1.5 jarige merrie naar de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

1.5 jarige merrie naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:30

Ik heb een 1.5 jarige NRPS merrie (eigen fok).
Zelf heb ik er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan om haar als veulen te laten keuren.
Nu spreken diverse mensen mij aan met de vraag of ik met haar naar de keuring ben geweest '' uuh nee''

Zelf heb ik echt 0 ervaringen met keuring, ben zelfs nog nooit bij een keuring geweest.
Wil mij hier verder wel in verdiepen opzich lijkt het me best een goed en leuk idee om met haar naar de keuring te gaan.
Alleen nu die ervaring van mij die toch wel een beetje ontbreekt, wie kan mij helpen aan wat informatie of hoe wat en waar, wat komt er bij kijken en hoe moet ik het aanpakken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:35

je zou kunnen kijken naar welke keuring je zou willen gaan. Ga er dan eerst een keer kijken en kom in contact met mensen die op die dag hun paard in de ring hebben lopen, die kunnen je helpen en vinden het meestal nog leuk ook. Denk je dan zelf dat je er klaar voor bent ga dan lekker naar de keuring. Zet evt een advertentie op bokt ofzo of je een keer met iemand mee zou kunnen zodat je de sfeer enzo kunt proeven

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:39

Dat is misschien best een goed idee, het lijkt me dan zeker leuk om naar een NRPS keuring te gaan.
Ik zal me er eerst eens in gaan verdiepen wanneer en waar er keuringen zijn.
Ik zal dan denk ik wel moeten wachten tot juni juli ofzo, dan zijn de meeste keuringen toch pas?, of zijn die er gewoon het hele jaar door?.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:45

Ik zou echt niet weten wanneer er voor nrps keuringen zijn. stamboek kan je daar meer over vertellen. Wel leuk hoor wou dat ik dat kon mijn mijn mannetje maar helaas geen papier(is fries trouwens)

Dees

Re: 1.5 jarige merrie naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:31

Komende zomer gewoon zelf zonder paard naar de keuring gaan om te kijken wat er daar gebeurd.
En dan het jaar daarna, dan is je paard 3 en neem je die mee!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:24

bij het nrps is er een rubriek voor jonge paarden. het nrps organiseert 6 keuringen in het jaar. allemaal rond juni/juli/augustus. om deel te nemen aan de keuringen moet je wel lid zijn van het stamboek en moet het betreffende dier op eigen naam staan. maar omdat jullie haar zelf gefokt hebben lijkt dit mij wel het geval. ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan kijken dit jaar en dan je paard 3 is mee te nemen. dan kun je zien hoe alles in zijn werk gaat en kun je daarmee aan de slag. en ook goed op de condities van de paarden letten ;) gewoon lekker in de spieren maar niet te vet en ook niet te mager. hier kun je namelijk wel "afgerekend" op worden.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:17

Ik heb een tijdje terug een mailtje gestuurd naar het NRPS op het oog met mijn 2 merrie's en welke paden ik moets belopen voor zoveel mogelijk predicaten. Denk dat het ook wel voor jouw interesant is. Hieronder de reactie die ik kreeg op mijn vraag :D

Citaat:
Een merrie kan vanaf 3 jaar worden opgenomen in het stamboek. Zij moet dan worden voorgesteld aan een aantal juryleden op een provinciale keuring. De merrie wordt dan beoordeeld op haar exterieur en bewegingen. Wanneer de merrie dan een 1e premie krijgt wordt de merrie uitgenodigd om aan de Nationale Keuring in Ermelo te komen. Tijdens deze keuring wordt zij nogmaals beoordeeld op haar exterieur en bewegingen en kan zij in aanmerking komen voor het sterpredicaat.

Het volgende predicaat wat behaald kan worden is het keurpredicaat. Ook hiervoor moet de merrie weer eerst deelnemen aan een provinciale keuring. Omdat de merrie dan ster is behoudt zij de rest van haar leven een 1e premie en wordt ze dus ook uitgenodigd voor de Nationale Keuring. De keur is een predicaat voor exterieur, bewegingen en nakomeling. Dat wil zeggen dat de merrie dat ook minimaal 1 nakomeling moet hebben met een 1e premie en zij moet zelf een voldoende ABOP of een prestatatiesport predicaat hebben gehaald.

Het predicaat preferent krijgt de merrie op haar nakomelingen. De merrie moet dan 3 sterwaardige nakomelingen hebben. Het prestatiesport predicaat krijgt ze wanneer ze Z + 1 winstpunt is en het prestatiefok predicaat krijgt ze als drie van haar nakomelingen het prestatiesport predicaat hebben.

Het is zeker wel interessant voor jouw merrie om een ABOP te lopen omdat ze deze nodig heeft voor het keur predicaat. De ABOP wordt altijd in november gehouden hier in Ermelo.