[H] Hengstenkeuze merrie Sorento x (Magic) Ronaldo x Elcaro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amika123

[H] Hengstenkeuze merrie Sorento x (Magic) Ronaldo x Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:33

wie kan mij helpen om een keuze te maken voor mijn merrie?
Merrie is snel zenuwachtig en heet maar wel braaf karakter.
Ik probeer zo snel mogelijk een standfoto toe te voegen.
Graag wat meer swung en rust. Iets strekkender voorbeengebruik.
Tips of ervaring?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-01-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Lilliputter

Re: [H] Hengstenkeuze merrie Sorento x (Magic) Ronaldo x Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:12

Zo te zien kan deze merrie wel wat lengte gebruiken. Wat vind je van Oscar? Heeft een heel fijn karakter en die zal denk ik de punten gaan verbeteren :)

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:53

Dank je Lilliputter!
Ik was zelf aan het denken aan duits bloed omdat het mooi aansluit op haar stamboom. Ben wel fan van Gribaldi maar weet niet of dit in deze zo 'n goede combi is. Moet zeggen dat ze op deze foto ook wel wat "in elkaar gedrukt" lijkt. Van Oscar weet ik zelf niet zo veel. Zal eens e.e.a opzoeken. Er zijn voor en tegenstanders van het mengen van duits en nederlands bloed.
Meer adviezen?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:49

Amika123 schreef:
Dank je Lilliputter!
Ik was zelf aan het denken aan duits bloed omdat het mooi aansluit op haar stamboom. Ben wel fan van Gribaldi maar weet niet of dit in deze zo 'n goede combi is. Moet zeggen dat ze op deze foto ook wel wat "in elkaar gedrukt" lijkt. Van Oscar weet ik zelf niet zo veel. Zal eens e.e.a opzoeken. Er zijn voor en tegenstanders van het mengen van duits en nederlands bloed.
Meer adviezen?

Zou zelf niet met duits bloed verder gaan, maar eerst weer een sterke, degelijke kwpn'er met een goede bovenlijn en lengte in het lijf!
Begrijp je laatste opmerking ook niet moet ik eerlijk zeggen, de hele pedigree van je merrie is sowieso erg gemengd bloed en ik zie daar niets verkeerds in.
Het enigste wat ze mij ooit eens hebben verteld, is dat je uitmoest kijken met SF-bloed omdat daar nog wel eens hoefkatrol voorkwam. Maar of dat waarheid is, laat ik in het midden.

Zou dus Gribaldi absoluut niet nemen, ook geen Flemmingh bloed. Oscar is een optie, Rousseau of Rhodium zou ik ook nog wel zien zitten... dat zijn de eerste 3 die bij me opkomen.

Is de merrie nooit aangeboden geweest voor stamboekopname? Zou je dat en prok laten keuren niet eerst doen, alvorens er mee te gaan fokken?
Of is het veulen voor jezelf?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:20

Die opmerking kwam eigenlijk vanuit een topic dat ik aan het lezen was over nederlands en duits bloed. Wat vliegen de mensen elkaar aan zeg!
Dus jij zou de basis in het KWPN leggen? Waarom Rousseau of Rhodium?
Merrie is nog niet naar de keuring geweest, denk dat ik volgend jaar pas ga. Ze is nu nog erg "jong". Ze is volledig op de foto's geweest en goed. Ze hoeft voor het KWPN alleen een aanlegtest te doen om mee te mogen doen aan de keuring dus weet nog niet of ik haar laat "prokken".
Het is de bedoeling dat het veulen voor mezelf wordt.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:06

hey
nou wij hebben een merrie die daaar op lijkt
en vanqeur lijkt me wel een goede ultimo zou ook kunnen
vanqeur is internationaal springen
daar hebben wij 2 van

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:15

Amika123 schreef:
Dus jij zou de basis in het KWPN leggen? Waarom Rousseau of Rhodium?
Het is de bedoeling dat het veulen voor mezelf wordt.

Ja ik zou het nu bij het KWPN zoeken, kracht!!!
Ik ben héél slecht in het uit leggen waarom? Als ik lees waar je merrie van afstamt, dan is dacht ik zowel Sorento als Ronaldo niet het sterkst in hun ruggen. Rousseau is dat wel en geeft ook een goed achterbeen gebruik en een mooi/goed exetrieur mee. Als het veulen dan ook nog de souplesse heeft van de merrie, dan denk ik dat je een leuk veulen zou kunnen krijgen.

Zou wel met haar naar een keuring gaan voor stamboekopname; geeft een meerwaarde, net als Prokken.

