Kosten van opfok en wat vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Kosten van opfok en wat vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:25

Hoi,

Nou mijn vragen zijn dus:

Wat zijn ongeveer de kosten van een simpele opfok? (daar versta IK onder: voeren, hoefsmid, schuil/stal)
Hoe lang mag een veulen daar staan en mag het ondertussen ook voor bijv. 2/3 maanden naar huis zonder dat je gelijk je plek kwijt ben?

P_Tries

Re: Kosten van opfok en wat vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:29

Dat verschilt ontzettend per opfok.. :j
Ik sta op een redelij uitgebreide opfok..

Maar ik denk dat hier geen richtlijn in zit..
Neem een bedrag van 50 tot 150 euro in je hoofd.. Dat is reeel denk ik.
Verder zul je afspraken moeten maken met de stal eigenaar over naar huis halen enzo.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:50

Lijkt me voor je veulen niet zo goed idee om het eventjes naar huis te halen. De groep accepteerd je veulen daarna waarschijnlijk niet meer en hij/zij zal weer opnieuw moeten 'vechten'' voor zijn plekje in de groep.
Als je een veulen in een opfokbedrijf zet is het de bedoeling dat hij/zij daar voor langere tijd verblijft.

Ik betaal in de zomermaanden 90 euro en in de wintermaanden 145 euro per maand ex hoefsmid, inentingen en wormenkuren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:55

Meestal mag je veulen er tot het jaar dat deze 3 wordt staan.

Mijn opfok:
Hengsten moeten voor het zomerseizoen weg, merries mogen blijven tot einde weideseizoen in het jaar dat ze 3 worden
Prijs: Zomers: 85 euro Winter: 135 euro
Hoefsmid en ontwormen komt daar bovenop, wordt wel daar allemaal geregeld.
(zelfde opfok als P_tries)

Naar huis halen zijn ze meestal niet erg happig op, omdat de kudde dan verstoord wordt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:13

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:17

wij hebben onze hengst in de opfok staan voor 85 p mnd. Incl. hoefsmid en ontwormen. Daar halen mensen alleen paarden op bijvoorbeeld als ze op stal gaan. Dan komen ze er pas weer bij als alles weer naar buiten gaat. Anders zit je inderdaad met rangordeproblemen en das niet echt lekker voor je beessie...
Wij halen hem van 't voorjaar weer op. Dan wordt ie al weer 3!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:28

meeste opfoks mag je niet weghalen tussendoor, eenmaal weg = weg
vaak zit je in de zomer van 60-90 euro en winter van 125-160 euro
hoefsmid en enting komen er dan vaak nog bij

1 tip die ik je geef
ga in de winter kijken, vraag of je alle jaargangen mag zien en kijk goed naar hun conditie

ik heb ook in de opfok gestaan maar heb hem uit de hel weggetrokken
tevens heb ik kennissen die hn paard meer dood als levend hebben terug gekregen
ik ben dus geen voorstander meer van opfok :n

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:32

Ik sta niet op een simpele opfok maar zal je toch even een beeld geven wat ik betaal.

In de winter staan ze in een grote binnenstal en wanneer het weer het toe laat gaan ze naar buiten de wei op, in de zomer is het 24/7 buiten.
Ze werken met een automatisch voersysteem en krijgen veel hooi bijgevoerd.

Entingen, hoefsmid en wormenkuren betaal ik apart maar wordt wel allemaal voor me geregeld.

In de zomer betaal ik 95,- en in de winter 135,- per maand, ik zou zeggen ga eens bij verschillende plaatsen kijken ik sta nu bij www.anicare.nl en ben super tevreden over hen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:38

Nou ja tis nog heel niet zeker hoor, wou heel misschien volgen jaar vragen of ik bij iemand een veulen kan fokken. (mits het opt werk goed blijf gaan enzo)
Maar wou me graag even orrienteren naar andere hun ervaringen.

En dat naar huis hda ik gedacht als het beestje een jaar of 2 zou zijn om wat bij te leren en dan weer het land op.
Maar indd, dat is niet echt bevorderlijk voor de rust en rangorde.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:22

Mijn ervaring voor mijn nu 4 jarige B merrie.

is naar een opfok gegaan in maart van haar 2 jaar. Grote loopstal en elke dag efkes in de paddock.
Waren met 4 van haar leeftijd.
Daar betaalde ik 130€ in de zomer (dag en nacht buiten) en 180 in de winter.
Ik heb ze in augustus van haar 2 jaar daar een week weggehaald voor een wedstrijd, en dan terug op de wei gezet zonder probleem.

