komt als daar nog een andere vrucht in zit :? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:27

maar ze kunnen toch ook 1 placenta hebben en 2 vruchtzakken?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:33

Het lijkt me veel meer waarschijnlijk dat het dode veulen van een andere merrie afkomstig was...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:53

Mariska_28 schreef:
Het lijkt me veel meer waarschijnlijk dat het dode veulen van een andere merrie afkomstig was...

Dat was ook het eerste wat ik vroeg: "stonden er nog andere drachtige merries bij". Nou, nee dus....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:55

Ziolette schreef:
Nee, maar lijkt het me onwaarschijnlijk dat een overleden vrucht de vruchtzak uit komt als daar nog een andere vrucht in zit :? .

Dat leek me ook onwaarschijnlijk, vandaar de vraag / dit topic :) . Ik weet het niet of dat kan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:01

Laat ik het zo zeggen: Ik kan me niet voorstellen dat het wel kan. De baarmoeder gaat "open" zodat het veulen eruit kan, en drijft alles eruit. Zou dit niet gebeuren zou wat in de baarmoeder achterblijft gaan ontsteken (wat soms ook gebeurt als er een klein stukje nageboorte achterblijft). Merries worden hier zeer ziek van, kunnen hoefbevangen worden, en zelfs doodgaan.

Dus een merrie die 1 van de 2 veulens eruit werkt, en de 2e laat zitten en gezond en wel te wereld breng maanden laten.. nee valt bij mij in de catagorie 'broodje aap'.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:04

gem schreef:
Ziolette schreef:

Dat leek me ook onwaarschijnlijk, vandaar de vraag / dit topic :) . Ik weet het niet of dat kan.

Een vriend van mij heeft hetzelfde aan de hand gehad........

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:16

Mariska_28 schreef:
Dus een merrie die 1 van de 2 veulens eruit werkt, en de 2e laat zitten en gezond en wel te wereld breng maanden laten.. nee valt bij mij in de catagorie 'broodje aap'.

Bij dit soort verhalen denk ik idd ook in eerste instantie aan broodje aap, maar aangezien de mevrouw in kwestie echt een fokker is met een aantal veulens per jaar en geen "gelegenheidsfokker" of "puber-op-zoek-naar-sensatie" , vond ik het de moeite waard om deze vraag hier eens op Bokt te stellen. Ik ga mezelf niet bewust voor schut zetten met een onzin-verhaal ;) . Natuurlijk kan die mevrouw er hardstikke naast zitten en is er iets gebeurd dat zij niet weet, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat ze integer is.

Pirouetje, vertel :) ?
Laatst bijgewerkt door Gem op 08-01-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:17

Ik denk dat ze dan toch misschien nog een 2e merrie drachtig had waar ze het niet van wist..

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 03:15

Het was even zoeken maar ik heb het gevonden, komt uit de Welsh Pony and Cob Society journal uit 1994 pagina 107. Vertaald door joostvangestel

Citaat:
Synod Nutmeg (geboren in 1979 en dochter van Persie Brigadier uit Synod Glitters van Criban Bantam) had al heel goede nakomelingen gegeven voor de Hon. Mrs. Monck, bijvoorbeeld de goede dekhengst Yaverland Nero (Trisant stoeterij). Ze was verkocht op de Fayre Oaks veiling (19 September 1992) door Mrs. Gran-Parkes met haar veulen Twylands Nutflake (van Sunwillow Ofenpass) en haar jaarling Yaverland Nerys (van Scrafton Halley). Ze was gedekt op 3-4 Juni 1992 door de bruine hengst Trefaes Taran die 7 kampioenschappen had gewonnen in 1992.

Nutmeg werd gekocht door Mr. J. Parker, Beerlings Farm, Haine Road, Ramsgate, Kent, die reeds lang lid was van de WPCS (sinds 1962) voor zijn vriend Mr. J. Nicholson, High Halden, Ashford die eigenaar is van de palomino hengst Cennen Herriot (geboren 1985: Waxwing Herod x Brierwood Lady). Nutmeg en Herriot leefden samen met geen andere ponies in de buurt, maar Mr. Nicholson was teleurgesteld toen Nutmeg 2 weken na de veiling gedekt werd, omdat hij juist een veulen van Taran wilde.

Hoewel: op 14 mei 1993 bracht Nutmeg een vos merrieveulen, een typisch Taran merrieveulen met twee witte benen, maar ze weigerde het te zogen. Dit veulen is een kleine schoonheid en werd met de fles opgevoed. haar naam is Grenham Melody Rose en vele fokkers hebben geprobeerd om haar te kopen. Tot eenieders grote verbazing had Nutmeg nog een veulen, een palomino hengstveulen, een kopie van Cennen Heriot op 25 September, 4 maanden na het eerste veulen. Dit veulen zoogt en doet het best, zijn naam is Grenham Park Royal.

Wat een slimme merrie om twee veulens in 4 maanden neer te zetten, beiden hebben het overleefd en doen het goed. Misschien krijgt ze wel haar naam in het Guinness Book of Records!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 04:34

Ja dat kan mijn zusje was waarschijnlijk ook een tweeling en moeder heeft er dus één verloren en mijn zusje is verder gaan groeien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:45

Loolapelooza schreef:
Het was even zoeken maar ik heb het gevonden, komt uit de Welsh Pony and Cob Society journal uit 1994 pagina 107. Vertaald door joostvangestel

Citaat:
Synod Nutmeg (geboren in 1979 en dochter van Persie Brigadier uit Synod Glitters van Criban Bantam) had al heel goede nakomelingen gegeven voor de Hon. Mrs. Monck, bijvoorbeeld de goede dekhengst Yaverland Nero (Trisant stoeterij). Ze was verkocht op de Fayre Oaks veiling (19 September 1992) door Mrs. Gran-Parkes met haar veulen Twylands Nutflake (van Sunwillow Ofenpass) en haar jaarling Yaverland Nerys (van Scrafton Halley). Ze was gedekt op 3-4 Juni 1992 door de bruine hengst Trefaes Taran die 7 kampioenschappen had gewonnen in 1992.

Nutmeg werd gekocht door Mr. J. Parker, Beerlings Farm, Haine Road, Ramsgate, Kent, die reeds lang lid was van de WPCS (sinds 1962) voor zijn vriend Mr. J. Nicholson, High Halden, Ashford die eigenaar is van de palomino hengst Cennen Herriot (geboren 1985: Waxwing Herod x Brierwood Lady). Nutmeg en Herriot leefden samen met geen andere ponies in de buurt, maar Mr. Nicholson was teleurgesteld toen Nutmeg 2 weken na de veiling gedekt werd, omdat hij juist een veulen van Taran wilde.

Hoewel: op 14 mei 1993 bracht Nutmeg een vos merrieveulen, een typisch Taran merrieveulen met twee witte benen, maar ze weigerde het te zogen. Dit veulen is een kleine schoonheid en werd met de fles opgevoed. haar naam is Grenham Melody Rose en vele fokkers hebben geprobeerd om haar te kopen. Tot eenieders grote verbazing had Nutmeg nog een veulen, een palomino hengstveulen, een kopie van Cennen Heriot op 25 September, 4 maanden na het eerste veulen. Dit veulen zoogt en doet het best, zijn naam is Grenham Park Royal.

Wat een slimme merrie om twee veulens in 4 maanden neer te zetten, beiden hebben het overleefd en doen het goed. Misschien krijgt ze wel haar naam in het Guinness Book of Records!

Heel interessant stukje, Loolapelooza, dank je wel :) . Twee veulens in 1 jaar, met twee verschillende vaders..... heel apart! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.