Lief bedoeld waarschijnlijk shannonh123, maar dit is een 'echte' dressuurmerrie en geen springer :?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:39

Dank je Karinna,
hier kan ik idd wel wat mee. Een sterke achterhand heeft ze wel. Wil ook graag met haar naar de keuring maar weet niet of ik het dit jaar "haal". Haar moeder is zelf nog heel jong en ster. Oma is keur dus ik wil haar zeker laten zien. Niet geschoten is altijd mis! Dank je voor je adviezen.
Zie dat je zelf ook fokt met Oscar?
Ik houd jullie op de hoogte!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:23

Amika123 schreef:
Dank je Karinna,
hier kan ik idd wel wat mee. Een sterke achterhand heeft ze wel. Wil ook graag met haar naar de keuring maar weet niet of ik het dit jaar "haal". Haar moeder is zelf nog heel jong en ster. Oma is keur dus ik wil haar zeker laten zien. Niet geschoten is altijd mis! Dank je voor je adviezen.
Zie dat je zelf ook fokt met Oscar?
Ik houd jullie op de hoogte!

Wat ik vergat te schrijven is dat Rousseau de veulens een goed rechthoeksmodel en hoogtemaat meegeeft.

Ja ik heb een Oscar en ik ben héél blij met hoe hij is geworden. Wel heb je een 'bloederige' merrie voor Oscar nodig. Mijn merrie is op het randje, begrijp nu waarom v. Norel ze vaak op een halfbloedmerrie gebruikt ;)
Als je merrie bloederig genoeg is, zou je het kunnen doen...

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:00

Ja, bloederig is ze wel. Rousseau fokt volgens mij wel wat kleine voetjes? Die van mij mag wel een maat je meer. Dan zou ik dus eerder voor rhodium kiezen.
Wat vinden jullie van san remo of cabochon?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:10

Amika123 schreef:
Ja, bloederig is ze wel. Rousseau fokt volgens mij wel wat kleine voetjes? Die van mij mag wel een maat je meer. Dan zou ik dus eerder voor rhodium kiezen.
Wat vinden jullie van san remo of cabochon?

:o? nog nooit van gehoord, maar ik vind correcte voeten belangrijker dan een maatje 0 of 1 ;) en ik heb een aantal rhodiums gehad, super netjes op de voeten hoor! maar mijn merrie heeft ook maatje 0 en ken er nog 1 met maatje 0.. maar is dat erg dan?? als het maar correct en in verhouding is.. nee ik zou daar rousseau absoluut!! niet voor laten staan..
san remo ben ik niet zo n fan van, mede door achterbeen gebruik, karakter en weinig lengte

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:14

Rousseau kleine voeten?
Nooit van gehoord.

Ik zou alleen niet voor Rousseau kiezen omdat je merrie al zenuwachtig is. Rousseau geeft doorgaans erg sensibele paarden.

Ik zou ook eerst naar de keuring gaan en prokken alvorens een hengstenkeuze te maken.

De merrie is erg kort in de rug,beweging valt niets van te zeggen met een foto waarop paard in de "showdraf" loopt.

Ik zou in elk geval uitkijken naar een hengst met een goed rechthoeksmodel en voldoende maat.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:32

Nou ja, dit is gewoon zoals ze draaft. Ze is erg ruim maar mis alleen de swung in haar beweging. Volgend jaar ga ik met haar naar de keuring maar laat haar denk ik nu al prokken. Volgens de DA die de foto's gemaakt heeft zou ze het PROK moeten kunnen halen.
Dank jullie wel! Iemand nog fan van Rhodium?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:09

ik :D, heb er een merrie van waar ik 2 veulens mee gefokt heb, en heb er veel gereden, waaronder ook 1 op de halve finale pavo cup :)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:36

Ik denk dat ze te weinig bloed heeft voor Oscar. Misschien ziet ze er wel bloederig uit, maar gaat ook om de % en heb je een merrie met 40 of 50 % bloed dan zou ik voor Oscar gaan.
Zelf vind ik Rousseau super maar moet ook echt op het karakter van je merrie passen en dat is ook zo voor Rhodium Het zijn wel hengsten wel goed zijn voor jou merrie.
Tango geeft een goed karkater door. Die hengst zou je ook kunnen gebruiken.

Laat je merrie Prokken en ga dit jaar naar de keuring. Of rij eind van het Jaar een IBOP en doe daar dan ook een stamboek opname.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:15

Oscar heeft zelf ook 44% bloed ofzo, dus dat is een beetje onzin. Heel bloederige merries heeft hij niet nodig. Ik vind het een fijne hengst, heb er nu geen merrie voor maar anders had ik hem wel gebruikt. Heel werkwillend karakter heeft het dier. Denk zeker dat Oscar niet een gek idee is voor deze merrie.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:51

Afbeelding

Misschien hebben jullie iets aan deze foto. Bijna een standfoto nietwaar?!

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:00

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:09

In detroit zit wel ook weer donnerhall. Sorento is sandro-hit maal donnerhall. Krijg ik dan geen inteelt?
Wel een prachtig paard trouwens!

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:44

En wat denken jullie van Lord Leatherdale of Uphill?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:11

Iemand nog ervaring met First Junior?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:42

Ik kom die regelmatig tegen op wedstrijd en oké, tof paard, heel goed paard zelfs, maar ik zie er niet echt een goeie dekhnegst in...
Maar da's dan puur gekeken naar hemzelf, nakomelingen ken ik er niet van...