Mijn andere merrie is nu drachtig voor april, en de condities zullen zijn voor het veulen als het gespeend is:
80€ in de zomer, ook buiten dag en nacht, 100€ in de winter, in een grote loopstal voor de eerste en tweede winter.
De oudere veulens en kweekmerrie blijven ook buiten in de winter, fokker heeft 60ha weidesland!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:55

marcha1987 schreef:
En dat naar huis hda ik gedacht als het beestje een jaar of 2 zou zijn om wat bij te leren en dan weer het land op.

Alles wat je ze bij wilt leren als ze 2 zijn, kun je ook doen als ze 3 zijn. Mijn mening: lekker laten staan in de opfok, of geheel niet naar de opfok.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:58

marcha1987 schreef:

Nee en waarom zou je dat eigen willen. Ze hebben nog een heel leven te gaan. Dat kun je ze ook wel met 3,5 leren hoor :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:02

ikdoemaarwat schreef:
meeste opfoks mag je niet weghalen tussendoor, eenmaal weg = weg
vaak zit je in de zomer van 60-90 euro en winter van 125-160 euro
hoefsmid en enting komen er dan vaak nog bij

1 tip die ik je geef
ga in de winter kijken, vraag of je alle jaargangen mag zien en kijk goed naar hun conditie

ik heb ook in de opfok gestaan maar heb hem uit de hel weggetrokken
tevens heb ik kennissen die hn paard meer dood als levend hebben terug gekregen
ik ben dus geen voorstander meer van opfok :n

Tja... er zijn enkele bedrijven die het niet netjes doen, maar er zijn ook zat bedrijven waar de paarden er altijd erg netjes bijstaan!
Kom eens een keer onverwachts kijken is mijn tip, of bel een kwartiertje van tevoren dat je in de buurt bent, en of je dan toch even langs mag komen oid.
Zo krijg je het beste een inzicht van bepaalde bedrijven denk ik. :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:13

De prijs die wij betalen voor de opfok weet ik zo niet, maar ik zou net wat al gezegd is een aantal keer gaan kijken en ook onaangekondigd.

Wij hebben bij ons eerste opfok bedrijf erg slechte ervaringen gehad en hebben onze 1 en 2 jarige nu op 2 verschillende maar goede bedrijven staan.

Ze komen dagelijks uit de loopstal en in het weide seizoen staan ze 24/7 op goed grasland.

De opfok wordt gewoon duurder naar mate je meer verlangt, bij het ene bedrijf komen ze dagelijks in de hand bij het ander niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:02

Wij hebben onze twenter bij de Gouden Hoep in Blija (Frl) staan en dat bevalt heel goed :j

Je kunt daar een jong paard voor de zomer brengen en dan aan het einde weer ophalen en het volgende jaar weer brengen voor een zomerseizoen. Echter, voor je paard is het beter om hem/haar gewoon 3 jaar in een groep te houden. De groep voedt elkaar op en bij de Gouden Hoep staat er ook nog een ouder paard tussen, die wordt ook wel de opvoeder genoemd. Wij zijn zeer tevreden!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:30

Pletje123 schreef:
bij de Gouden Hoep staat er ook nog een ouder paard tussen, die wordt ook wel de opvoeder genoemd.

Bij de opfok waar mijn veulen staat ook; werkt heel goed.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:05

Pletje123 schreef:
Wij hebben onze twenter bij de Gouden Hoep in Blija (Frl) staan en dat bevalt heel goed :j

Je kunt daar een jong paard voor de zomer brengen en dan aan het einde weer ophalen en het volgende jaar weer brengen voor een zomerseizoen. Echter, voor je paard is het beter om hem/haar gewoon 3 jaar in een groep te houden. De groep voedt elkaar op en bij de Gouden Hoep staat er ook nog een ouder paard tussen, die wordt ook wel de opvoeder genoemd. Wij zijn zeer tevreden!

daar staat het veulen van mijn vriendin ook
1 van de weinige opfokbedrijven die ik wel ok vind
voor mij te ver weg,anders had ik het wel gedaan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:06

Henkjan schreef:
Tja... er zijn enkele bedrijven die het niet netjes doen, maar er zijn ook zat bedrijven waar de paarden er altijd erg netjes bijstaan!
Kom eens een keer onverwachts kijken is mijn tip, of bel een kwartiertje van tevoren dat je in de buurt bent, en of je dan toch even langs mag komen oid.
Zo krijg je het beste een inzicht van bepaalde bedrijven denk ik. :)

voor mij hoeft het iig niet meer :n mijn kerel staat prima zoals ie staat
maar voor TS is dit wel handige info :j

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:53

Prijzen tussen € 80,- en € 150,-. Is ook geheel afhankelijk van provincie, hoeveel paarden bij elkaar, bijkomende kosten voor ontwormen en hoefsmid en entingen, etc.
Je moet ook zeker eerst een keer gaan kijken hoe de paardjes erbij staan, want sommige opfokkers donderen lekker een baal voordroog in de wei en bekommeren zich er verder niet om.
De goede opfokkers checken iedere dag alle paarden!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:36

ikdoemaarwat schreef:
Pletje123 schreef:

daar staat het veulen van mijn vriendin ook
1 van de weinige opfokbedrijven die ik wel ok vind
voor mij te ver weg,anders had ik het wel gedaan...

Voor ons is het slecht 10 minuten autorijden :) We gaan eens in de twee maanden kijken en hij, onze twenter, ziet er eigenlijk altijd goed uit. Er staan ook jonge paarden van bekende namen en ik denk dat dat ook wat zegt.

Mijns inziens moet je niet willen bezuinigen op de opfok van je toekomstige (sport)paard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:55

De start van de opfok op een opfokbedrijf is het belangrijkste.
Je dient een veulen daar heen te brengen in optimale conditie, dus ruim afgespeend en kan brok opnemen en goed ontwikkeld.
Ik zie vaak beestjes binnenkomen op bedrijven van wat moet je ermee.
Te klein, niet goed ontwikkeld, mager, duf, slecht in de haren,etc. en dan kan je niet verwachten dat je na 3 jaar er een 'topper' weg haalt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:08

Pletje123 schreef:
Voor ons is het slecht 10 minuten autorijden :) We gaan eens in de twee maanden kijken en hij, onze twenter, ziet er eigenlijk altijd goed uit. Er staan ook jonge paarden van bekende namen en ik denk dat dat ook wat zegt.

Mijns inziens moet je niet willen bezuinigen op de opfok van je toekomstige (sport)paard.

ik had ook niet bezuinigd met de opfok van mijn hengstje.....betaalde zelfs nog meer dan bij de gouden hoep
maar ik wou geen 4 uur reizen om een kwartier bij hem te kunnen zijn omdat ik hem minimaal 1 x per maand wou zien en liefst nog vaker
dus koos voor een stal dichterbij (alsnog 2 uur reizen) maar tjee, wat ben ik blij dat ik weg ben daar want hij zag er echt niet uit nadat ik even een periode eventjes wat langer niet kon opzoeken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:43

ceasario schreef:
De start van de opfok op een opfokbedrijf is het belangrijkste.
Je dient een veulen daar heen te brengen in optimale conditie, dus ruim afgespeend en kan brok opnemen en goed ontwikkeld.
Ik zie vaak beestjes binnenkomen op bedrijven van wat moet je ermee.
Te klein, niet goed ontwikkeld, mager, duf, slecht in de haren,etc. en dan kan je niet verwachten dat je na 3 jaar er een 'topper' weg haalt.

Een goed begin is het halve werk :j

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:41

ikdoemaarwat schreef:
ik had ook niet bezuinigd met de opfok van mijn hengstje.....betaalde zelfs nog meer dan bij de gouden hoep
maar ik wou geen 4 uur reizen om een kwartier bij hem te kunnen zijn omdat ik hem minimaal 1 x per maand wou zien en liefst nog vaker
dus koos voor een stal dichterbij (alsnog 2 uur reizen) maar tjee, wat ben ik blij dat ik weg ben daar want hij zag er echt niet uit nadat ik even een periode eventjes wat langer niet kon opzoeken

Verschillende kennissen van mij hebben in totaal 3 paarden in verschillende perioden van een opfokbedrijf gehaald, die in slechte conditie naar huis kwamen. Bloedworm was de oorzaak. De jaarling is er niet van hersteld en moest helaas worden geëuthanaseerd.
Het is dus zaak om goed op te letten en goed te informeren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:07

Ik heb mijn veulen sinds 3 maanden in de opfok staan. Dit bevalt prima! Hij staat s zomers dag en nacht in de wei, en in de winter in een grote loopstal met 7 anderen, en elke dag gaat hij een paar uur naar buiten. Ik betaal in de winter 125 euro en in de zomer 95. Dit is incl voer en ontwormen etc, hoefsmid entingen komt er nog bij.
Het is een goede stal, je mag altijd komen kijken. Ik hoef ook niet te bellen als ik langs wil komen. Lijkt me ook niet zo'n goed teken als dat moet! Ik kom zo'n 3x per week bij hem. Kan hem dan lekker poetsen enzo. Ideaal!